Odluka Republike Hrvatske prema kojoj će pet graničnih prelaza s BiH biti neupotrebljivo za kamione čija nosivost prelazi 7,5 tona izazvala je lavinu oštrih reakcija, najviše od strane prijevoznika.
Udruženje prijevoznika BiH ovih dana intenzivno razmatra sve moguće opcije kako odgovoriti na takvu odluku, razmatra se mogućnost blokade cesta i graničnih prijelaza s Hrvatskom.
Hrvatska je 20. svibnja ove godine donijela odluku o prekategorizaciji cesta, tako da njima neće biti dozvoljen tranzitni promet teretnjacima, a ta odluka stupa na snagu osam dana nakon donošenja. Kao posljedica toga, granični prelazi Ivanica - Gornji Brgat, Velika Kladuša - Maljevac, Brčko - Gunja, Strmica - Strmica i Osoje - Vinjani Gornji, postat će neupotrebljivi za veće teretnjake.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika za međunarodni i unutarnji promet entiteta RS, najavi je za srijedu sastanak.
- Organiziramo sastanak i najavljujemo blokade, štrajkove, do konačnog rješenja. U pitanju su blokade graničnih prelaza, carinskih terminala, puteva, dok se ne riješi problem – rekao je Nikola Grbić.
Prema njegovim riječima, odluka Hrvatske je prijevoznike bacila na koljena, jer slijede ogromni gubici.
- Šteta je velika uslijed kilometraže koju moramo praviti zbog obilaska. Provodimo osam sati na graničnom prijelazu, iskucavamo sate vožnje, prelazimo u Hrvatsku, zaustavlja nas policija i kažnjava zbog prekoračenja sati vožnje. To je masovna pojava. Stanje je kaotično - rekao je Grbić.
Vojin Mitrović, ministar prometa i komunikacija BiH, očekuje da će problem biti riješen kada je u pitanju granični prelaz u Velikoj Kladuši. Razgovarao je, kaže, s hrvatskim resornim ministrom, a koji je izrazio spremnost da se ovaj problem riješi.
- Praktično, ovaj dio BiH ostaje slijepo crijevo i jednostavno ekonomski prosperitet tog dijela dovodi se u pitanje ako to ostane na snazi - rekao je Mitrović.
Dodao je da će danas na sjednici Vijeća ministara imati ovo pitanje na dnevnom redu. Istakao je da su poduzeli određene aktivnosti, prije svega putem Transportne zajednice, a onda putem Evropske komisije, da ukažu na ovaj problem koji je izuzetno bitan, prije svega za područje USK. Situacija da praktično tranzit robe koji ide preko Hrvatske ne može ići preko Velike Kladuše, nego se usmjerava na Izačić i na Bosansku Gradišku, za prijevoznike je neprihvatljiva.