Prije nekoliko tjedana svako jutro između 7:00 i 8:00 sati osječki tramvaji bili su puni putnika. Onih koji idu na posao ali i učenika srednjih škola te studenata. Svi u istim tramvajima i autobusima išli su u istom smjeru, no danas nema ni traga takvom stanju tramvaja.
POGLEDAJTE VIDEO: Radni dan medicinske sestre na odjelu s Covid pacijentima
U drugom valu korona virusa tramvaji su se već počeli malo 'čistiti' jer su ljudi birali alternativne načine dolazaka na posao. Voze se tako u automobilima, na biciklima, skuterima ili na posao idu pješice, Osječani su tako odabrali druge načine mobilnosti jer su htjeli izbjeći međuljudske kontakte koje bi doživjeli u tramvajima i autobusima.
'Ljudi su sjedili jedni iza drugih'
Danas su između 7:00 i 8:00 sati, u vrijeme kada većina Osječana ide na posao, tramvaji i autobusi bili su tek polupuni. Na Trgu Ante Starčevića izašla je tek nekolicina ljudi nemjerljivo manja nego prije iako je to najprometnije mjesto u Osijeku kada ljudi idu na posao.
- Nije bilo gužve, pogotovo ne kako zna biti dok su još bile otvorene srednje škole jer je tada bio čovjek na čovjeku pa je sada ovo odlično. – rekla nam je Anita dok je čekala tramvaj, njezin jedini način da dođe do posla.
Anita je tako iz jednog tramvaja izašla kako bi presjela u drugi i došla do posla, iako joj nije uvijek ugodno voziti se tramvajima u vrijeme koronavirusa, kao mnogi drugi Osječani, nema izbora.
- Nije baš bilo ono pravilo svako drugo sjedalo već su ljudi sjedili jedni iza drugih, nisu baš pazili na to ali nije bilo gužve. – dodala je Anita.
'Nema škole i penzioneri ne mogu ići van pa su tramvaji skoro pa prazni'
Popunjenost jutarnjih najpunijih tramvaja bila je oko pedeset posto što je malo prekoračenje novih mjera, a svi ostali tramvaji bili su gotovo prazni. Isto se može reći i za autobuse. Putnici se ipak nisu pridržavali svih pravila. Svi su imali maskice na licima, ruke su dezinficirali samo neki.
Iako je na ulazu u tramvaj naznačeno kako putnici trebaju držati razmak te sjediti na svakom drugom sjedalu, sjedala nisu bila označena pa su putnici, ne čitajući obavijest, sjedili jedni iza drugih.
- Mi često putujem tramvajem i sada nema gužve. Nema škole i penzioneri ne mogu ići van pa su tramvaji skoro pa prazni. – rekla su nam dva prijatelja čekajući tramvaj.
Mnogi Osječani upravo ističu kako tramvaji i autobusi nisu ovako prazni zbog straha od koronavirusa već online škola i fakulteta jer učenici i studenti inače broje većinu putnika u tramvajima i autobusima dok su radnici tek mali postotak.
- Pridržavaju se mjera, mislim da se strah uvukao u ljude pa se pridržavaju. Raspodijeljeni su ljudi i nitko se nije žalio na gužvu. Oko 20-ak do 25 ljudi je sada bilo u tramvaju. – rekla nam je vozačica tramvaja.
Rijeka: Na 'glavnim' linijama nerijetko je puno više putnika od dozvoljenog
Nove epidemiološke mjere, koje su stupile na snagu u subotu, obuhvatile su i pravila ponašanja u javnom prijevozu pa je tako za prijevoz riječkim Autotrolejem propisano da autobusi mogu biti popunjeni s maksimalno 40% kapaciteta. Na svim autobusima izvješena je obavijest o broju putnika koje maksimalno može primiti autobus – u zglobnim autobusima može se voziti najviše 60, u solo autobusima 36, a u mini autobusima 14 putnika.
No obilaskom autobusnih stanica i vožnjom u autobusima činjenica je da je nerijetko propisani razmak među putnicima zanemaren.
- Putujem svaki dan i mogu reći da je popunjenost autobusa općenito znatno manja nego u doba prije korone, no problem nastaje u špici, kada ljudi idu ili se vraćaju s posla, a djeca u školu. Tada u busu nema propisanog razmaka među ljudima i često se moram micati od onih koji mi maltene dišu za vratom. Što se maski tiče nose se, ali često nepravilno, ispod nosa ili na bradi - kaže umirovljenik s Kastva.
Da su busevi često popunjeni iznad trenutno dozvoljenog kapaciteta kažu i učenici koje zatičemo na stanici.
- Gužve su uvijek rano ujutro i poslije nastave i tada nitko ne prati koliko je putnika u busu, a već na prvi pogled se vidi da ih je previše i da nema dovoljnog razmaka. Često mladi kad uđu u bus također skidaju maske i to nitko ne kontrolira. U dvije godine koliko putujem gradskim autobusom, a pogotovo otkad je pandemije, nikad nismo vidjeli nikakvu kontrolu niti inspekciju koja bi uvodila reda. Eventualno tu i tamo uđe bakule i oni samo provjere karte, a često kad je autobus prepun vozač ne stane na stanicu gdje puno ljudi čeka, nego produži na sljedeću - kažu tri učenice riječke Ekonomske škole.
Njihove tvrdnje potvrđuju i sami vozači, koji nevoljko pričaju o novonastaloj situaciji.
- Ja gledam da odradim svoju rutu, sjedim iza pleksiglasa, vozim i ne miješam se previše jer ima svakakvih ljudi koji burno reagiraju kada ih se opomene, a meni nije do svađe. Na kraju dana nisam ja ni zadužen da kontroliram putnike. Naravno, ima onih koji se pridržavaju mjera, ali omjer vam je pola pola i svakako bi kontrole trebale biti učestalije u vremenu kad se ide na posao i u školu, tad je sigurno puno više ljudi nego što bi trebalo biti, a ja ne mogu stalno brojati i opominjati. Ono što mogu je otvoriti sva vrata na okretištima gdje stajmo 10-tak minuta kako bi se zrak provjetrio - kaže vozač Autotroleja pa na upit jel dolaze ti koji su zaduženi u kontrolu, sliježe ramenima i vrti glavom.
- A šta da vam kažem, rijetko, jutros su bili, valjda zato jer se sad sve postrožilo, prošetali busom jednu busnu stanicu i izašli na drugoj - nevoljko kaže vozač.
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel uputio je pak apel građanima koji koriste usluge Autotroleja da slušaju upute vozača koji će morati procijeniti u kojem trenutku je autobus popunjen u skladu s ovim mjerama.
- Uputio bih poziv i našim umirovljenicima da nastoje izbjegavati korištenje autobusa u vršnom opterećenju autobusa, kad ljudi idu na posao ili učenici u školu te da nastoje koristiti autobuse iza 9 sati - apelirao je gradonačelnik.
Također, Autotrolej je od danas povećao broj polazaka u vršnim vremenima uvodeći dodatne polaske na linijama koje imaju najveću frekventnost putnika i to unatoč tome što je broj putnika u listopadu pao za 10 posto u odnosu na rujan tekuće godine.
Riječ je o lokalnim linijama 2, 7, 7a i 6, te o županijskim linijama 12, 20 i 32.
- Tijekom idućeg tjedna, a obzirom na stanje popunjenosti vozila, raditi ćemo korekcije i optimizacije na linijama i pojedinim polascima, i to na način da ćemo micati slabo popunjene polaska, odnosno polaske s malim brojem korisnika, te iste aktivirati na linijama koje su značajnije popunjene - poručuju iz Autotroleja gdje naglašavaju kako su za kontrolu popunjenosti vozila i pridržavanje mjera zaduženi inspektori Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ravnateljstva civilne zaštite i Državnog inspektorata te policijski službenici.
- Važno je uputiti apel svima da ovo shvate ozbiljno, da se ponašaju odgovorno, da nose maske u svim prilikama u kojima ne mogu osigurati dovoljan razmak, a prije svega u javnom gradskom prijevozu. Sve to iziskuje disciplinu i odgovornost, ali to je u ovim vremenima najmanje što bi svi trebali razumjeti, da ne opterećujemo sustav više nego što je to potrebno i da nam se ne dešavaju situacije kao u drugim sredinama - poručuje riječki gradonačelnik.