Poštovani gospodine ministre, poštovani djelatnici Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, s nevjericom i ogorčenjem svjedočimo događajima koji su se nedavno odvili u jednoj od naših škola gdje je postupanje prosvjetne inspekcije dovelo do ozbiljne kompromitacije rada i dostojanstva naših kolega. Posebno želimo istaknuti skandalozno ponašanje savjetnice iz Agencije za odgoj i obrazovanje koja je, na temelju skeniranih dokumenata, poništila zaključnu ocjenu učeniku petog razreda pritom optužujući našu kolegicu za nerad, neznanje i nesposobnost", stoji između ostalog u otvorenom pismu kojeg je Učiteljska grupa Školska zbornica uputila na ruke ministra Radovana Fuchsa kako bi upozorila odgovorne na skandalozno i neprofesionalno ponašanje savjetnika i prosvjetne inspekcije zbog slučaja koji se dogodio u jednoj otočnoj školi.
U toj školi (podaci poznati redakciji) učenica petog razreda na kraju nastavne godine, zaključno s 21. lipnja, imala je zaključene tri negativne ocjene: iz hrvatskog jezika, matematike i geografije.
Roditelj se nije slagao s ocjenom
Zakon i pravilnici dozvoljavaju roditeljima u propisanom roku mogućnost žalbe na zaključnu ocjenu što je u ovom slučaju roditelj iskoristio žaleći se na negativnu ocjenu iz geografije, očito smatrajući kako će dijete najlakše moći riješiti ocjenu iz geografije.
Djetetu je, saznajemo iz pouzdanih izvora omogućeno polaganje ispita pred povjerenstvom u zakonskom roku, ali dijete nije položilo ispit iz geografije. Ponovno je dobilo negativnu ocjenu. Roditelj se nije slagao s negativnom ocjenom te je tražio da dođe u školu na razgovor s učiteljicom i na uvid u sami ispit. U školi su to omogućili roditelju, koji je 1. srpnja došao u školu, razgovarao s učiteljicom, dobio pisani ispit na uvid, uvjerio se u rezultate ispita svojeg djeteta. Sve mu je obrazloženo.
Međutim roditelj tu ne staje već sedam dana iza toga zove u školi kako bi ih izvijestio da je uložio pritužbu Agenciji za odgoj i obrazovanje na rad učiteljice iz geografije. Žalio se, saznajemo, na zaključnu ocjenu, a ne na rezultate ispita pred povjerenstvom kada je učenica ponovno negativno ocijenjena.
Poništena ocjena
Požurila se savjetnica (podaci poznati redakciji) odmah već 10. srpnja nazvati ravnateljicu tražeći pisane testove učenice tijekom cijele nastavne godine, kriterije vrednovanja i tjedna zaduženja učiteljice. Iz škole je sve tražene skenirano i upućeno savjetnici. Nije tražila nikakva očitovanja stručnih službi škole, osobno učiteljice već je na temelju tri dokumenta zaključila kako učiteljica ne poznaje rad, kurikulum nastavnog predmeta geografije, kriterije vrednovanja te kako joj najblaže rečeno nije mjesto u prosvjeti i učionici.
Navela je kako prilikom ocjenjivanja treba prilagoditi kriterije sposobnostima i interesima učenika. Pisani nalaz savjetnice nije dobila ni učiteljica, ali ni uprava škole, već je taj nalaz poslan prosvjetnoj inspekciji. Na račun tog nalaza prosvjetna inspektorica iz Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije Split poništava u mjesecu kolovozu negativnu ocjenu iz geografije te daje rok školi od pet dana za izvršenje i zaključivanje pozitivne ocjene iz geografije.
Svi učitelji su prekinuli svoj godišnji odmor, došli u školu, sazvali Učiteljsko vijeće i donijeli odluku da se temeljen traženog od strane savjetnice i prosvjetne inspektorice učeniku iz geografije zaključi ocjena dovoljan dva. Neki su učitelji, očito revoltirani ovakvim ponašanjem prosvjetne inspekcije, predlagali na Učiteljskom vijeću da se učeniku zaključi odlična ocjena.
Zakonski nemoguće
Mi pak saznajemo kako prosvjetna inspektorica ide još korak dalje u nepoštivanju zakona te u telefonskom pozivu od ravnateljice traži da postupi po rješenju prosvjetne inspekcije "Trebate poništiti nedovoljnu ocjenu iz geografije, izvijestite me o svemu što se učinili, organizirajte djetetu dopunski rad". Ono što prosvjetna inspektorica iz ureda nije napisala usudila se u telefonskom razgovoru naložiti ravnateljici od koje je tražila organiziranje dopunskog rada za učenicu za dva preostala nastavna predmeta negativno ocijenjena. Dakako da škole nije organizirala dopunski rad jer je to zakonski nemoguće u kolovozu, što bi trebala znati i sama prosvjetna inspektorica. Škola je u međuvremenu službeno kontaktirala sa resornim ministarstvom od kojeg su dobili službeni odgovor kako dopunskog rada nema u kolovozu te kako trebaju postupiti isključivo i jedino po zakonu, što je škola i uradila, ali suprotno od traženog od strane prosvjetne inspektorice koja je i dalje inzistirala na dopunskom radu iz dva nastavna predmeta hrvatskog jezika i matematike iz kojih je učenica i dalje imala zaključene negativne ocjene.
Nakon što su iz ministarstva dobili pisani odgovor da postupe po zakonu, a ne kako prosvjetna inspektorica službeno inzistira, u školi su odmah pristupili organizaciji polaganja popravnog ispita za dva predmeta iz kojih učenica ima negativnu ocjenu. Ovaj tjedan učenici je omogućeno polaganje popravnog ispita iz jednog od dva nastavna predmeta. Ponovno je dobila negativnu ocjenu. Slijedeći tjedan učenica će pristupiti polaganju popravnog ispita iz drugog negativno ocijenjenog nastavnog predmeta. Velik dio učitelja digao je javno svoj glas u zaštiti digniteta učitelja i poštivanju jedini i isključivo zakonom propisanih pravila.
Otvoreno pismo ministru
"Ovo neujednačeno, protuzakonito i proturječno postupanje nadležnih tijela ne samo da zbunjuje naše kolege već i dovodi do apsurdnih situacija u kojima su nastavnici prisiljeni birati između poštivanja propisa i ispunjavanja nerealnih zahtjeva. Kako možemo pouzdano raditi svoj posao kada se pravila i upute mijenjaju ovisno o tome tko nas nazove i kada, a što je još gore, takve upute se ne usude staviti u pisanu formu? Ovim putem zahtijevamo jasne i nedvosmislene upute od strane Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih koje će štititi prava i dostojanstvo nastavnika te osigurati da se ovakve situacije više ne ponavljaju. Također, tražimo da se preispita rad prosvjetne inspekcije i savjetnika iz Agencije za odgoj i obrazovanje kako bismo osigurali da se ovakve nepravedne odluke ne ponavljaju. Molimo jasan odgovor na pitanje jesmo li dužni za svakog pojedinačnog učenika izrađivati posebni „personalizirani“ ispit s ciljem da svaki učenik na kraju godine ima pozitivnu ocjenu bez obzira na stečeno znanje i stupanj usvojenosti nastavnih ishoda. Učitelji zaslužuju poštovanje, podršku i jasnoću u svom radu, a ne stalne prijetnje, optužbe i poniženja. Vrijeme je da stanete uz nas i osigurate da naš rad bude prepoznat i cijenjen, a ne obeshrabren i ponižen", stoji u otvorenom pismu ministru.
Dok učitelji čekaju odgovor ministra mi pak saznajemo kako se učiteljica iz geografije koja je bila prisiljena od strane savjetnice i prosvjetne inspektorice zaključiti pozitivnu ocjenu, zbog stresa nalazi na bolovanju.