Nakon što je u Zadarskoj županiji lani eksperimentalno testiran,. sustav online upisa prvašića u školu ove će se godine provesti u 20 županija. Online upise zasad neće provoditi Grad Zagreb, ali iz Ministarstva znanosti i obrazovanja kažu da pohvaljuju inicijativu, te da će ga vjerojatno uvesti sljedeće godine.
Pitali smo Ministarstvu o detaljima novog upisnog sustava.
Elektronički upis je upis putem Nacionalnog informacijskog sustava upisa u osnovne škole, a kojemu roditelji pristupaju preko e-Građana. Online upis podrazumijeva predaju kompletne dokumentacije, podataka o djetetu i roditeljima, ispunjavanje upitnika, odabir škole... Sustav roditelja vodi korak po korak kroz cijeli proces i dopušta kontrolu, te ispravak svih unesenih podataka.
- Cilj je digitalizacijom procesa administrativno rasteretiti roditelje, školske djelatnike i Županijske upravne odjele te omogućiti centralizirano prikupljanje i analizu podataka. Digitalizacijom javnih servisa građani brže i lakše pristupaju javnim uslugama - kažu u Ministarrstvu.
Online prijave za liječnički pregled
Online upisi provodit će se od 22. veljače do 31. ožujka. Elektroničkim putem predaje se i dodatna dokumentacija, primjerice liječnička. Škola, odnosno osnivač (grad, županija) šalju poziv za psihofizičko testiranje djeteta. Nakon obavljenog pregleda i razgovora s roditeljima, Stručno povjerenstvo škole donosi mišljenje o upisu, koje se također unosi u sustav.
- Stručno povjerenstvo škole za upis u prvi razred osnovne škole donosi mišljenje s prijedlogom. Nakon završenog postupka procjene psihofizičkog stanja djeteta Stručno povjerenstvo škole obavlja razgovor s roditeljem. Roditelj ima pravo uvida u mišljenje i prijedlog svakog člana Stručnog povjerenstva škole. U slučaju zahtjeva za redovni upis i donesenog mišljenja s prijedlogom za redovni upis, u sustavu se djetetu generira upisnica za upis u školu prema upisnom području - tumače u Ministarstvu.
Termini za liječnički pregled također se obavljaju online, putem aplikacije Terminko.
Javite se u školu
Roditelji koji ne koriste sustav trebaju se javiti u školu prema mjestu prebivališta. Njima će školski administrator kreirati zahtjev za upis i provesti ih kroz postupak. Sva djeca koja su školski obveznici i imaju uvjete za redovan upis bit će upisana, poručuju iz Ministarstva.
Upis u drugu školu
Ako je roditelj prilikom predaje zahtjeva izrazio želju za upis djeteta u drugu školu, umjesto one kojoj pripada prema upisnom području, Stručno povjerenstvo Upravnog odjela za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta odlučuje o zahtjevu roditelja za upis u školu izvan upisnog područja, sve po završetku postupka procjene psihofizičkog stanja djeteta. Proces završava generiranjem upisnice u sustavu koju roditelj potpisuje i time daje svoju suglasnost za upis odnosno potvrđuje odabir škole.
Savjeti stručnjakinje
Dijete pri polasku u školu zaista ne treba znati čitati, pisati ili računati, kaže nam Ivana Kujundžić, logopedinja savjetnica i članica Stručnog povjerenstva za upis djece u prvi razred u OŠ Ivan Leko u Prološcu. Ona nam je pojasnila što se na tome pregledu provjerava i što znači da je dijete spremno za polazak u školu.
- Testiranja psihofizičke zrelosti odnose se na neka osnovna pitanja o sebi i svojoj okolini, poznavanje vremenskih odnosa (doba dana, godišnja doba, dani u tjednu, jučer, danas, sutra), poznavanje prostornih odnosa (gore-dolje, lijevo-desno, ispred-iza), koordinaciju pokreta, slaganje dijelova slike u cjelinu, imenovanje i prepoznavanje boja, ispitivanje govorno-jezičnog razvoja (izgovor, naracija, glasovno stapanje i raščlamba, imenovanje grafema), ispitivanje predmatematičkih vještina (brojanje, imenovanje brojeva, nizanje, veće-manje itd.) i grafomotorički razvoj (crtanje čovjeka, precrtavanje). Osim ovih predvještina, procjenjuju se djetetova samostalnost u radu, komunikacija s vršnjacima i ispitivačem, njegova pažnja i koncentracija, emocionalna i socijalna zrelost - kaže Ivana Kujundžić.
Loše komuniciraju
- Zrelost za školu, što je vrlo kompleksan pojam, pretpostavlja optimalan stupanj razvijenosti različitih fizičkih i psihičkih funkcija djeteta koje će mu omogućiti uspješno svladavanje propisanog nastavnog kurikuluma. Pojam je to kojim obuhvaćamo fizičku, intelektualnu, emocionalnu i socijalnu zrelost - tumači logopedinja.
Primjerice, dijete bi trebalo na prihvatljiv način reagirati na uskraćivanje nekih želja i potreba, odnosno da na primjeren način reagira na vrednovanja, kritike i pohvale.
- Nažalost, danas smo svjedoci poplave djece koja loše ili nedovoljno dobro komuniciraju. Roditelji vole naglasiti kako im djeca govore engleski i smatraju to dodatnim postignućem svojeg djeteta. Međutim, takvo 'znanje' stranog jezika nije funkcionalno. Materinski jezik (hrvatski) osnova je polaska u hrvatski sustav obrazovanja i njime dijete treba ovladati. Važno je da se dijete primjereno ponaša, da zna čekati svoj red, da se zna samo odjenuti i obuti, da zna samostalno jesti, da zna pitati ono što ga zanima te da poštuje druge i njihove potrebe, da ima razvijenu empatiju. To sve djeca uče u obiteljima i stoga stavljam naglasak na roditelje da se maksimalno posvete tom ranom dječjem razvoju. Ako to prepustimo nekom drugom ili ekranima, ne piše nam se dobro - zaključuje Ivana Kujundžić.