To je to što me zanima!

Za eksperimentalnu reformu javilo se 200 škola, primaju 66

Program 'Škola za život': Ministrica znanosti Blaženka Divjak ističe kako su nastavnici zadovoljni sadržajem novih kurikuluma, te kako će se uvođenjem tableta olakšati školske torbe
Vidi originalni članak

Više od 150 škola diljem Hrvatske već se prijavilo na javni natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanja za uključivanje u eksperimentalni program kurikularne reforme “Škola za život”, objavila je ovaj tjedan ministrica znanosti na konferenciji 24sata Digital Takeover.Eksperimentalni program kurikularne reforme obuhvatit će 1. i 5. u cijelosti, 7. razrede (biologija, kemija i fizika), te 1. razrede srednjih škola. O eksperimentalnom programu, te onome što očekuje nastavnike i učenike u sljedećem razdoblju porazgovarali smo s ministricom Blaženkom Divjak.

Kakva su očekivanja i prvi rezultati natječaja?

Zadovoljni smo brojem do sad prijavljenih škola iz svih dijelova Hrvatske,​ posebice čitajući njihova motivacijska pisma koja pokazuju da su te škole zaista spremne za promjene i motivirane da budu aktivni sudionici obrazovne reforme. Upravo te, suštinske promjene, razlog su kojeg sam prihvatila HNS-ovu ponudu da dovedem stručni i nestranački tim u Ministarstvo.

 

Lakše za trećinu 

Kakve su reakcije nastavnika i ravnatelja na sadržaj kurikularne reforme i na sam program "Škola za život"?

Reakcije iz škola su pozitivne, primjećuju da eksperimentalni program donosi niz novina, od metodičkih i didaktičkih do tehnoloških. Kolege nastavnici​ su svjesni izazova koji eksperimentalni program donosi i svojih kompetencija da ga provedu. Imamo brojna pitanja​ iz škola​ i puno​ ulažemo u​  komunikacij​u ​s učiteljima jer ne želimo napraviti iste greške kao u prethodnim pokušajima uvođenja reformi. Veseli ih i posljednja priča da sva tri teleoperatera s kojima trenutno dogovaramo da brzi internet besplatno dođe do 7 000 učitelja i učenika u eksperimentalnoj fazi - to je naša najnovija inicijativa.

Koje su najčešće pohvale, a koje kritike?

Pohvale idu u smjeru rasterećivanja težine torbi i sadržaja koji su do sada učenici učili na pamet. Ponajviše pohvala ide u smjeru digitalne transformacije škola i učenja za život, jer moramo biti svjesni IV. industrijske revolucije u kojoj živimo.​ Pohvale se i odnose i na mogućnost da nastavnici puno više sami planiraju nastavu, upotrebljavaju suvremene ​poučavanja. 

U kritikama se često spominje da nije svaki korak eksperimentalnog programa detaljno opisani da se nastavnici možda neće snaći.​ ​N​o svi koraci su dobro isplanirani i organizirani tako da će sudionici eksperimentalnog programa mjesecima unaprijed znati što se od njih očekuje i što sve će im biti na raspolaganju​, ali će biti i poticani da budu inovativni i ugrade svoje ideje i iskustvo​.

Kako je zamišljena priprema nastavnika koji će provoditi eksperimentalni program? Koliko dugo će trajati i što će uključivati?

Edukacija učitelja i nastavnika planirana je na tri načina - uživo na stručnim skupovima svih škola ili regionalnim okupljanjima, online u virtualnom okruženju za učenje, komunikaciju i suradnju te kroz individualne savjetničke posjete svakoj školi. Edukacija će se provoditi kontinuirano - od travnja pa do završetka školske godine 2018./19. kako bi se učitelje pripremilo prije početka nastave, ali i kako bi im se pružala podrška tijekom cijelog eksperimentalnog programa.

Edukacija će uključivati različite teme i elemente profesionalnog razvoja, od edukacije o kurikulumskim konceptima, prelasku s programa sa sadržajima na kurikulume s ishodima učenja, planiranju aktivnosti i sadržaja prema ishodima učenja, osmišljavanje aktivnosti koje povezuju ishode iz različitih predmeta i međupredmetnih tema, prilagođavanje aktivnosti i sadržaja učenicima s poteškoćama i darovitim učenicima, nove metode poučavanja, uporaba digitalne tehnologije za učenje i poučavanje, a u tome svemu će nam podršku pružati i eksperti Europske komisije. Posebni će naglasak biti na rješavanju problema.
 ​
S obzirom da je program planiran na godinu dana, što slijedi nakon toga? Kakav je plan, ako, primjerice uzmemo u obzir da prema novom kurikulumu 1. ciklus obuhvaća prvi i drugi razred? 

Nastavak eksperimentalnog programa ovisi o njegovo​m ​praćenju​ i evaluaciji​. No, vjerujemo da će provedba biti uspješna te da će sve što prođe eksperimentalnu provedbu u školskoj godini 2018./2019. biti u svim školama u 2019./2020.​​

Hoće li učenici starijih razreda koji budu uključeni u eksperimentalni program imati problema s upisima u srednje škole zbog različitih programa? 

Nikako. Pri upisivanju u srednje škole jednake mogućnosti moraju biti pružene svim učenicima bez obzira jesu li bili uključeni u eksperimentalni program ili ne.

Hoće li se učenici koji budu uključeni u eksperimentalni program moći sudjelovati u natjecanjima iz, primjerice, biologije i informatike? Hoće li biti odudaranja u sadržajima koje prolaze oni i učenici koji rade po starom programu?

Natjecanja se moraju uskladiti s novim kurikulumima te pružiti jednake prilike za sudjelovanje učenicima koji idu po eksperimentalnom programu i koji idu po redovnom programu. Učenici se za sudjelovanje na natjecanjima uvijek dodatno pripremaju.

Ministrica u posjeti OŠ Tin Ujević u sklopu projekta vanjskog vrednovanja škola

Škole će birati opremu

Kako će biti opremljene škole koje će sudjelovati u programu i što će se događati ako i kada reforma krene na nacionalnoj razini - osim opremanja informatičkih prostora, tu se radi i o unaprjeđivanju laboratorija za fiziku, kemiju itd.?

Opremanje škola bit će usklađeno s konkretnim potrebama eksperimentalnih škola, dakle može se raditi o sportskim rekvizitima, muzičkoj opremi, različitim sredstvima za opremanje kemijskih ili fizikalnih laboratorija, informatičkoj opremi. Svaka škola će imati priliku odabrati i dobiti ono što joj je potrebno - po prvi put su za to osigurana sredstva iz EU fondova, a stoje nam na raspolaganju od 2014. Planiramo u sljedećem ciklusu EU fondova posebni naglasak​ ​staviti na​ uređenje prostora i opreme tako da budu funkcionalni, ali i poticajni za učenje i poučavanje.

Kako će biti riješeno pitanje udžbenika za učenike uključene u eksperimentalni program? Hoće li oni raditi po posebnoj literaturi i je li ona u pripremi? Planira li se skorašnje uvođenje digitalnih udžbenika u nastavu općenito i na kojoj razini?

Nakladnicima je upućen javni poziv za dostavu nastavnih materijala za eksperimentalnu provedbu, a  u komunikaciji smo s njima od prošle jeseni.  Ukupni fizički materijali ne smiju prelaziti 70 posto sadašnjih. To znači barem 30 posto lakše torbe. Ali bit će još lakše, jer s planira​mo ​da svi učenici i svi učitelji​ koji sudjeluju u eksperimentalnoj provedbi​ dobiju tablet​e​ – znači ​pribavit ćemo nešto više od 7000 tableta​​.  Sve što bude dostupno u obliku fizičke knjige koja može ostati u školi, bit će dostupno i na tabletu. ​Pored toga bit će dostupni i multimedijski sadržaji, igre i okruženja koji potiču istraživačko učenje. ​To je direktno rasterećenje ne samo težine torbe, nego i korak prema digitalnoj transformaciji škola.

Idi na 24sata

Komentari 10

  • sunčanana 15.03.2018.

    Učitelje pretvarate u administraciju, učenike u lezileboviće koji više ni olovku ne moraju koristiti, o mozgu da ne govorim. Cilj vaših reformi nisu misleći mladi ljudi niti znanje nego isprani mozgovi s velikim pravima koje itekako koriste protiv sebe.

  • ćeprolje 15.03.2018.

    Ministricu i učitelje poslati u EU

  • 15.03.2018.

    Meneje strah tih novih kurikuluma, naime djeca sve manje i manje uče, informacije ne pohranjuju u svoj mozak, već u tablete, mobitele i kompiće. Više ne znaju pomnožiti dva decimalna broja, a da ne govorim o drugim kompleksnijim matematičkim problemima. Lektire se prepisujuju sa interneta i tako dalje. Misli da je neke predmetne teorije trebalo i dalje zadržati, a ne u torbi imati ''drugi mozak''!

Komentiraj...
Vidi sve komentare