Zaustavljanje nasred autoceste da bi zaštitili automobil od tuče vrlo je opasan 'novi trend' koji pokazuje koliko su neki vozači u želji da zaštite svoje automobile nepromišljeni.
Najnoviji slučaj koji je odjeknuo u medijima dogodio se jučer kada je skupina vozača u svojim automobilima potpuno blokirala autocestu u blizini Rijeke. Dok je trajalo nevrijeme s tučom oni su svoje automobile sklonili ispod nadvožnjaka. I dok su tako štitili svoj lim vjerojatno nisu razmišljali da riskiraju živote, jer u slučaju da je 'cestovnu zapreku' naišao teški kamion teško da bi se u uvjetima smanjene vidljivosti i skliskog kolnika mogao na vrijeme zaustaviti. Takav nalet, bez sumnje, rezultirao bi brojnim žrtvama.
Slični događaji kao ovaj jučerašnji zabilježeni su već nekoliko puta tijekom ove godine. Kod Ogulina, pedesetak vozila blokiralo je sredinom lipnja autocestu A1. Sklonili su se pod prijelaz za životinje, a vožnju su nastavili tek nakon što ih je rastjerala policija. I naši čitatelji svjedočili su sličnim slučajevima. Na Zagrebačkoj obilaznici čitatelj je prije nekoliko tjedana svjedočio blokadi koja je završila fizičkim obračunom između vozača.
- Bilo je jako nevrijeme, vozili smo možda 50 na sat i naišli na desetak auta koji su potpuno blokirali autoput ispod nadvožnjaka blizu Jankomira. Zaustavili smo se u zaustavnoj traci, a vozila koja su nailazila pridruživala su se onima ispod nadvožnjaka, čak i u pretjecajnoj traci. Nakon par minuta skupila se gomila auta, ljudi su trubili, a jedan ljutit vozač došao je do vozača koji je blokirao desnu traku, doslovno ga izvukao ga iz auta udario šakom, tjerajući ga da pomakne auto. Baš tada se smirilo i nevrijeme pa je i kolona krenula. Ne odobravam nasilje, al mislim da je ovoga puta 'nasilnik' bio u pravu. Što da je naletio šleper, pita se naš čitatelj.
U u Hrvatskim autocestama svjesni su da se ovakve situacije često ponavljaju. Kata Kuprešak iz odjela za odnose s javnošću u HAC-u rekla nam je da su u centrima za nadzor i upravljanje prometom već zabilježeni slični događaji.
Kada se to dogodi operateri radi smirivanja prometa i obavještavanja drugih vozača prilagođavaju svjetlosno-promjenjivu signalizaciju u prilazu zahvaćene zone. Također se odmah kontaktira i policija, a obavještava se i HAK. Ipak, radi se o događajima koji traju relativno kratko, pa kad ophodarska služba ili policija dođe na mjesto gdje su se vozači zaustavili uglavnom više nikoga nema.
Iako se radi o prekršaju koji potencijalno može imati najteže posljedice, kazne nisu velike. Naime, onaj tko zaustavi vozilo nasred autoceste kaznit će se po članku 140 Zakona o sigurnosti prometa na cestama u kojem piše - na autocesti vozač ne smije zaustaviti ili parkirati motorno vozilo, osim na površinama izvan kolnika koje su za to posebno uređene i obilježene. Za taj prekršaj previđena je kazna u iznosu od 500 kuna. Potraži li pak spas od tuče u tunelu vozač može biti kažnjen s 1000 do 2000 kuna.
Iz HAC-a upozoravaju da je bilo kakvo zaustavljanje na autocesti izuzetno opasno. Zaustavljanje vozila u tunelima i ispod nadvožnjaka ili mostova s ciljem zaštite vozila od štete koja može nastati jakom tučom, opasna je radnja kako za samog korisnika koji se zaustavio tako i za sve ostale korisnike autocesta.
Naime, vozači koje se približavaju ne očekuju zaustavljena vozila, a koja se u vrijeme slabe vidljivosti slabo i vide, pa unatoč svjetlosno-promjenjivoj signalizaciji može doći do udara vozila u vozilo i do mogućih i težih neželjenih posljedica. Kod jake kiše potrebno je voziti polako, povećati udaljenost između vozila, učiniti sve da vozilo bude vidljivije, odnosno upaliti stražnja svjetla za maglu. Izuzetno je važno pratiti obavijesti o stanju u prometu putem radio prijemnika, a s približavanjem oluje s grmljavinom najbolje je zaustaviti se na odmorištu i pričekati da se vrijeme smiri zaključuju iz HAC-a.