- Sigurno više ne možemo proizvoditi brodove koji u konačnici nose gubitak, zajednički je stav ministra gospodarstva Darka Horvata i odabranog strateškog partnera za pulsko brodogradilište Uljanik, Danka Končara.
Uljanik, koji je zapao u ozbiljne probleme, nije čak niti državno brodogradilište nego je većinski u vlasništvu malih dioničara, ali opet prijeti povećanju javnog duga i čak urušavanju planirane porezne reforme.
Kako saznajemo, iznimno ljut na upravu Uljanika i cijelu situaciju je ministar financija Zdravko Marić.
I dalje posluju s gubitkom
On finišira malu poreznu reformu u kojoj bi se barem još malo rasteretile plaće i snizio PDV na 24 posto te nastavilo sa smanjenjem javnog duga, ali sad Uljanik ozbiljno prijeti narušiti te planove. Jer kako objašnjava jedan naš sugovornik, rasteretit će se građani na plaćama 50 do 100 kuna, a kroz godine bi mogli platiti šest milijardi kuna samo na Uljaniku.
Država je kroz godine odobrila već jamstva za gradnju brodova Uljaniku veća od četiri milijarde kuna. Posljednji put ove godine skoro 700 milijuna kuna. Ali problem nije riješen. Oni i dalje posluju s gubitkom.
Upućeni kažu da su jednostavno ugovorili brodove u takvim rokovima koje je nemoguće ispuniti, pa onda zbog kašnjenja plaćaju penale. Po planu restrukturiranja, država bi trebala sudjelovati s još oko 2,6 milijardi kuna jamstava, a privatni partner Danko Končar s 237 milijuna eura. Nije niti čudo i da je ministar gospodarstva Darko Horvat usporedio problem Uljanika s Agrokorom.
Država očekuje ulaganje Danka Končara
A saznajemo da ima još sličnosti. Uprava ima s ugovorenim bonusima plaće i veće od 100.000 kuna, Marić je već prije napisao državi transparentna i točna izvješća. Uglavnom, to je velik i težak čvor.
Imaju i 17 novih ugovorenih brodova, ali problem je što niti država niti Končar ne znaju hoće li i oni donijeti gubitke ako se izgrade. Država očekuje od Končara direktno ulaganje od 24 milijuna eura odmah, a on se nećka i to svakako uvjetuje time da ima barem jednog svog čovjeka u upravi.
Sindikati su nezadovoljni i što plan restrukturiranja uključuje prenamjenu dijela brodogradilišta u apartmansko naselje. Iz Končarove Kermas energije jučer su poručili da planiraju potpuni zaokret kad uđu u Uljanik. Oni već imaju u Hrvatskoj Brodotrogir.
- Ne želimo raditi brodove koji ne donose dobit, poput tankera koji se proizvode u Kini. Radit ćemo zaokret s naglaskom na putnički program. Nipošto ne namjeravamo gasiti brodogradnju nego je podići na viši nivo - priopćili su iz Kermasa.
Malo brojki
4386 radnika imala je cijela Uljanik grupa proljetos. I nakon plana restrukturiranja broj bi ih se ipak trebao smanjiti
1,860 milijardi kuna bio je lanjski gubitak Uljanik grupe, koji još nije izazvao velike polemike, ali onda je država dala dodatna jamstva
4,160 milijardi kuna iznose državna jamstva koja dolaze državi na naplatu u slučaju da sam posrnuli Uljanik ne vraća kredite
2,600 milijardi kuna milijardi kuna još bi država trebala sudjelovati u restrukturiranju Uljanika kako bi možda stao na zdrave noge