Nije lako biti dobar šef. Vodeća pozicija znači da morate obaviti svoj dio posla, a istodobno upravljati drugima, odgovorni ste za rezultate... Tu su i teške i nimalo ugodne odluke koje ponekad treba donijeti. Zadovoljstvo zaposlenika zavisi upravo o šefu i njegovoj kvaliteti, i to ne samo kao osobe koja upravlja ljudima, nego i kao čovjeka.
Zvjezdana Dragojević, direktorica tvrtke Prava formula i savjetnica u području profesionalnog, organizacijskog i osobnog razvoja, smatra da je dobar šef u prvom redu čovjek, iskren i vjerodostojan.
- Osim toga treba biti emocionalno kompetentan, što znači da je svjestan svojih i tuđih osjećaja, te da njima može upravljati. Zaposlenicima je važno i da je šef stručan, da može pomoći u rješavanju problema i prenositi znanje, inicirati promjene i utjecati na organizaciju kada je to potrebno. Dobar šef vodi tim prema svojim vrijednostima, s povjerenjem i poštivanjem svakog pojedinca - ističe Zvjezdana, psihologinja koja u radu primjenjuje znanja stečena na raznim stručnim edukacijama iz područja školovanja i razvoja zaposlenika, upravljanja talentima i coachinga. Mnoge od osobina, napominje, uče se kroz godine.
- Danas znamo da teorija velikih karizmatičnih vođa koji se rađaju kao veliki lideri nije točna. Imati osobine lidera razvija se cijeli život, od kada vodimo sebe prema osobnim ciljevima, a zatim i druge prema zajedničkim ciljevima. Komunikacijske vještine, vještine utjecaja, donošenje odluka, strateško planiranje, razvoj zaposlenika, motiviranje – sve su to vještine koje učimo - ističe. Osim toga, napominje, jako je važno brinuti o zadržavanju zaposlenika koji svojim znanjem i angažiranošću čine razliku na tržištu. A za zadržavanje zaposlenika važan je razvoj – prilike za učenje i napredovanje (ne nužno u hijerarhiji) i individualni pristup. U današnje doba jako brzih promjena šef treba dati stabilnost, dati sigurnost, pojednostaviti kompleksnost, uključiti zaposlenike u donošenje odluka. Istraživanja su pokazala da zaposlenici ne napuštaju tvrtku zbog posla, nego zbog loših šefova.
Zaposlenike privlači image poslodavca na tržištu, ali ga zadržava ili “gubi” neposredni rukovoditelj. Na angažiranost zaposlenika najviše utječe odnos sa šefom – radi li poslove u kojima je najbolji, dobiva li redovito povratnu informaciju, razgovara li sa šefom o svom razvoju i budućnosti, kakvi su međuljudski odnosi u timu - objašnjava Zvjezdana i napominje da je u komunikaciji šef - zaposlenik izuzetno važan - feedback.
- Bez povratne informacije ne možemo napredovati. Pri tome, šef je primjer i uzor koji zaposlenici prate. Ako se šef boji feedbacka ili ga ignorira, isto će se događati i u timu. Kultura feedbacka u timu je nešto što se gradi zajednički, pri tome treba stvarati naviku traženja feedbacka. Povratnu informaciju lakše prihvatimo onda kad je sami tražimo od šefa ili članova tima. Kada traženje feedbacka postane uobičajeno u nekom timu oni će postati brži u rastu i promjeni – zaključuje.