Malo je mjesta na kojima se stanovnici južne Kalifornije osjećaju toliko zarobljeno nego na njihovim obilaznicama usred prometnih gužvi. Prema sudskim podacima, jedan od napadača u San Bernardinu i njegov dugogodišnji prijatelj govorili su o tome da iskoriste tu ranjivost i izvedu teroristički napad na jednu takvu zatrpanu obilaznicu u Los Angelesu koristeći vatreno oružje i improvizirane bombe, javlja Los Angeles Times.
Napadač Syed Rizwan Farook i Enrique Marquez Jr. isplanirali su jedan takav napad do najsitnijih detalja i skupljali potrebno oružje i eksplozive tijekom 2011. i 2012. godine, no odjednom su odustali od svega.
Ipak, njihov plan je stručnjake za kontraterorizam istovremeno i alarmirao, ali i zbunio. Stručnjaci, naime, tvrde da bi takav napad bio izvediv, no neki propitkuju ozbiljnost svega, budući da ima mnogo jednostavnijih načina za napadače da uzrokuju masovne žrtve.
Dužnosnici navode da do sada još nikada nisu otkrili terorističku zavjeru koja bi uključivala obilaznice.
Ipak, zamjenik šefa policije u Los Angelesu Michael Downing, koji nadgleda i ured za kontraterorizam, navodi da su odgovorni raspravili takvu mogućnost i pokušali pronaći najprikladnije rješenje.
- To je noćna mora koja nas brine - rekao je Downing.
Prema optužnici koja je podignuta protiv Marqueza, on i Farook planirali su napad na obilaznicu tijekom poslijepodnevne gužve. Iako se ne navodi točna lokacija planiranog napada, ipak se navodi da je riječ o dijelu obilaznice koja nema izlaza, za što je par vjerovao da će povećati broj žrtava. Marque je priznao da je on trebao biti na uzvisini iznad obilaznice, dok je Farook trebao baciti bombe kako bi zaustavio promet.
Farook bi se tada nastavio kretati cestom, nasumično pucajući na vozače, a Marquez je na vozače trebao pucati s uzvisine i pratiti dolazak policije i Hitne pomoći. Njegov prioritet, kako je kazao, trebao je biti da prvo puca na policiju, a tek onda na medicinsko osoblje.
Prema optužnici, Marquez je prestao s planiranjem napada 2012. godine iz nekoliko razloga, među kojima je bio i uhićenje skupine ljudi u Chinou u nepovezanom slučaju terorizma.
Downing je rekao da bi i 'lažiranje' prometne nesreće na dijelu obilaznice s malo izlaza teroristima omogućio otvoren napad na vozače koji su zaglavili u prometu.
Zasjede u uskim prolazima iz kojih nema izlaza nisu ništa novo. Iste su se, naime, upotrebljavale u ratovima u Iraku i Afganistanu, gdje su američki konvoji napadnuti improviziranim eksplozivima, ručnim bacačima granata i vatrenom paljbom.
Ipak, neki stručnjaci su skeptični prema vjerojatnosti terorističkog napada na obilaznici, ako ništa onda zbog činjenice da postoje druge 'mekane' mete koje bi proizvele više žrtava.
- To nije bilo u džihadističkoj bilježnici. Aktivni napadači traže ljude u zatvorenim prostorima, a ne iza metala - rekao je Brian Jenkins, stručnjak za oružje.
No, ima i onih koji smatraju da su ovakvi napadi i više nego mogući.
- Teroristi stalno traže načine ne samo da udare na ljude i velike simboličke mete i događaje, već traže i načine kako napasti i tijekom svakodnevnih rutina, kada su civili najranjiviji i kada imaju najmanju mogućnost za bijeg - kaže Brian Levin, profesor na Sveučilištu 'Cal State' u San Bernardinu i direktor Centra za studiju mržnje i ekstremizma.