Ideja da "uspješne inovacije zahtijevaju kontrolu" filozofija je koja je na izmaku. Veći dio 20. stoljeća taj je model funkcionirao i to ne samo funkcionirao već dobro funkcionirao. Glavna je logika bila da tvrtka generira, razvija i komercijalizira vlastite ideje. Uspješne su tvrtke više ulagale u unutarnje istraživanje i razvoj (R&D) nego njihova konkurencija i zapošljavale su najbolje i najpametnije ljude. Ovo je takozvani zatvoreni inovacijski model. Međutim, dramatičan porast broja i mobilnosti radnika znanja otežava tvrtkama kontrolu vlastitih ideja i stručnosti.
Drugi važan čimbenik koji ugrožava temelje zatvorene inovacije bio je porast dostupnosti privatnog temeljnog kapitala, koji je pomogao financirati nove tvrtke u njihovim naporima da komercijaliziraju ideje koje se nalaze izvan korporativnih istraživačkih laboratorija. Tvrtke su počele komercijalizirati i vlastite ideje, kao i inovacije drugih tvrtki, te tražiti načine kako svoje ideje lansirati na tržište razvojem puteva koji se nalaze izvan okvira njihovih tadašnjih poslovanja. Prof. Henry Chesbrough, sa sveučilišta Berkeley, koji je prvi počeo koristiti termin 'otvorena inovacija', jasno kaže: “Nema sumnje da su (ili će) sve industrije migrirati na otvorene inovacije.” Ovaj trend nadilazi visoku tehnologiju (računala, telekomunikacijsku opreme, lijekove, biotehnologiju itd.) jer su i industrije poput automobilske, zdravstva, bankarstva i osiguranja također sklone otvorenoj inovaciji.
Dobar je primjer Proctor & Gamble, gigant potrošačkih proizvoda, s dugom i ponosnom tradicijom vlastitih internih znanstvenika koji stoje iza mnogih vodećih brandova te tvrtke. Nedavno su promijenili svoj pristup inovaciji proširenjem unutarnjeg istraživanja i razvoja (R&D) na vanjsko. Stvorili su radno mjesto direktora vanjskih inovacija i postavili jasan cilj: ugovaranje 50% svojih inovacija izvana u roku od 5 godina (za razliku od procijenjenih 10% u vrijeme te odluke). Logo im je: poveži i razvij.
Prof. Henry Chesbrough, koji je rangiran među vrhunskim svjetskim misliocima menadžmenta (Thinkers50), ugledni govornik na Godišnjem predsjedničkom forumu IEDC – Poslovne škole Bled, koji je počeo 19. listopada 2012. godine, kaže: “Danas, u mnogim industrijama, logika koja podržava interno usmjeren, centraliziran pristup R&D-u zastarjela je. Korisno znanje rasprostranjeno je, a ideje treba brzo iskoristiti. U protivnom će se izgubiti.”
Važno je napomenuti da profesor Chesbrough nikad prije nije držao predavanja u jugoistočnoj Europi. Tako da će njegovo predavanje na Predsjedničkom forumu biti ujedno njegovo prvo gostovanje u Sloveniji, kao i njegovo prvo predavanje u regiji jugoistočne Europe.
Usporedba načela zatvorene i otvorene inovacije
NAČELA ZATVORENE INOVACIJE:
- Pametni ljudi u našem polju rade za nas.
- Ako to sami otkrijemo, prvi ćemo to lansirati na tržište.
- Pobijedit ćemo ako stvorimo najviše najboljih ideja u industriji.
NAČELA OTVORENE INOVACIJE:
- Svi pametni ljudi ne rade za nas, stoga moramo pronaći i iskoristiti znanje i stručnost pametnih pojedinaca izvan naše tvrtke.
- Ne moramo biti izvor istraživanja da bismo od njega profitirali.
- Pobijedit ćemo ako na najbolji mogući način iskoristimo unutarnje i vanjske ideje.
25. Predsjednički forum: “Otvorenim inovacijama do uspjeha”
Mjesto: IEDC – Poslovna škola Bled, Prešernova cesta 33, Bled, Slovenija
Organizator: IEDC – Poslovna škola Bled
Predavač: prof. Henry Chesbrough, Sveučilište Kalifornija, Berkeley, Thinkers50, autor koncepta “otvorenih inovacija”
Informacije: + 386 4 5792 552, e-mail: barbara.vilfan@iedc.si