To je to što me zanima!

Unatoč riziku i prijetnjama ovaj heroj je 'preletio' za Hrvatsku

Vojni pilot Danijel Borović (49) svojim je preletom iz JNA Hrvatskoj na današnji dan prije 25 godina stavio na raspolaganje prvi nadzvučni borbeni zrakoplov MIG-21
Vidi originalni članak

Danas se navršava 25. obljetnica događaja poznatijeg kao "prelet za Hrvatsku", kada je pilot Danijel Borović 4. veljače 1992. s bihaćkog aerodroma Željava preletio MiG-om 21 tadašnje JNA u pulsku zračnu luku čime je Hrvatsko ratno zrakoplovstvo (HRZ)  dobilo prvi nadzvučni borbeni zrakoplov.

Nakon polijetanja toga dana u popodnevnim satima Borović se MiG-om 21 kao pratitelj za vrijeme vježbe presretanja na pravcu Bosanski Petrovac - Drvar na oko 3500 metara visine odvojio od vođe i skrenuo sa zadanog kursa i u sumrak krenuo prema Hrvatskoj. U uvjetima lošeg vremena i sumaglice nad Likom, morao je mijenjati plan pa je Velebit preletio u smjeru Zadar-Nin u nepovoljnim uvjetima bez radio veze, mogućnosti navigacije, nalaženja orijentira i u opasnosti otkrivanja radara s Plješivice, a tijekom leta u par navrata razmišljao je i o iskakanju iz zrakoplova ponestane li mu goriva.

U pitanju su bile sekunde, ponestajalo mu goriva

Vođen vlastitim dugogodišnjem letačkim iskustvom i osnovnim parametrima - kurs, brzina, vrijeme - uspio je pronaći smjer prema pulskoj zračnoj luci na čiju je pistu uspio sletjeti unatoč teškim uvjetima, jer ju je JNA u povlačenju minirala i uništila svjetlosnu signalizaciju i bila nedostatno osvijetljena samo kamionskim svjetlima. "Sletio sam na gotovo crnu ploču brzinom od 300 kilometara na sat", rekao je kasnije Borović dodavši kako su u pitanju bile sekunde, jer mu je ponestajalo goriva.

Pod posebnom prismotrom KOS-a

Tako je uspješno završila dugo i pomno planirana jedna od najneizvjesnijijh i najspektakularnijih akcija u Domovinskom ratu koja je omogućila početak ustroja eskadrile lovaca u HRZ-u. Borovićeva supruga i sin uspješno su također prebačeni iz Bihaća u Hrvatsku.

Nakon preleta Rudolfa Perešina u Klagenfurt 25. listopada 1991. piloti Hrvati u JNA, i njihove obitelji su bili pod posebnom pažnjom KOS-a (Kontraobavještajne službe) JNA i SDB-a (Služba državne bezbjednosti). U nastojanju da spriječe ponovne pokušaje preleta, onemogućavano im je letenje raznim  administrativnim preprekama, slanjem na izvanredne liječničke preglede i postavljanjem dijagnoza, a zapovjednik korpusa general Bajić je prijetio "pritvaranjem svakoga tko pokuša i jednu fotelju iznijeti iz stana".

Početkom 1992. Boroviću je ponovno omogućeno letenje, ali isključivo na dvosjedu u ulozi nastavnika, a istodobno iz Zagreba su mu preko kontakta poslali poruku da se prelet, ako je moguće, obavi što prije jer se bližilo međunarodno priznanje Hrvatske koje je i uslijedilo 15. siječnja 1992.

Borović je 2003. umirovljen, na vlastiti zahtjev, u činu pukovnika.

Idi na 24sata

Komentari 16

  • black metAll 05.02.2017.

    ..da heroj ???..,u Hrvatskoj se ratovalo i po njoj bacalo bombe skoro dvije godine prije njegovog preleta a do tada se svako jutro postrojavao i stajao mirno dok je svirala himna bivše sereju... ..osobno sam nosio hrvatsku uniformu i pušku do tada 7-8 mjeseci i ispalio bar sanduk streljiva..

  • D@vor 04.02.2017.

    Svaka čast za hrabrost...ali otći u mirovinu sa 35 godina života ne znam kako bi komentirao....

  • NebitneVijesti 04.02.2017.

    Rat je za retarde. Ubijate ljude koje ne poznajete zbog par ljudi koji se jako dobro poznaju ali se ne ubijaju.

Komentiraj...
Vidi sve komentare