U tijeku je mrtva utrka tko će ispaliti originalniju izjavu o jučerašnjem padu MG-a 21 kod Slatine.
Pa je tako ministar obrane Mario Banožić na press konferenciji izjavio kako "incident poput ovoga najbolje pokazuje spremnost Hrvatske vojske na način da uspješno obavljaju svoje zadaće unatoč izazovnim trenucima i stanju opreme".
Kako bi se ta spremnost tek pokazivala da nam ne padaju MiG-ovi, pet u zadnjih 25 godina? Može li biti bolje od "najboljeg"?
Da bi zatim zablistao bivši SDP-ovac Franko Vidović, predsjednik saborskog Odbora za obranu, koji je jutros na N1 izjavio: "Događa se, zrakoplovi zbog sile teže tendiraju tome da padnu".
"To su stvari", kaže Vidović, "koje se događaju i u najbolje opremljenim vojskama svijeta". A kamoli neće u onim najgore opremljenim.
POGLEDAJTE VIDEO:
Oba su živa
A onda je predsjednik države Zoran Milanović, koji se u mnogo navrata hvalio kako je on "vrhovni zapovjednik kojeg je izabrao narod" i tu činjenicu opetovano isticao i nabijao nas nos ministru obrane, konstatirao tek kako je "najvažnije da su oba pilota živa".
Drugim riječima, distancirao se od incidenta koliko god je to bilo moguće.
Jer, eto, to je viša sila, sila teža, dokaz spremnosti i uspješno obavljanje zadaća.
Piloti upravljaju antiknim letjelicama koje prečesto padaju i zakazuju, dok se ministar, vrhovni zapovjednik i šef odbora za obranu godinama prepiru i otimaju za ingerencije nad vojskom. Sve dok ne dođe vrijeme da netko preuzme odgovornost.
Ali tko će preuzeti odgovornost za gravitaciju? Za silu teže zbog koje zrakoplovi "tendiraju tome da padnu"? Za kvarove koji se događaju i najboljima?
Brani Milanovića
Vidovićev teorem o tome kako su avioni preteški da lete posebno je zanimljiv u kontekstu činjenice da je on vrlo blizak predsjedniku Zoranu Milanoviću, samoprozvanom vrhovnom zapovjedniku koji često intervenira i arbitrira u sustavu, pa njegovo umanjivanje važnosti ovog događaja ide u smjeru amnestiranja i samog Milanovića.
Dok je Banožić u ovoj nesreći (i umalo izbjegnutoj većoj tragediji) pronašao čak i argument u prilog činjenici da on zapravo briljantno vodi resor obrane. Morao se srušiti MiG da bi se hrvatski građani uvjerili u "spremnost Hrvatske vojske da uspješno obavljaju svoje zadaće unatoč izazovnim trenucima i stanju opreme".
Lete unatoč stanju opreme. A padaju zbog sile teža.
Peti u četvrt stoljeća
Pad MiG-a, peti u četvrt stoljeća, ujedinio je inače krvnički posvađane aktere u sustavu obrane u tumačenju da je to normalno i u najbolje opremljenim vojskama i da to najbolje pokazuje spremnost vojske. Kako bi se oni prikazali najboljim osobama za vođenje sustava.
Možemo, dakle, mirno spavati.
Sustav je u sigurnim rukamama osoba koje će brzo otkriti da je sila teža kriva za pad aviona, da je pad najbolji dokaz spremnosti i da je dobro da nitko nije poginuo. Kao s onim dronom.
Imamo više sreće nego pameti.
Kao što odgovorni za vođenje sustava imaju taman toliko pameti da se distanciraju od krivnje za kvar i pad letjelice.