To je to što me zanima!

U nesretnoj 13-ici poginulo 19 ljudi: 'Spoje se krv, drvo i čelik'

31. listopada 1954. dogodila se najteža tramvajska nesreća u povijesti Zagreba. Kobna i maglovita nedjelja prije blagdana Svih svetih ostala je upamćena kao nesreća s tramvajem broj 13...
Vidi originalni članak

Na današnji dan, prije 63 godine, dogodila se najteža tramvajska nesreća u povijesti Zagreba. U tramvaju broj 13, koji se spuštao strmom nizbrdicom ka Zvijezdi, 31. listopada 1954. poginulo je 19, a ozlijeđeno 37 osoba.

Zagreb se te kobne nedjelje probudio u magli, dan prije blagdana Svih svetih. Kao što je to uobičajeno, promet je bio pojačan prema gradskim grobljima. U nesretnoj 13-ici vozilo se 60 putnika prugom od Mirogoja prema Gupčevoj Zvijezdi. Tramvaju su otkazale kočnice...

Vozač tramvaja krenuo je s Mirogoja i spustio ručnu kočnicu za četiri od pet okretaja. Ulazeći u prvi zavoj na nizbrdici, shvatio je da tračnička kočnica ne radi i pokušao kočiti ručnom kočnicom uz sipanje pijeska. No, kola su već dobila brzinu u kojoj je kočenje ručnom u nizbrdici bilo uzaludno.

Tramvaj je jurio sve većom brzinom, oko 80 na sat, što je bilo pet puta brže od dozvoljenog. Ispred Gupčeve zvijezde izletio je iz tračnica prema drugoj strani ceste, pao na bok i klizao 40 metara. Udario je u tri stabla i čelični stup, a putnici su ispadali van.

Vijest o nesreći brzo se proširila metropolom, građani su panično nazivali bolnice i odlazili na Zavod za sudsku medicinu, dok su liječnici neumorno spašavali ozlijeđene udove i organe putnika.

Na mjesto mirogojske nesreće među prvima je stigao Ljubomir Gudelj, danas kriminalistički inspektor u mirovini.

- Završio sam noćnu smjenu i malo odrijemao kad je stigao poziv. Bio sam među prvima na Zvijezdi. Dočekali su me krš, razbijena stakla i leševi posvuda. Čuli su se krici i jauci, nismo znali ni koliko je mrtvih ni ima li preživjelih, rekao je Gudelj i nastavio:

- Poslali su me na sudsku medicinu gdje su ljudi dolazili u strahu tražeći među stradalima svoje najmilije. Jednu ženu uspjeli smo identificirati po linijama kažiprsta desne ruke, prisjeća se Gudelj.

Istraga je bila opsežna, razgovaralo se s više od 30 svjedoka i utvrdilo da je za nesreću kriv vozač jer je neoprezno i nepropisno krenuo i nije pravovremeno kočio ručnom kočnicom.

Također, pokazalo se i da su ista tramvajska kola garažnog broja 21 ranije tog dana imala sudar na raskrižju Degenove i Medveščaka. S obzirom na to da nije bilo veće štete, vozač je nastavio vožnju prema Mirogoju.

Danas tramvaj više ne vozi na Mirogoj, pruga je raskopana i putnike je na toj ruti počeo prevoziti autobus. 'Ukleta' tramvajska linija 13 nakon nesreće je ukinuta na punih 29 godina.

Kao uspomena na tragediju i žrtve na spomen-ploči su uklesane riječi umjetnika Davora Kovačića.

...U osam i trideset kobnoga jutra 
Jauci, krici i lom velik 
Na strmoj cesti za Mirogoj 
Spoje se krv, drvo i čelik!

Idi na 24sata

Komentari 44

  • 01.11.2017.

    Pričal mi je tata kak je to izgledalo...strava....

  • Gadus 01.11.2017.

    Na spomen-ploči piše da je tramvaj bio broj 21.

  • borninCroatia 31.10.2017.

    Nikako mi nije jasno zašto je uopće tramvaj ikada i vozio na Mirogoj.Cesta je prilično strma, i kad ta takva bi se tragedija i morala dogoditi.

Komentiraj...
Vidi sve komentare