Hrvatska će kupiti izraelske rabljene bojne zrakoplove F-16, odlučio je državni vrh u Banskim dvorima u utorak. U užem izboru bili su i novi, ali skuplji, švedski Gripeni.
Odluku o nabavi eskadrile od 12 aviona analizirali su umirovljeni vojni pilot Ivan Selak, vojni analitičar i stručnjak za sigurnost Marinko Ogorec te vojni analitičar i urednik portala Obris Igor Tabak u HRT-ovoj emisiji U mreži prvog.
Marinko Ogorec istaknuo je kako će se tek vidjeti jesu li izabrani najbolji zrakoplovi. Dodao je da je dobro što se državni vrh počeo brinuti o Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu koje je 20 godina bilo zanemarivano, a da je u nabavi presudna bila cijena.
- Pokazuje se da smo previše bogati da bi kupovali jeftino. A možda je prijelaz na novu tehnologiju bolji i lakši na već iskušanim avionima - kazao je Ogorec.
Igor Tabak složio se da će vrijeme pokazati je li nabava izraelskih aviona dobra stvar ili ne.
- Dosad se o cijelom postupku nabavke zrakoplova čulo jako malo. Ne baratamo ni cijenom ni ostalim detaljima ovog opsežnog paketa. Ima puno stvari koje utječu na cijenu, a tu je i strateški paket odnosa - objasnio je Tabak te dodao da će se sve znati kada Hrvatska preuzme avione i počne ih koristiti.
- Obzirom na ritam korištenja tih aviona, postoji razlog za sumnje. Procjene koje počnu s 15 godina, a završe na 30 i više godina mogu biti problem (kao što je bilo i s MiG-ovima). Suočimo se s činjenicom da su avioni F-16 stari i da oni generalno idu van, i njihovo uspoređivanje s novim avionima koji su za klasu moderniji, jako je teško - objasnio je.
Ivan Selak rekao je kako nije zadovoljan zahtjevima koje je Hrvatska postavila ponuđačima, jer su u neravnopravni položaj stavljeni stari i novi avioni.
- Prema mojim saznanjima mislim da smo trebali i mogli uraditi bolje. Nakon 20 godina sustavnog zanemarivanja borbene komponente zrakoplovstva odluku smo donijeli na brzinu - rekao je, no naglasio da je "odluka o zadržavanju strateške komponente HRZ-a fantastična".
Selak je, komentirajući cijene ponuda, upitao je li možda bolje da se za 500 milijuna dolara nabavilo osam zrakoplova direktno od SAD-a koji ima avione stare 10-15 godina, a kasnije flotu nadopuniti. No, istaknuo je da je izraelsko zrakoplovstvo "najbolje na svijetu" te da su te avione koristili kako treba.
Selak je dodao kako su nam Izraelci 1997.-1998. nudili "potpuno upgradeane" MiG-ove 21 na nivou generacije 4.
- Da smo tad počeli, danas ne bi donosili hitne odluke - rekao je.