Kada se Vlada očituje onda ćemo staviti amandmane na raspravu. Vlada je zatražila dodatno vrijeme za očitovanje, poručio je potpredsjednik Sabora HDZ-ov Ante Sanader Mostovom zastupniku Miru Bulju kojem je bilo nejasno zašto nema rasprave o amandmanima podnesenima na Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
Prema tome glasanja o tom Zakonu, koji je, podsjetimo, izazvao buru među udrugama liječnika i pacijenata, neće danas biti.
Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata i Koordinacija hrvatske obiteljske medicine (KOHOM) organizirale su i peticiju "Reci NE ovakvom zakonu." Naime, prema ovim izmjenama se obiteljskim liječnicima nalaže da obavijeste MUP zbog postojećeg ili promijenjenog stanja pacijenta nakon čega mu se u trenu može oduzeti vozačka dozvola. Time se, upozorava Udruga za promicanje prava pacijenata, krši pravo na povjerljivost, kao i pravo na privatnost iz Zakona o zaštiti prava pacijenata.
Resorno ministarstvo, ukazali su iz KoHOM-a, nije ni definiralo koja su to zdravstvena stanja koja trajno ili privremeno utječu na zdravstvenu sposobnost vozača za sigurno upravljanje motornim vozilom.
- Zakonski se sva odgovornost prebacuje na liječnike, pa će ih i osiguravajuće kuće moći teretiti u slučaju prometne nesreće. Obveza da liječnici ubuduće o zdravstvenom stanju moraju obavijestiti policiju mogla bi u potpunosti narušiti odnos liječnik-pacijent. Navedeno zakonsko rješenje u praksi će dovesti da će pacijenti, u strahu da ne ostanu bez vozačke dozvole, izbjegavati odlazak liječnicima čime će posljedično ugroziti svoje zdravlje - upozoravaju iz KOHOM-a.
'Povucite Zakon, poslušajte struku'
Zastupnici su Zakon raspravili ovaj tjedan, a oporba pozvala vladajuće da ga povuku i poslušaju struku.
- Zakon ne valja, njime se neće riješiti sigurnost na cestama, a napravit će se nemjerljive štete zdravstvu i zdravlju građana - poručila je SDP-ova Andreja Marić, inače i liječnica po struci, a istog su mišljenja i iz Domovinskog pokreta.
Da će ljudi zbog ovog ići još manje liječnicima na preglede, a prometne nesreće neće se smanjiti, ukazali su i IDS-ov Emil Daus te Marina Opačak Bilić iz Kluba Socijaldemokrata.
- Određen broj lijekova, koji također utječu na sposobnost upravljanja vozilom, može se dobiti i bez liječničkog recepta i to prolazi mimo znanja liječnika - rekao je Daus, a na isto ukazao i Miroslav Škoro u ime Kluba za pravednu Hrvatsku.
- Malo je lijekova u kojima nema upozorenja da ne utječu na sposobnost upravljanja vozilima - rekao je naglasivši kao problem uvođenje kazne za liječnike od 5000 do 10.000 kuna.
- Samim tim ste otvorili švedski stol za osiguravajuće kuće koje će onda kriviti liječnike za puno toga što se dogodilo, a pri tome nemate ono što je nužno, a to je statistički podatak koliko je nesreća uzrokovano konzumacijom lijeka - poručio je Škoro.
Da je Zakon i diskriminatoran, ukazali su zastupnici Mosta.
- Ne regulira odnos privatnih klinika i Domova zdravlja, što znači da će netko tko je boljeg imovinskog statusa moći otići i kupiti svoju dozvolu dok netko tko nema će se bojati otići u Dom zdravlja na pregled, a već je izračunato da će ovim biti pogođeno 30 posto građana u Hrvatskoj, kako običnih vozača, tako i vozača Hitne pomoći i javnog prijevoza - rekao je Zvonimir Troskot i naglasio kako ministarstvo nije propisalo koje su to dijagnoze i lijekovi za koje će liječnik obiteljske medicine trebati izdati zabranu sudjelovanja u prometu.
'Nikakva nova obveza liječnicima nije uvedena'
Predloženi model da obiteljski liječnici budu produžena ruka policije, naglasio je i Suverenist Željko Sačić, ne postoji gotovo nigdje u Europi.
- I sadašnjim odredbama je propisano da svi liječnici, tako i privatni, imaju obvezu dostavljati MUP-u obavijesti o promjeni zdravstvenog stanja koje utječe na sposobnost sigurnog upravljanja vozilom. Nikakva nova obveza liječnicima nije uvedena - tvrdi državni tajnik MUP-a Žarko Katić.
Ovim zakonskim izmjenama se, također, kazna za brzinu neprilagođenu uvjetima na cesti povećava s 500 na 1000 kuna te se regulira sudjelovanje u prometu osobnih prijevoznih sredstava, kao što su električni romobili, električni monocikli, segwayi i slično. Za korištenje slušalica u oba uha tijekom vožnje tim prijevoznim sredstvima kazna se ipak smanjuje s 1000 na 300 kuna. Izmjenama Zakona će sve popularniji električni romobili, umjesto u svojstvu pješaka, u prometu imati prava i obveze biciklista, a vozači će morati nositi zaštitnu kacige pri vožnji, kao što moraju činiti i svi drugi vozači osobnih prijevoznih sredstava. Ako pak biciklističkih staza ili trakova nema, romobilisti će se moći kretati i u pješačkoj zoni, ali jednako brzo, odnosno sporo kao pješaci.