Prolazeći kroz život i baveći se raznim poslovima, čitajući raznu poslovnu literaturu i proučavajući život uspješnih biznismena usvojio sam neke od savjeta koje sam primio ili o kojima sam čitao. Ti savjeti se mogu, osim poslovanja, primijeniti na gotovo sve aspekte života.
Jedno vrijeme sam radio u prodaji, pa sam shvatio je kupac-kralj. Ali još bitnije mi je bilo - staviti se u "kožu" kupca. Nisam kupcima nudio ništa što ne bih sam uzeo za sebe ili za svoju obitelj.
Negdje sam pročitao da se ne treba miješati trud s rezultatima. U ovom brzom svijetu, računaju se samo rezultati (naravno, dobar rezultat dođe na kraju velikog truda).
Nemojte previše vjerovati ljudima. Sve provjerite. Opekao sam se nekoliko puta zbog prekomjerne vjere u neke suradnike. Nikad ne "gurajte ruku u vatru“ za nekoga. Budite oprezni, gotovo "paranoični“. Posljednje razočarenje sam doživio prije 3-4 mjeseca od suradnika kojemu sam bez rezerve vjerovao.
U poslu i životu vrlo često poslije uspona dođe pad. Morate biti "psihički“ pripremljeni za taj pad. Od moje 18. godine (od kad sam praktički samostalan) bilo je nekoliko padova. Danas sam spreman na ako dođe do novog pada. Ne bojte se pogrešaka. Ja sam se bojao pogriješiti i u tom strahu sam i često griješio. Greška je dobra, pozitivna. Tek kad pogriješite, znate kako dalje i to ispravno. Naravno, morate znati u čemu je greška da se ne ponovi.
Negdje sam pročitao da se treba paziti s kim se čovjek druži. Pazite koga birate za suradnike, poznanike, prijatelje. Birajte ljude koji su pozitivni, koji vam ne "isisavaju“ životnu energiju. Birajte ljude koji razmišljaju slično vama. Zapamtite: "Tko se kreće s hromima (ne mislim doslovno na invalide), počinje i sam šepati“.
Svaku bitniju odluku pomno analizirajte. Što bi bilo najbolje i što bi bilo najgore od ove odluke? Nemojte donositi ishitrene odluke. Ukoliko radite u nekoj tvrtki (bilo državnoj ili privatnoj - ja sam radio u oba sustava), ponašajte se u svom poslu kao da ste dioničar, kao da posjedujete dio tvrtke ili pak cijelu. Ne obazirite se na to kako se ponašaju kolege. Imajte svoj put. Neka vam ne bude deviza: "Ne mogu oni mene malo platiti , koliko ja mogu malo raditi“.
U svom poslu nemojte biti osrednji igrač. Izdvojite se iz gomile. To je velika filozofija koji su prakticirali veliki igrač poput Jacka Welcha i Boba Chapeka. Gdje vas posade, tu procvjetajte. Nemojte da vam radni dan prođe samo onako, da proleti 8 sati.
Pomažite drugima u poslu. Pomažite kolegama kad vidite da imaju problema. Dajte im sugestiju ako nešto rade pogrešno. Nagrade za uspjeh vrlo često ne dolaze odmah. Budite strpljivi. Kvalitetni poslovi imaju dugoročne rezultate. Još jedna mudrost iz prodaje: služite vašim klijentima-kupcima. Vama plaću daju kupci. Puno stvari u poslu nisu u domeni vaše kontrole. Pomirite se s tim i prihvatite to.
Smanjite volumen vašeg ega. Ne dozvolite da vam ego naraste i unište mogućnost donošenja racionalnih odluka. Vi niste najpametniji u ekipi i na poslu. Netko je jednom rekao: pokažite mi pametnijeg od mene i odmah ću ga zaposliti. Ako ste rukovoditelj, nađite prave ljude i postavite ih na prave pozicije. Ostalo dolazi vrlo glatko.
Budite ljubazni prema svima(koji to zaslužuju). Imam jednog poznanika koji vodi tvrtku i čiji su sastanci s djelatnicima prava noćna mora za te ljude. Ljubaznost je bila znanstvena fantastika. Rezultat? Velika fluktuacija radne snage. Razgovori s djelatnicima su jednosmjerni: gazda priča, oni slušaju i amen.
Imam jedan veliki problem - nisam baš strpljiv. Budite strpljivi, rezultat ne dolazi odmah. Ako ste vlasnik posla, tad nađite ljude koji će vam donijeti dobit, jer lakše je naći 100 ljudi koji će vam zaraditi svaki po 10 kuna , nego sam zaraditi 1000 kuna. Čovjek s planom je lider. Ili vodite ili slijedite. Odlučite što hoćete!
Najlakše je zapamtiti istinu. Ne lažite. Od laži dugoročno nemate ništa.
Ne dopustite da za vas kažu da ste majstor komplikacija.
Ako ste u biznisu, važno je da shvatite jednu temeljnu stvar: Ništa na svijetu se ne događa dok netko nekome nešto ne proda. Prodaja vaših roba i usluga je temelje vašeg poslovanja, ostalo su finese. Čovjek u životu često padne. Brzo stanite i krenite dalje. Ne dopustite da se sažalijevate i previše analizirate pad. Nastavite dalje. Ne kukajte.
U životu gledajte svoja posla. Ne gurajte nos u tuđe probleme i tuđa posla. Ako brinete tuđe brige, tko će brinuti vaše?
Ulažite u svoje zaposlenike, tretirajte ih kao visoko vrijednu imovinu vaše tvrtke. Oni su temelj vašeg uspjeha. Tako sam barem ja postupao i mislim da je to ispravno. Moja je filozofija bila: na prvom mjestu su klijenti, na drugom zaposlenici, a na trećem uprava i vlasnik tvrtke. No, često sam čuo izjavu : ukoliko ti se ne sviđa, ima još tisuće nezaposlenih koji mogu sutra na tvoje mjesto.
Čim god da se bavite, uvijek pokušajte nešto novo naučiti. Svaki dan netko iz vaše branše napiše neku novinu koja vam može pomoći u vašem uspješnijem obavljanju posla. Ne budite egoistični kad je u pitanju učenje. Budite ponizni i prihvatite činjenicu da ne znate sve.
Poslujte s osobama koje imaju moć kazati da ili ne. Često sam gubio vrijeme s niže rangiranim djelatnicima koji nisu imali nikakve ovlasti, ali su uživali da se samopromoviraju kao neki važni čimbenici u poslu.
I za kraj ...Radite marljivo, uvijek vas netko promatra. Pa čak i Hrvatskoj, gdje je marljivost uvelike zamijenjena nepotizmom i rodijačko-plemenskim vezama.