Poljski pilot na vrijeme je primio poruku o magli i lošim vremenskim uvjetima, izjavio je u ponedjeljak potpredsjednik ruske vlade Sergej Ivanov. Prema sadržaju crne kutije, pilot je komunicirao s kontrolom leta, što pobija neke informacije da nije razumio toranj jer su kontrolori pričali na ruskom umjesto na engleskom jeziku. Internetska stranica Russia Today objavila je navodnu snimku sadržaja crne kutije. U audio zapisu čuje se kako posada komunicira s kontrolom leta na slabijem ruskom jeziku. Pilot pita kontrolora koja je vidljivost. Zatim govori da magla smanjuje vidljivost na 8 kilometra te kako moraju sletjeti. Na kraju zapisa govori: 'Ok. Spuštamo se prema dolje'.
Nepoznavanje engleskog jezika kontrolora leta u Smolensku ne treba povezivati s havarijom, piše Jutarnji list navodeći stručnjaka. Prema međunarodnim pravilima kontrolori leta na vojnim aerodromima ne moraju znati engleski, a obzirom da su poljski piloti bili stariji vojni piloti morali su znati dovoljno ruskog za komunikaciju.
Ivanov je izjavio da stanje obiju crnih kutija zadovoljava te da se iz njih mogu detaljno analizirati svi podatci o letu i radu zrakoplovnih uređaja do trenutka nesreće. Tu informaciju prenio je i ruskom premijeru Vladimiru Putinu koji je potvrdio da će Rusija provesti objektivnu i potpunu istragu kako bi točni uzroci pada bili otkriveni. Poljski istražitelji pak provode svoju istragu. Neki mediji nagađaju kako je Kaczynsky naredio pilotu da sleti u Smolensku unatoč slaboj vidljivosti, no poljski glavni državni odvjetnik je to demantirao.
- U dosadašnjem tijeku istrage nismo naišli na takve informacije - rekao Andzej Seremet. Navodno je isti pilot prije dvije godine bio pod prijetnjom otkaza jer je odbio sletjeti na jedan aerodrom na kojem uvjeti nisu bili dobri. Tada je također vozio VIP delegaciju. U svijetu pilota takav oblik pritiska naziva se VIP sindrom.
AERODROM NEMA MODERNU OPREMU ZA SLIJETANJE
Vojni aerodrom u Smolensku nije opremljen uređajem za instrumentalno slijetanje (ILS) koji omogućuje avionu da sleti po lošem vremenu, prenosi Jutarnji list. Umjesto toga slijetanje se vrši uz pomoć dva navigacijska fara. Također, u poljski Tupoljev nije bio ugrađen sustav koji upozorava da se avion previše približio zemlji (GPWS).
TIJELA PREDSJEDNIKA I PRVE DAME STRAVIČNO UNAKAŽENA
Tijelo prve dame Marie Kaczynski identificirali su tek u ponedjeljak i to DNK analizom jer je bilo previše unakaženo. U utorak bi je trebali dopremiti u Varšavu, a pogreb predsjedničkog para očekuje su u subotu. Lijes predsjednika Lecha Kaczynskog, koji je od nedjelje izložen u kapelici predsjedničke palače, zatvoren je jer je predsjednikovo lice stravično ozlijeđeno. Obdukcija je pokazala da je umro od unutarnjih ozljeda. U Moskvu je doputovala i poljska ministrica zdravstva, Ewa Kopacz, koja kaže da su tek 12 tijela obitelji mogle prepoznati bez dodatne DNK analize. Unatoč tome, rekla je kako bi sva tijela trebala biti identificirana u iduća 72 sata.