Meksiko, Nizozemska, Kolumbija, Hrvatska... tako je izgledao put koji je Hermesa Arriagu doveo u Lijepu našu gdje
je pokrenuo nekoliko projekata: Phoenix Arbor (http://www.phoenixarbor.org/),
Harvest Think (http://www.harvesthink.com/), Naturalistas (http://www.naturalistaslab.com/) i
Impact Hub Zagreb (http://zagreb.impacthub.net/). Hermes je inženjer
agronomije, magistrirao je ekonomiju okoliša, posebno ga privlači skretanje s
uobičajenih puteva ili strategija u rješavanju problema, vjeruje da je
kreativnost iskra koja pokreće inovacije, a zabavu vidi kao preduvjet za
učenje. Inženjer u teoriji i kreativac u praksi.
Hermes, kakvo je Vaše
poslovno iskustvo i kako ste zapravo postali poduzetnik u Hrvatskoj?
Prvo predavanje o poduzetništvu slušao sam još u srednjoj
školi. Kasnije, tijekom studija, također sam imao nekoliko predmeta povezanih s
poslovanjem s naglaskom na praktične aktivnosti koje su ojačale moje
poduzetničke vještine i mogućnosti. Međutim, tek radeći za međunarodnu
kompaniju shvatio sam stvarnu vrijednost toga da postanem poduzetnik. Otkrio
sam da do kraja svog života želim raditi za sebe i raditi ono što ja smatram da
je pošteno i zanimljivo, a ne raditi za nekoga drugoga i raditi stvari koje ne
želim. Nakon što sam završio svoj magisterij znanosti u Nizozemskoj, došao sam
s djevojkom u Hrvatsku kako bismo istražili mogućnosti poslovanja. Ukratko,
zajedno s ostalim suosnivačima Impact Hub-a Zagreb vidimo ogromne mogućnosti u
podupiranju budućih poduzetnika i pomaganju u izgradnji zdravih ekosistema za društvene
inovatore i poduzetnike. Posao kojim se bavim u Hrvatskoj je vrlo izazovan, ali
istodobno prepun zadovoljstava irealiziranih pozitivnih promjena.
Koliko su važni ljudi
koji rade na poslovnim projektima i poslovnim idejama?
Poduzetničko ponašanje dovodi do vrlo moćnih aktivnosti,
primjerice, činjenica da ste trgovali proizvodom ili uslugom i zaradili novac
povećava samopouzdanje i osnažuje pojedinca koji je zaključio taj proces
prodaje. Zbog toga, smatram da je izvršavanje samih ideja (a usput i
nevjerojatno učenje) puno korisnije i isplativije nego samo razmišljanje o
poslovnim idejama. Na kraju, ono što se računa je dobro ostvarena ideja. Ideje
same po sebi su ništa, bitno je njihovo ostvarenje.
Prema Vašem iskustvu,
koji je najbolji način za odabir kvalitetnih suradnika?
Ako pod pojmom suradnici definiramo one koji s vama u istom
timu rade na istom cilju, onda je odabir pravih osoba za taj tim iznimno važan.
Kod svake osobe s kojom bih trebao raditi, uvijek ću pokušati vrednovati zbroj
nekoliko karakteristika s primjerice, iznimnim znanjem u specifičnom području
i prosječnom znanju na ostalim korisnim područjima. Vrlo cijenim sustav
vrijednosti i principa kod osobe, iskustvo u radu na različitim pozicijama je
uvijek plus, komunikacijske sposobnosti i dobar smisao za humor su mi isto
važne da osjetim osobu. Jedini način da saznamo tko je najbolji suradnik je
zapravo kroz zajednički rad, komunicirajući i upoznavajući se.
Kako graditi međuljudske
odnose i rješavati konflikte?
Komunikacija, komunikacija i komunikacija. Princip
rješavanja konflikata je znati kako slušati, suosjećati i pronaći dobar i
učinkovit način dijeljenja i komuniciranja emocija.
Što mislite o
projektu kao što je Pametnom idejom do uspjeha?
Hrvatska baš nije naj-poduzetnička zemlja na svijetu. Zbog
toga je inicijativa kao što je Pametnom idejom do uspjeha, dobrodošla u promicanju
poduzetničkog poslovanja. Također je potrebno ponovno odrediti koncept tko su
poduzetnici; tko su oni koji ne samo da stvaraju dodanu vrijednost za sebe već
i pozitivno utječu na zajednice u kojima djeluju i rade. U tom slučaju mediji
imaju najveću odgovornost u oblikovanju percepcije ljudi i stvaranju pozitivnih
koncepata za benefite cijelog društva. Također je potreban i zdrav lokalni
ekosistem koji podupire pojedince da pokreću poslove, potrebne su institucije i
organizacije koje uvode poduzetničku edukaciju usmjerenu na praksu, zatim
subjekti koji financijski podupiru poduzetnike u ranoj fazi i na kraju mjesta
gdje novi poduzetnici mogu započeti svoje poduhvate, gdje osjećaju da je
dijeljenje ideja dobrodošlo, igralište gdje se na pogreške gleda kao na
normalan dio poduzetničkog puta.
U okruženju kao što je Hrvatska, gdje su pristup mreži
mentora i mreži podrške, pa i pristup globalnim tržištima, ono što može
katapultirati ideju do uspjeha, mediji imaju značajnu ulogu, isto kao i mjesta
kao što je Impact Hub Zagreb.
Kako je to biti
stranac poduzetnik u Hrvatskoj? Koji su najveći izazovi poduzetničkog
poslovanja kod nas?
Najveći izazov je razmišljanje i nedostatak razumijevanja za
poduzetničko ozračje. Isto tako nevjerojatno je primijetiti razinu negativizma
svuda uokolo što također utječe na ponašanje i odluke ljudi. S druge strane,
imate visoko sposobne diplomirane ljude bez posla, a statistike o nezaposlenosti
unutar ovog demografskog sektora rastu svake godine. Dok u ostalim zemljama u
razvoju u različitim krajevima svijeta mladi doista stvaraju svoje poslovne
prilike, u Hrvatskoj baš i nema puno pojedinaca koji bi izašli iz svoje zone
komfora i preuzeli rizik. Pred vama je puno posla koji se odnosi na mijenjanje
razmišljanja prema poduzetništvu, kao i demistificiranje poraza.