Sve smo izvježbali puno puta jer smo u proljeće nakon potresa u našoj školi imali pet osnovnih škola, održali smo maturu i prijamne ispite za fakultete po istom principu. Ovo nije bila premijera, rekla je ravnateljica zagrebačkog MIOC-a Ljiljana Crnković.
U IX. gimnaziju danas je od devet sati pristizalo više od tisuću učenika na pet ulaza. Ove godine u zgradi na Jordanovcu uz učenike MIOC-a školsku će godinu pohađati i učenici Gornjogradske gimnazije, koja je teško oštećena u potresu. Ravnateljica ističe, sve je prošlo glatko.
POGLEDAJTE VIDEO VIJESTI:
Ravnateljica Crnković kao najveći izazov u planiranju nove školske godine ističe organizaciju budući da će ove godine zgradu dijeliti sa 650 učenika Gornjogradske gimnazije, čija je zgrada stradala u potresu.
- Velik broj učenika zahtijevat će praćenje na svakodnevnoj razini. Da nemamo još jednu školu u zgradi, mogli bismo se komotnije organizirati, ali situacija nameće potrebe da škole koje su stradale u potresu budu negdje drugdje smještene. Mi smo se s kolegama upoznali, podružili, smjestili smo ih i trudit ćemo se da se ne dogodi da svi moramo u online nastavu - kaže.
Moraju se osjećati sigurno
I pulski gimnazijalci krenuli su u školu, a nastava će biti dvosmjenska. Nastava za jutarnju smjenu počinje u 8 a popodnevna u 14 sati.
- U razredu su svi učenici toga razreda, nema dijeljenja. Ako slučajno dođe do proboja virusa, da se, primjerice, neki od profesora zarazi, imamo spremnu zamjenu. Mjesta panici nema - kazao je ravnatelj gimnazije Filip Zoričić. I profesori i učenici pod nastavom imaju zaštitne maske.
I u većini osnovnih škola diljem zemlje nastava je počela u dobrom raspoloženju, uz mjere, ali u učionicama. Prvašići riječke OŠ Trsat, njih 29, s uzbuđenjem i radošću došli su na prvi dan nastave. U dvorištu ispred škole u 11 sati dočekale su ih ravnateljica Sonja Lefler i učiteljice, koje su ih smjestile na stolce poredane u razmaku od 1,5 metara. Prvašići su se smjestili poslušati govor dobrodošlice, a onda ih je pedagoginja prozivala u grupe od pet učenika, koje su potom s učiteljicom odlazile u svoj razred. Stariji učenici su u školu došli u razmacima od deset minuta.
- Za sada sve ide bez problema i mislim da će se tako nastaviti. Djeca se u školi moraju osjećati zadovoljno i sigurno, ne treba ih previše zastrašivati, ali se treba držati preporuka - smatra ravnateljica riječke osnovne škole.
Sviđa im se što će mijenjati smjene
- Slijedili smo sve upute koje smo dobili. Velike promjene su napravljene na odnosu na ono prije. Nekada smo radili u samo jednoj smjeni, a sada ih imamo dvije i tako smo prepolovili mogućnost kontakta između djece - kaže Hrvoje Brod, ravnatelj OŠ "Grigor Vitez" u Osijeku, te nadodaje kako više nema kabinetske nastave već predmetni nastavnik odlazi u razredni prostor gdje boravi određeni razred.
Reakcije roditelja na promjene u ovoj školi su pozitivne, a model s dvije smjene uveli su kako učenici jedne smjene ne bi išli stalno u istu.
- Učenicima se ovakav model sigurno sviđa jer će iz tjedna u tjedan mijenjati smjene.- kaže Hrvoje Brod
Učenici su se nakon kratkog ravnateljevog pozdravnog govora uputili u razrede gdje su im njihovi razrednici podijelili maske. U OŠ "Grigor Vitez" i prehrana je organizirana tako da svaki razred jede odvojeno u određenim vremenskim intervalima.
Uspješno je organiziran i produženi boravak.
- Naravno da škola nije imala prostornih uvjeta na početku, ali smo se dosjetili kako možemo odvojiti učenike. Improvizirali smo učionicu. Pomoću prozirnih folija i pregrada uspjeli smo odvojiti i fizički distancirati učenike. - rekao nam je ravnatelj OŠ "Grigor Vitez".
Zamjene su bile problem i prije korone
- Dugo smo radili na planu organizacije i kao škola u dvije smjene uspjeli smo organizirati nastavu po epidemiološkim preporukama - rekao nam je ravnatelj zagrebačke Osnovne škole Odra Vatroslav Gabrić, koji je zahvalio roditeljima na suradnji i odgovornosti koju su pokazali odmah prvog dana.
- Nismo imali niti jednog učenika bez maske, hvala roditeljima koji su ih podučili, odgovorni su i drže razmak - rekao je ravnatelj. Dodaje i kako će prvi tjedan većinski proći u skretanju pažnje djeci na mjere kojih se moraju držati zbog sebe, zbog učitelja, ali i roditelja i obitelji. Kaže kako nisu imali problema u organizaciji nastave jer su rano krenuli s planiranjem.
Ravnatelj Gabrić kaže kako je optimističan oko cijele situacije i kako je prvi dan prošao bolje od očekivanog. Ipak, malo ga brinu potencijalne zamjene koje će trebati pronaći za učitelje, a posebno prirodnoslovnih predmeta.
- Zamjene za predmetnu nastavu su uobičajeno problematične jer se radi o deficitarnim zanimanjima. Ako u nekom trenutku baš dođe do većih problema, ne vidim neko rješenje, iako mi pada napamet zakonski okvir kojim bi se mogli povući učitelji u mirovini koji su sposobni i još mogu raditi i dobre se snalaze, a trenutno su "neiskorišteni" - rekao je ravnatelj, ali dodao kako ne treba stvarati paniku.
- Jutros sam izašao pred sedmi B razred koji se grupirao pred školom i čim sam im rekao da ukoliko se ne razmaknu od sljedećeg će tjedna imati online nastavu odmah su se razbježali i razmak je bio i veći nego što je potrebno. Virus je donio tu promjenu da djeca žele ići u školu - zaključio je ravnatelj.
Sedam škola online
No unatoč svim mjerama, zaraza bolešću Covid-19 probila se i među zaposlene i među učenike. Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja, do nedjelje je zabilježeno 72 djece u dobi do šest godina koja su pozitivna na Covid-19 te 210 pozitivnih u dobi od 7 do 18 godina. Ukupno je 282 pozitivne djece, a 2111 je u samoizolaciji. U samoizolaciji je i 149 prosvjetnih djelatnika, 38 prosvjetnih djelatnika je pozitivno. U sedam škola nastava je počela online, a jedna je odgodila početak za idući tjedan.
Kako će porast broja oboljelih utjecati na obrazovni sustav, tek treba vidjeti. Koliko god se svi nadaju da A i B model potraju što dulje, veliko je pitanje kako će se stvari odvijati, posebice u situaciji u kojoj nema dovoljno nastavnika koji bi “uskakali” kao zamjene kolegama u samoizolaciji ili na bolovanju.
Zatvorene brojne škole
Kad se pogledaju iskustva drugih zemalja, mnoge su se nakon otvaranja škola zbog naglog skoka zaraženih odlučile na povratak u online verziju. Tako se, primjerice, bilo u Južnoj Koreji krajem kolovoza, nakon što je u dva tjedna na koronu bilo pozitivno dvjestotinjak nastavnika i učenika.
I u prvoj pokrajini u Njemačkoj koja je u kolovozu otvorila škole dvije su zatvorene nekoliko dana nakon otvaranja zbog proboja virusa. Slično je i u SAD-u. Škole se zatvaraju na po dva tjedna, a nastava ide online.