To je to što me zanima!

'Supruga kapetana Miškića ima pravo na odštetu od 120 tisuća dolara. Trebaju je dobiti i djeca'

Ako djeca još uvijek idu u školu, imaju pravo na troškove školovanja, kao i studiranja, ako se upišu ili već pohađaju fakultet, a supruga ima pravo na rentu dok ne nađe posao
Vidi originalni članak

Kako smo jučer objavili, mornar iz Odese, Ukrajinac Sergej Nikolov jedan od tri člana posade koji su preživjeli havariju broda Bourbon Rhode prije dvije godine, 26. rujna 2019. kada je među sedmoricom nestalih bio i hrvatski kapetan Dino Miškić, tužio je sa još dvojicom preživjelih mornara tvrtku Bourbon i na sudu su dobili puno veću odštetu nego što im je kompanija ponudila - mizernih 4000 dolara.

Sergej Nikolov i još dvojica tužili su tvrtku Bourbon jer se na fotografijama jasno vidi kako su iz Las Palmasa isplovili na "ruzinavom" brodu, a točan iznos odštete se ne navodi kao ni informacija jesu li odštetu dobile obitelji sedmorice čija tijela nikad nisu nađena, među kojima je i Miškić. 

POGLEDAJTE VIDEO

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Pravne mogućnosti obitelji poginulih, nestalih članova posade ili samih preživjelih članova posade komentirao je profesor Dragan Bolanča, s Pravnog fakulteta u Splitu i vodeći hrvatski stručnjak za Pomorsko pravo.

- Svaki član posade koji je bio na tom brodu, a koji očigledno nije bio sposoban za plovidbu, morao je imati ugovor o radu sa svojim poslodavcem. Taj ugovor o radu se poziva na nacionalni kolektivni ugovor vlasnika broda. A, ta oba ugovora (ugovor o radu i kolektivni ugovor) moraju biti u skladu s Konvencijom o radu pomoraca iz 2006. godine - kaže Bolanča za Slobodnu Dalmaciju.

PREŽIVIO BRODOLOM 1983. 'Valovi su kao žileti kidali naš brod. Mislio sam: Ovo je kraj!'

Ako je brod bio u lošem stanju, kao što se moglo pročitati u medijima, poslodavac je objektivno odgovoran za nesreću koja se dogodila na moru.

- U tom kolektivnom ugovoru su odštete propisane po rangu, odnosno zvanju u službi. Tako npr. za smrt zapovjednika, supruga zapovjednika mora dobiti iznos od 120 tisuća američkih dolara, a svako maloljetno dijete dobiva po 17 tisuća dolara. Supruga prvog časnika palube za slučaj smrti dobiva 80 tisuća dolara, a i njegova maloljetna djeca dobivaju odštetu, ali manju od 17 tisuća dolara, koliko dobivaju djeca zapovjednika. U slučaju smrti ništa se ne mora sudu dokazivati, ali ako je u pitanju invalidnost, tada se ona mora dokazati medicinskom dokumentacijom, nakon koje sud donosi presudu - govori prof. dr. sc. Bolanča.

Ako djeca još uvijek idu u školu, imaju pravo na troškove školovanja, kao i studiranja, ako se upišu ili već pohađaju fakultet, a supruga ima pravo na rentu dok ne nađe posao, ako je sposobna raditi. Ako nije sposobna raditi, rentu će dobivati do predviđene mirovine.

Valovi od deset metara

Podsjetimo, problemi Bourbon Rhodea, kojeg je zahvatio uragan Lorenzo na Atlantiku, počeli su 26. rujna 2019. Brod koji zbog brojnih problema nije uopće smio napustiti suhi dok u Las Palmasu na Kanarima bio je 26. rujna otprilike na pola puta do svojega odredišta, Georgetowna u Gvajani. Usred Atlantskog oceana našao se na putu uragana Lorenzo. Osim što je brod bio neodržavan, u očajnom stanju, satelitska oprema za komunikaciju pokvarila se drugog dana na oceanu.

PREŽIVJELI S BOURBON RHODEA 'Bio sam uz kapetana Miškića. Vikao je: Mayday! Mayday! Naš brod potonuo je za 13 minuta...'

Zbog problema s komunikacijskom opremom veliko je pitanje je li šibenski kapetan Dino Miškić uopće na vrijeme imao informaciju da je Lorenzo iznenada ojačao u uragan treće, četvrte pa pete kategorije. Iz transkripta njegove komunikacije s bazom vidi se da je spominjao valove od deset metara. To je bilo u trenucima kad je voda već počela prodirati u brod i Miškić je ubrzo naredio evakuaciju. Komunikacija s bazom bila je očajno spora, na prvu poruku - poziv u pomoć kapetana Miškića - odgovorili su tek nakon sat i 14 minuta!

Nadalje, EPIRB (Emergeny Position Indicating Radio Beacon) - inače uređaj koji omogućuje određivanje položaja broda u nevolji i šalje signal mjerodavnima na kopnu - trebao bi se aktivirati čak i u slučaju potonuća broda, no evidentno je da njegov signal (ako je uopće bio ispravan) nije odveo spasitelje do mornara na splavi. Spašene je detektirao francuski zrakoplov Falcon i javio brodovima točne koordinate. 

Član posade broda Piet, koji je spasio trojicu mornara prepričao je iskaze preživjelih. Opisao je horor koji su proživljavali u trenucima tonjenja. "Ispričali su da nisu vidjeli kapetana nakon što im je naredio da napuste brod, jer se ubrzo brod prevrnuo. Jedan od njih mi je ispričao da ih je u splav ušlo sedam, trojica su bila na brodu, a četvorica su se držala za konop oko splavi. Tad su ih ponovno pogodili snažan udar vjetra i val te se ponovno splav prevrnuo. Trojica su se uspjela popeti, no ostali su nestali među valovima", ispričao je za Morski.hr. Ustvrdio je da je, osim splavi s preživjelima (pronađena 40 nautičkih milja od mjesta potonuća) i prevrnutog "rescue boata" (70 milja od mjesta potonuća), pronađena još jedna splav, ali prazna. Tri dana nakon potonuća pronađena su trojica preživjelih. Četvorica mornara su preminula, a tijela sedmorice nikad nisu pronađena.

Idi na 24sata

Komentari 32

  • nap 02.09.2021.

    Ima da ih tuzi jer su krivi

  • PunPogodak 02.09.2021.

    svi novci ovog svijeta ne mogu zamijeniti voljenog supruga i tatu.

  • adlla 02.09.2021.

    Platili mu dvogodisnju placu ,zamazali oci ,lopovi u cijelom svijetu,,

Komentiraj...
Vidi sve komentare