To je to što me zanima!

Trebaju nam hitne promjene: Neka se djeca zamažu bojama

Oslobodimo učenike, neka se igraju, skaču i penju se po drveću. Stalno tipkaju i njihova motorika i kreativnost trpe. Također u nastavi je premalo likovnog
Vidi originalni članak

Svaki dan u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku. 

Cilj razvoja kreativnosti kod učenika nije da djeca postanu samo nadareni umjetnici nego kreativci u baš svakom pogledu života, objašnjava Ida Loher (41) iz zagrebačke Osnovne škole Šestine i članica Udruge za promicanje vizualne kulture OPA. A na njezinu satu to doista i uspijeva. Djeca sjede uz maleni stol, većinom na podu, ukrug, neki i bosi. Međusobno razgovaraju, dijele savjete, smiju se. Jedan sat slikaju, drugi crtaju, fotografiraju, rade kolaže i animirane filmove.

Profesorica u suradnji s kolegama nastavnicima pokušava povezati sve predmete u cjelinu. U knjižnici škole postavljena je izložba o Prvom svjetskom ratu s fotografijama zapovjednika Petrovaradinske pješadijske regimente, a koji je bio pradjed nastavnice njemačkog u školi. Uključila se i Ida izradivši animirani film s učenicima te profesor povijesti i etnologije Toni Rajković.

- Oduvijek u školi radimo multidisciplinarno i međupredmetno - suradnjom. Djeca ponekad pitaju: ‘Pa zašto nas pitate književnost ako smo na povijesti?’. No brzo shvate da je sve to život, a ne predmeti podijeljeni u različite ladice - objašnjava Rajković. Prof. Loher već sad u svojoj nastavi primjenjuje Strategiju razvoja kreativnosti, koju je razvila sa stručnjacima s različitih “umjetničkih” fakulteta.

- U nastavnom programu premalo je nastavnih sati likovne i glazbene kulture. To se mora promijeniti jer je riječ o predmetima na kojima stječu znanje koje mogu iskoristiti i prenijeti baš u svim područjima. To zovem dodana vrijednost svemu - onome što rade, načinu na koji žive, načinu na koji promatraju. Drugi veliki problem je sve slabija motorika kod djece. Previše rada na računalu, puno tipkanja. U svim odgojnim ustanovama, ali i roditelji inzistiraju na velikoj zaštićenosti djece - da se ne zamažu, da se ne penju po drveću, da ne skaču... A sve te aktivnosti razvijaju kreativnost i inteligenciju. Kada dijete mora sići s drveta, razvija sinapse koje će kasnije upotrijebiti negdje drugdje. To se osjeća na svim predmetima. Primjerice, ne vole raditi puno s kolažem jer zahtijeva preciznost i motoriku, ali kad im se objasni kako će nešto izrezati, zalijepiti, oblikovati, savinuti, odmah je drukčije. Prepuste se. A tako postaju sposobniji ljudi - objašnjava Ida. Smatra da se samo na mjestima na kojima se cijeni kreativnost može cijeniti i različitost i razvodniti uniformiranost. Najveći problem je što su u gradivu, smatra Ida, doslovno okrznuta neka vrlo važna područja kao arhitektura, dizajn, fotografija...

- Turistička smo zemlja. Moramo se brinuti o urbanizmu, arhitekturi, kulturnoj ponudi. Moramo imati masu koja to prihvaća. Ta svijest se mora graditi u osnovnoj školi jer je ona jedina obavezna za sve - objašnjava Ida. Da je kreativnost važna karika koja nedostaje da postanemo društvo sposobno inovativno stvarati nove vrijednosti, smatraju njezini kolege, svi redom s Arhitektonskog, Učiteljskog, Filozofskog fakulteta, Studija dizajna, Akademije likovnih umjetnosti...

- Kreativnost je preduvjet za razvoj društva, kulture, umjetnosti, znanosti i gospodarstva. Razvijajući inovativni ljudski potencijal, povećavamo konkurentnost. Hrvatska nedostatak stvaranja dodane vrijednosti i inovativne konkurentnosti kontinuirano nadoknađuje zaduživanjem. Stoga je nužno poticati razvoj inovativnosti u svim obrazovnim segmentima i svim sektorima života. Tek u zajedničkoj sprezi, logično, kreativno i kritičko razmišljanje čine temelj održivog razvoja. Ključna je zato uravnotežena zastupljenost odgojno-obrazovnih područja, gdje kreativne metode učenja podrazumijevaju aktivno rješavanje problema kroz propitivanje, poticanje empatije, razvoj ideja, praktičan rad i projektnu nastavu. Druga važna dimenzija inicijative je osvijestiti važnost vizualne i medijske pismenosti u svijetu u kojem je takva komunikacija dominantna - smatraju u inicijativi. Irena Sertić iz udruge Interacta upozorava na loše rezultate učenika na PISA testiranju.

- Učenici nisu u stanju aktivno rješavati problemske zadatke te manifestiraju poteškoće u kritičkom i kreativnom razmišljanju - kaže Irena Sertić. U inicijativi smatraju da nastava mora uključivati metode po kojima će svi učenici dosegnuti osnovnu razinu kreativnosti, koja se poslije može primijeniti kod svih zadataka, u svakodnevnom životu.

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje


Idi na 24sata

Komentari 11

  • SUSSIE_1 17.11.2014.

    U današnje vrijeme djeca su prezaštićena..da ne padnu, da se ne ogrebu, da se uprljaju, da se ne prehlade, da se ne umore, da se ne oznoje....I rezultat svega toga je da su djeca totalno nespretna, da postepeno gube reflekse, da su bojažljiva i nesamostalna.

  • 17.11.2014.

    Današnja djeca ne znaju apsolutno ništa što će im trebati u svakodnevnici za koju godinu. Ne znaju na koju stranu se zašerafljuje šeraf, ne znaju otvoriti karton mlijeka, ne znaju promijeniti žarulju, ne znaju se oprati, ne znaju si pomoći u bilo kojoj situaciji....Tome smo krivi mi roditelji, ali i škola koja je ukinula sve manualne sadržaje.

  • Klinkica 17.11.2014.

    Slazem se u potpunosti. Gledam prvasice koji ne znaju drzati skare i rezati, bojati unutar slicica, gdje naci broj stranice i slicne stvari. Dajte djeci da budu djeca: skare i flomastere u ruke, veliki bijeli papir i neka se izraze. Zbog tehnologije i cinjenice da djeca sa 3 godine dobiju laptop u ruke umjesto da im se cita, smislja zajedno s njima zavrsetak price, stave skare u ruke imamo djecu koja ne znaju napisati sastavak jer im samo kazete da nesto zamisle i opisu, a oni traze smjernice i pitanja. Djeci treba razvijati mastu i motoriku jer ce samo tako izrasti u pametne mlade ljude koji imaju buducnost i mogu pridonijeti drustvu.

Komentiraj...
Vidi sve komentare