Zagrepčane je u utorak prestrašio snažan zvuk koji su neki opisali kao eksplozija.
Ranije je MORH objavio kako su u planu letačke aktivnosti i da je moguće probijanje zvučnog zida.
Što je zvučni zid i tko ga je prvi probio
Prema definiciji u 'Hrvatskoj enciklopediji' Leksikografskog zavoda Miroslav Krleža, zvučni zid je 'aerodinamička pojava koja nastaje pri dosezanju brzine zvuka neke letjelice ili drugoga objekta'.
- Premda se zrak pri malim brzinama strujanja smatra nestišljivim fluidom, pri većim brzinama postaje stišljiv. Tako zrakoplov u letu stvara poremećaj tlaka okolnoga zraka, koji se pri manjim brzinama strujanja nalazi neznatno ispred zrakoplova. Kada zrakoplov dosegne brzinu zvuka (ovisno o temperaturi, 1152 do 1224 km/h), stvara se poremećaj tlaka neposredno pred zrakoplovom, otpor znatno poraste, pa nastaju udarni valovi, koje promatrači na tlu doživljavaju kao prasak (tzv. probijanje zvučnoga zida).
- Razvojem zrakoplova vršne su se brzine približavale brzini zvuka, pa je postao očit razoran utjecaj udarnih valova, jer su neki zrakoplovi bili znatno oštećeni pri letu u tom području brzina. Zbog toga se dugo vjerovalo da zrakoplov ne može nadmašiti brzinu zvuka. Ipak su nakon II. svjetskog rata američki inženjeri, primjenjujući rezultate njemačkih istraživanja, konstruirali raketni zrakoplov X-1, kojim je 1947. pilot Chuck Yeager prvi probio zvučni zid, a poslije su i neki putnički zrakoplovi (npr. francuski Concorde te ruski Tu-144) letjeli brzinom većom od brzine zvuka - stoji u natuknici Enciklopedije.
Prvi čovjek koji je avionom probio zvučni zid
Chuck Yeager bio je američki ratni pilot u Drugom svjetskom ratu. Nakon rata u eksperimentalnom istraživačkom zrakoplovu Bell X-1 prvi je probio zvučni zid iznad zrakoplovne baze Edwards i pustinje Mojave u južnoj Kaliforniji.
Imao je 24 godine kada je 14. listopada 1947., postigao brzinu od Mach 1, tj. 1225 km/h na visini od 13.700 metara. Bio je to i vrlo hrabar podvig, budući da u tom trenutku nitko nije bio siguran mogu li ljudi uopće preživjeti probijanje zvučnog zida.
Nisu bili sigurni mogu li to ljudi preživjeti
Poslije je oborio još nekoliko brzinskih i visinskih rekorda.
Vijesti o njegovom ogromnom uspjehu bile su u tajnosti sve do sredine 1948. godine, ali to nije smetalo mladom pilotu.
- Ne radite ovaj posao da biste bili na naslovnoj strani u novinama. Radite ga zato što je to vaša dužnost, vaš posao - rekao je Yeager 2011. godine.
Prije nego je stekao svjetsku slavu Yeager je bio i pilot borbenih aviona u Drugom svjetskom ratu, a tijekom karijere postao je najodlikovaniji američki pilot u povijesti. Zadnji je put zvučni zid probio kao 89-godišnjak, 2012. godine.
Preminuo je 2020.