U sklopu poduzetničkog natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" donosimo vam razgovor s Andreyom Shtylenkom, poduzetnikom i članom žirija natječaja "Pametnom idejom do uspjeha".
Prijave za natječaj Pametnom idejom do uspjeha završene su. Tko se prijavio – prijavio se, a tko nije, ili neka odmah počne raditi na ostvarivanju svoje poslovne ideje ili neka na nju zaboravi. Ovo smo naučili od našeg člana žirija, Andreya Shtylenka, poduzetnika koji iza sebe ima cijeli portfolio uspješnih poslova kao što su Popustolovac.hr, ZappWi-Fi i Freelance.hr. Rodom iz Rusije, Andrey je zadnjih deset godina radio na pokretanju poslova u Rusiji, SAD-u, Europi i – Hrvatskoj. Ovaj aktivni sudionik hrvatske poduzetničke zajednice, mentor, govornik te autor nekoliko coaching programa i predavanja o poslovanju i osobnom razvoju, međuljudskoj komunikaciji i networkingu pravi je izvor motivacije i inspiracije. Nas je nadahnuo, a na vama je da u ovom intervjuu pronađete nešto za sebe i krenete raditi.
Imamo poslovnu ideju. Danima, mjesecima ili čak godinama postoji u našoj glavi. Kako ju lansirati van, kako ideji dati krila? Kako zapravo poduzetnici ostvaruju svoje ideje, dešava li se ta odluka preko noći ili je to niz spontanih odluka koje malo po malo vode ideju do realizacije?
Važno je biti svjestan činjenice: što dulje razmišljate o samoj ideji prije nego što uopće krenete raditi na njenoj realizaciji, veće su šanse da zapravo uopće nećete započeti raditi na njoj. Ovo se najčešće dešava zato što se ljudi u životu uglavnom češće vode emocijama nego logikom. Kako vrijeme prolazi, tako imamo manje emocionalne energije za djelovanje, a više isprika zbog čega nešto ne bismo trebali napraviti.
Imajući ovo na umu, da ja osobno imam ideju i snažno vjerujem u nju, započeo bih – odmah. Što prije započnete i što prije dobijete prve rezultate (potvrdu ideje od strane klijenata, prve ocjene, prvu prodaju), to su veće šanse da ćete biti uspješni u ostvarenju ideje. Brzina dobivanja prvih rezultata je presudna, najviše zbog toga što oko svoje ideje gradite svoj sustav vjerovanja, a istodobno se i javno obvezujete.
Kada sam pokretao freelance.hr, te iste noći sam se sam sebi obvezao da ću to napraviti – odmah sam registrirao domenu i objavio registracijsku prijavu za freelancere da ostave svoje kontakt informacije u slučaju da su zainteresirani za korištenje mog servisa. U roku tjedan dana dobili smo nešto medijske pažnje, u roku deset dana 400 ljudi ostavilo je svoje kontakt informacije a puno je ljudi pohvalilo ideju i mogućnosti koje ona pruža. Zbog svega toga, nisam imao drugi izbor – morao sam pokrenuti web stranicu, ne samo zato što sam to obećao sebi, već i zato što sam se javno obvezao i dobio javnu potvrdu da barem postoji interes za ovakvom uslugom.
Druga važna stvar je: ne trebate sve točno znati i planirati o razvoju svoje ideje. Svaka ideja mijenja se putem, prolazeći svoju realizaciju. Dok radite na svojoj ideji, dobivate i feedback svojih klijenata koji će vam pomoći promijeniti i optimizirati svoju ideju. Primjerice, Starbucks je svoje poslovanje započeo prodajom aparata za kavu, Facebook je počeo kao web stranica za ocjenjivanje fotografija razrednih kolega, a Instagram je prvobitno bio servis koji je trebao biti location-based igrica. Svaki posao vrti se u jednom ili drugom smjeru. Zbog toga, počnite što prije, a putem ćete smisliti sve što je potrebno.
Kako pronaći motivaciju za rad na svojoj ideji? Često čujemo: važno je krenuti. Ali, kako krenuti? Taj prvi korak je najteži, kako ga napraviti?
Ako vam je potrebna motivacija za početak, ili nemate dobru ideju ili poduzetništvo jednostavno nije za vas. Znate da ste spremni kad se „zarazite“ svojom idejom i toliko je strastveno želite ostvariti da ne možete spavati i razmišljate o njoj po cijele dane.
Kad znate da imate energije, počnite što više učiti o problemu kojeg rješavate, o ljudima koji će kupovati vašu ideju i ljudima koji vam mogu pomoći u ostvarenju ideje. Naravno, nemojte previše vremena potrošiti na učenje, već svaki dan napravite barem jedan maleni korak koji će vas i vaš proizvod približiti korisniku – primjerice, izradite model svog proizvoda ili razgovarajte s potencijalnim korisnicima.
Postoji li i koji bi bio psihološki profil uspješnog poduzetnika?
Iako nisam stručnjak za poduzetničku psihologiju, prema mom iskustvu smatram da postoji pet ključnih kvaliteta koje vas definiraju kao poduzetnika, a to su:
- želja za rješavanjem problema i donošenjem vrijednosti,
- otvorenost za nova iskustva,
- borbenost i izdržljivost,
- znati kako prodavati i kako uvjeravati druge ljude,
- znanje kako izgraditi dobru ekipu.
Moj savjet je: ako osjećate da možete poboljšati nešto s gore navedene liste, što je moguće više družite se s ljudima koji imaju upravo te kvalitete. Što se više nalazite u okruženju takvih ljudi, više ćete poboljšati te kvalitete u sebi.
Koliko društvo, obitelj i okolina utječu na motivaciju? Što je bolja motivacija: negativna kritika koja nas tjera da u inat svima uspijemo, ili pak pozitivna kritika koja nam daje poticaj za uspjeh? Možete li iz iskustva reći je li više poduzetnika uspjelo zahvaljujući negativnoj ili pozitivnoj kritici?
Ljudi koji vas okružuju dok radite na svojoj ideji i na svom businessu, jedan su od ključnih faktora vaše motivacije, povjerenja i izdržljivosti, u konačnici i uspjeha. Osnovni životni princip je da se uvijek družite s ljudima koji dijele vaše ciljeve, koji zajedno s vama koračaju putem ili su već došli na krajnji cilj. Pokrećete li posao, najbolje za vas je okružiti se ljudima koji također započinju posao, ali i mentorima koji već imaju široko iskustvo u tome kako započeti i voditi business. Kako biste bili okruženi takvim ljudima, postoji popriličan broj cjelogodišnjih programa i evenata – idejnih natječaja, prezentacija, programa inkubatora i akceleratora. U Zagrebu se uvijek istodobno provodi jedan do dva ovakva programa, a takvi eventi šire se sve više i na druge gradove.
S druge strane, uvijek će postojati ljudi koji će kritizirati vas i vašu ideju. Nemojte slušati nikoga tko nije vaš potencijalni klijent. Količina vaše pažnje koju ćete nekome pokloniti treba biti proporcionalna novčanom iznosu kojeg su vam ljudi voljni platiti.
Čim više možete pričati s vašim potencijalnim klijentima i dobiti njihov feedback, tim bolje. Što više vremena provedite s njima, saznajte sve o njima. I slušajte. Slušajte i pozitivne ocjene, i kritike. Slušajte i razmišljajte kako se to slaže s vašim konceptom, što osjećate. To naravno ne znači da morate primijeniti sve što vaši potencijalni korisnici kažu. To samo znači da morate filtrirati informacije.
Možemo li reći da je najveći poraz - odustati od ideje? Kako se nositi s malim porazima i frustracijama? Možete li procijeniti koji su ključni trenuci u kojima poduzetnici najčešće odustaju od svojih ideja?
Trebate biti spremni na mogućnost da ćete s vremena na vrijeme razmišljati o odustajanju. Vođenje vlastitog posla je veliki emocionalni vrtuljak. Neki dani čine vam se kao najbolji dani vašeg života, a ima dana za koje vam se čini da su vam najgori dani u životu. Važno je da ste svjesni te činjenice, da ste spremni kad do toga dođe i da ne donosite ključne poslovne odluke kad ste emocionalno na dnu.
Dobro je znati da nikad ne možete biti sigurni koji je pravi trenutak za odustajanje. U onom trenutku kad odlučite odustati, vaša ideja i vi osobno poraženi ste. No, u onom trenutku kad odlučite nastaviti boriti se, postajete još jači. Svaki put kad riješite problem ili prođete kroz poteškoće, postajete jači. O problemima razmišljajte kao o prilikama da budete još bolji. Isto je kao i kad želite biti fizički jači – idete u teretanu i „pumpate“ svoje mišiće. Želite li biti emocionalno jači – pokrenite svoj vlastiti posao.
Lakše je kad imate ideju koju ljudi podržavaju, zbog toga provodite dovoljno vremena s korisnicima. Isto tako, lakše je kada imate ideju koja se podudara s vašim osobnim ciljevima i uvjerenjima, pa čak i svrhom života. Tako, vaš posao postaje prirodno proširenje vašeg života.
Prijave za natječaj Pametnom idejom do uspjeha završile su, a uskoro ćemo saznati i koji su finalisti natječaja. Imate li kakvu poruku za njih?
Iskreno vjerujem da će projekt Pametnom idejom do uspjeha donijeti mnogo dobrih stvari za poduzetnike početnike i za one koji tek razmišljaju da to postanu. Sudionici natječaja će dobiti odličan feedback stručnjaka, ali i priliku da upoznaju i zbliže se s onima koji također žele ovaj svijet mijenjati na bolje. Osim toga, kao bonus, dobiti će priliku javno obznaniti svoje ideje. Međutim, finalisti ne smiju zaboraviti da samo pričanje o idejama neće promijeniti svijet. Djelovanje čini razliku pa je tako više koristi od ideje koja na kraju i posrne i ne uspije, nego od ideje koja nikada nije pokušala biti realizirana.
Moj savjet poduzetnicima je da ne zaborave kako, i u poslu i u životu, rezultate ne donosi baš svako djelovanje. Lako se može dogoditi da izgorite u rutini i ne postižete nikakav napredak. Zbog toga je važno uvijek iznova pitati se: „Što točno mogu poduzeti sada s minimalnim naporima kako bih ostvario značajan napredak za svoj proizvod ili uslugu?“