Sindikat strojovođa Hrvatske u četvrtak je na konferenciji za novinare skinuo rukavice i žestoko napao šefa Uprave HŽ Carga Željka Pokrovca teško ga optužujući da novcem te tvrtke spašava TŽV Gredelj u stečaju i HŽ Putnički prijevoz kako bi ova tvrtka mogla godinu završiti "u plusu".
Pokrovac je u Gredelj poslao šest lokomotiva na popravak koje su mjesec dana prije toga vozile i doslovce su se same odvezle do Zagreba. Odjednom iz Gredelja javljaju da je na svih šest lokomotiva uočen puknuti blok motora i da se troškovi povećavaju za milijun kuna. To je kvar koji do sad u HŽ-u nismo poznavali – izjavio je predsjednik sindikata Nenad Mrgan. Inače, Željko Pokrovac došao je na mjesto direktora HŽ Carga iz prodaje TŽV Gredelja. Mrgan se obrušio na Pokrovca ističući da je Cargo dobio kredit Svjetske banke za lokomotive, da novci stoje i idu kamate, a da je Pokrovac mimo tog novca odlučio popravljati lokomotive u Gredelju planirajući da se to plati iz tekućeg poslovanja Carga, umjesto iz kredita. Za Pokrvca je više puta istaknuo da ranije u Gredelju radio u vrijeme nedavno uhićenog stečajnog upravitelja Pere Hrkaća te je uvjeren da je lokomotive u Gredelj poslao kako bi pogodovao svojoj bivšoj tvrtki, i to bez natječaja, planirajući također potpisati anekse ugovora kojim bi trošak popravaka bio što veći. Time nameće zaključak da novcem Carga spašava Gredelj koji je u stečaju i za koji misli da nema ni radnika ni sredstava da lokomotive zaista i poprave. Mrgan je naveo i da se radi o lokomotivama starim 50 godina, koje će i nakon popravka zbog starosti trošiti enormnih 100 litara ulja na ličkoj pruzi između Splita i Ogulina, dok bi normalno bilo da troše oko 40 litara.
Pojasnio je zašto gotovo pet godina niti jedan HŽ nije u Gredelj slao lokomotive na popravak, iako je nominalni vlasnik Gredelja HŽ Putnički prijevoz. Rekao je kako je prijašnjih godina HŽ poslao u tu tvrtku tri lokomotive koje su se pod garancijom vratile u Gredelj jer su one izgorjele na probnoj vožnji. Mrgan optužuje da te opožarene lokomotive i dalje stoje u Gredelju, da se nikad nisu vratile te da je Cargo zbog njih podigao tužbe. Sindikalni čelnik kaže i da su dolaskom Pokrovca iz Gredelja u Cargo te tužbe povučene pred samu prvostupanjsku presudu i da je tako direktno oštetio Cargo.
- Zgroženi smo čovjekom koji je opterećen lokomotivama i koji priča kako Cargo ima 170 lokomotiva koje nitko do njega nije popravljao. Cargo trenutačno ima dovoljno lokomotiva za svoje terete i popravci nam uopće ne trebaju - rekao je Mrgan.
Uz svog zamjenika Dalibora Petrovića, koji je sindikalni čelnik strojovođa u HŽ Putničkom prijevozu, optužio je Pokrovca da uz sve ovo namjerava novcem Carga spašavati i Putnički prijevoz.
- Pokrovac želi od Putničkog prijevoza unajmiti deset pokvarenih lokomotiva i popraviti ih, iako Cargo ima bolje lokomotive koje također čekaju popravak. Priprema se ugovor o najmu od 60 milijuna kuna na 42 mjeseca. Privatnici istovremeno lokomotive mogu unajmiti za 500 eura po danu i nitko ih ne sili da se vežu na duže vrijeme kao što se želi vezati Cargo – ističe Mrgan.
Na pitanje novinara zašto bi Pokrovac unajmljivao od Putničkog prijevoza pokvarene lokomotive i slao ih na popravak, odgovorio je Petrović.
- Krpanje. Namjera je da se Europskoj komisiji zamažu oči. Naime, HŽ Putnički prijevoz ove godine mora završiti restrukturiranje i imati najmanje kunu dobiti, ako ne žele da Europska komisija stavi šapu na tu tvrtku. Kada bi Europska komisija to napravila, to bi značilo zaustavljanje lopovluka. Da bi se spriječilo da EK dođe, tvrtka mora završiti s dobiti, a sada im nedostaje desetak milijuna kuna – rekao je Petrović.
Zato, tvrde ovi sindikalisti Cargo priprema uzeti u najam lokomotive Putničkog prijevoza i upumpati novac kako bi ovi završili godinu s dobiti. Ovaj sindikalni dvojac doslovce je rekao kako se "Cargu uvaljuju stare lokomotive te da se Cargo uništava namjerno". Petković je napomenuo i to da Putnički prijevoz završava godinu u minusu unatoč tome što na godinu dana prima velikih pola milijarde kuna državnog novca, a sada ih i Cargo mora spašavati koji istovremeno zbog liberalizacije tržišta ne prima nikakve državne potpore. S obzirom da je Petrović član Nadzornog odbora Putničkog prijevoza, nije mogao iznositi detalje njihova poslovanja, ali je rekao kako su u razdoblju od 2011. do 2016., prema javno dostupnim podacima, izgubili 65 posto putnika. Na konferenciji su istaknuli kako najam spomenutih deset lokomotiva od Putničkog prijevoza još nije potpisan, ali da se on priprema i da je cilj Sindikata strojovođe Hrvatske da to spriječe. Napomenuli su i to da bi te lokomotive vukle terete iz riječkog bazena i to najviše 250 tona, dok konkurencija s jačim lokomotivama vuče i 800 tona.
Najviše od svega, strojovođe Pokrovcu na teret stavljaju to što se za njegova mandata od svega nekoliko mjeseci teret pobjegao od Carga privatnicima. Nanizali su kako su izgubili teret iz Luke Ploče, da će vjerojatno izgubit i Petrokemiju, kao i druge kooperante.
- Dok se u Opatiji održavao skup prijevoznika na kojem se ugovaraju tereti i poslovi, Pokrovac na ekskurziju vodi ljude u Brčko i banči, a tek pod pritiskom šalje svog pomoćnika u Opatiji – optužio je Mrgan. Petrović se nadovezao kako je Cargo u šest mjeseci izgubio 50 posto tereta na mađarskoj pruzi.
- Kao posljedica politike uzgajanja slabih lokomotiva koje generiraju veliki trošak, a procesi rada su na razini Austro-Ugarske, gubitak je vlakova na pruzi prema Mađarskoj od 50 posto, a mi smo jedini primjer u Europi da je državni operater nakon liberalizacije tržišta u tako kratkom vremenu izgubio toliko tereta – rekao je Petrović. Sindikalisti su napomenuli kako su o svemu obavijestili premijera i resorne ministre prometa i uprave, ali da nije bilo odgovora.