Siječanj je mjesec kada nam se smiješe sniženja iz svih izloga. Dok kupujete, čitate li deklaracije? Posumnjate li u sirovinski sastav naveden na etiketi? Nažalost, sudeći prema brojnim istraživanjima hrvatsko je tržište preplavljeno robom sumnjive kvalitete.
Kome se obratiti u slučaju nepravilnosti?
Deklaracija je obavezna za svaki proizvod i mora sadržavati informacije propisane zakonom. Za sve podatke na uvoznim proizvodima odgovoran je uvoznik. Ako sumnjate u istinitost onoga što čitate na deklaraciji, imate nekoliko mogućnosti. Za početak se možete obratiti udruzi Potrošač, koja, kako se navodi na službenim stranicama za cilj imaju od pasivnog potrošača stvoriti aktivnog potrošača koji će znati svoja prava i sukladno njima djelovati.
Nepravilnosti na deklaracijama možete prijaviti Državnom inspektoratu koji prema procjeni "izlazi na teren". Prijavu možete izvršiti putem interneta i čekati odgovor. Prije poduzimanja bilo kakve akcije, proučite Zakon o zaštiti potrošača koji će vam pojasniti vaša prava.
Akcija dokazala nepravilnosti
Kontaktirali smo udrugu "Dalmatinski potrošač" iz Splita koja je u veljači 2011. provela malu akciju čiji su rezultati potvrdili kaos na deklaracijama.
Nela Kovačević iz Udruge nam je ispričala jedno od ranijih iskustva udruge: „Udruga je u suradnji s Državnim inspektoratom, Euroinspektom i Eurotekstilom provela istraživanje na slučajnom uzorku u četiri trgovine. Uglavnom smo uzeli dječje čarape, pokrivače i predmete čiji je deklaracijski sastav 100% pamuk. Testiranje Euroinspekta dovelo je do poražavajućih rezultata. Niti jedan od testiranih proizvoda nije potvrdio sastav koji je na deklaraciji."
Tko je odgovoran za kvalitetu robe?
Prema zakonu, carinska uprava provodi kontrolu uvoza i izvoza. Kvalitetu robe provjerava uvoznik, no kako nam je Nela Kovačević komentirala: "Uvoznički lobi je uspio provući promjenu Zakona o trgovini i uvozu, na način da uvoznik više nije odgovoran za kvalitetu? Rezultat toga je da praktično svatko može uvoziti što hoće i prodavati bez ikakve kontrole i odgovornosti. Zbog toga je naše tržište preplavljeno skupom i lošom robom."
Što se tiče istraživanja rekla je: "Na našu inicijativu, Inspektorat je obišao trgovine, naložio da se neispravni proizvodi moraju povući iz prodaje i kaznio novčanom kaznom za prekršaj.Ukoliko želite provjeriti kvalitetu odjeće možete se obratiti tvrtki ovlaštenoj za kontrolu kvalitete. Mi smo kontaktirali Euroinspekt i Eurotekstil. Državnom inspektoratu se obraćate u slučaju nepravilnosti koje je trgovac počinio, ali tek nakon što ste se reklamacijom obratili trgovcu, a on je to ignorirao ili nije postupio po zakonu."
Dodala je kako: "Hrvati često imaju predrasude prema kineskoj proizvodnji, što je krivo. Kineska proizvodnja može biti konkurentna i često kvalitetnija od druge koju uvozimo. Zašto je to tako? Odnos cijene i kvalitete je prestrašan i nije stvar u 'Kinezima', već u hrvatskom uvozničkom lobiju koji unosi šljam.“
Istraživanje Dalmatinskog potrošača je ukazalo na brojne nepravilnosti na hrvatskom tržištu. Ispostavlja se da trgovci mogu pisati što hoće, a da za to odgovaraju tek nakon dugotrajnog procesa testiranja koje vi platite. Je li potrebno regulirati zakonske obveze uvoznika i trgovaca? Dok se to ne promijeni, Pametna kuna vas savjetuje da budete aktivni potrošač koji pažljivo čita ono što kupuje i prijavljuje nepravilnosti.