Financijski savjetnik Ray Linder često se susreće s klijentima koji se racionalnu savjetu vezanom uz njihove osobne financije suprotstavljaju iznenađujućom dozom otpora, koji je čvrsto utemeljen na - emocijama.
Nakon što je proveo malo istraživanje, zaključio je da ljudi pristupaju novcu ovisno o tipu osobnosti kojem pripadaju. Osobnost se lako može otkriti na temelju testa koji su još za Drugoga svjetskog rata te tijekom 1950-ih razvile majka i kći, Katharine Briggs i Isabel Briggs Myers.
Od njegova prvog izdanja 1962. njime su ispitani milijuni ljudi, a stotine istraživanja potvrdilo je kako su vrlo pouzdani. Majka i kći “oslonile” su se na četiri tipa ličnosti koje je još 1920. ustanovio Carl Gustav Jung u četiri kategorije te su na temelju različitih kombinacija preferencija u svakoj od tih kategorija stvorile 16 tipova osobnosti. Preferencije su zapravo ono što volite. Takav je primjer izbor između toga volite li više vremena provoditi na otvorenome ili u svoja četiri zida. Prema tom izboru možete biti ekstrovertirani ili introvertirani. Ni jedan izbor nije loš.
Oba, ovisno o okolnostima, povremeno možete izabrati, ali je jedan onaj koji vam je draži. Taj ćete uvijek izabrati ako se možete usredotočiti na ono što želite. Kad taj izbor “kombinirate” s načinom na koji pristupate informacijama, načinom na koji odlučujete te modelom odlučivanja koji vam je draži, nastaje tih 16 kombinacija odnosno tipova osobnosti na temelju kojih se mogu predvidjeti shvaćanja, reakcije, ponašanje i vještine tipova ljudi.
Ulaganja koja određuju život
Ray Linder se toliko zainteresirao za usporedbu tog testa i načina na koji njegovi klijenti pristupaju financijama da je o tome napisao knjigu “Što ću učiniti sa svojim novcem”.
I on je odredio 16 tipova ljudi s obzirom na odnos prema novcu, a podijeljeni su u četiri šire kategorije: skrbnici, planeri, uživatelji te igrači. Prema Linderu, skrbnici i igrači čine većinu, u svakoj je od te dvije kategorije 38 posto stanovništva. Planeri čine otprilike 12 posto, a jednako je toliko i uživatelja. Posebno je istaknuo kako ne postoje dobri i loši među tih 16 tipova osobnosti u svemiru, nego da tu tipologiju svatko od nas treba iskoristiti kako bi ojačao prirodne pozitivne osobine vlastitog tipa ličnosti, umjesto da se nečeg stidi ili osjeća poraženim.
U svakoj od četiri kategorije osobnosti Linder navodi i četiri podkategorije na temelju testa osobnosti koji su definirale Katharine Briggs i Isabel Briggs Myers. Te kategorije predstavljaju kombinaciju preferencija pa ćete na temelju testa osobnosti na kraju lako moći odrediti u kojoj kategoriju pripadate kad je posrijedi odnos prema novcu.
Moglo bi biti korisno provjeriti kako biste si mogli osigurati da ga s vremenom ipak imate malo više.