To je to što me zanima!

Šokantni podaci: Čak 93,5% učitelja doživjelo neprimjereno ponašanje roditelja pa i nasilje

Njih 40% u zadnjih godinu dana susrelo se s pritiscima roditelja zbog ocjena, a 80% ih smatra da je nasilničko ponašanje roditelja najveći problem. Roditelji u škole već dolaze i s odvjetnicima, kaže sindikat
Vidi originalni članak

U posljednjih godinu dana, 93,5% učitelja i nastavnika suočilo se s barem jednim neprimjerenim ponašanjem ili postupanjem roditelja svojih učenika. Učitelji i nastavnici su se, u prosjeku, susreli s gotovo 9 različitih oblika neprimjerenih ponašanja ili postupaka roditelja prema učiteljima/nastavnicima ili u odnosu prema školskim obvezama djeteta.

Pokazalo je to veliko online istraživanje u sklopu društvene inicijative "Puls škole", a koju su pokrenuli tim znanstvenika s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, izdavač udžbenika Profil Klettom te Sindikat hrvatskih učitelja i Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama. U prvome istraživanju u Hrvatskoj o odnosu roditelja i učitelja sudjelovalo je 2811 učitelja i nastavnika iz osnovnih i srednjih škola.

Jedan od najviše zabrinjavajućih rezultata istraživanja je i podatak da se čak trećina ispitanika (29,7%) susrela s nasilnim (fizičkim ili verbalnim) ponašanjem roditelja prema njima, a 85 % ispitanika takve situacije smatra najvećim problemom u odnosu s roditeljima. I u ovome istraživanju se pokazalo kako su nastavnici izrazito izloženi pritiscima roditelja zbog ocjena. 

Roditelji imaju nerealna očekivanja od djece i nastavnika

- Škola je složen sustav u kojem postoje brojni društveni odnosi. Neki od tih odnosa su dosta striktno regulirani, čak i formalnim aktima, kao što su primjerice odnosi učitelja i učenika, ali za neke od tih odnosa ne postoje norme ponašanja ili su se one s vremenom izgubile. Ovo istraživanje pokazuje da je odnos roditelja i učitelja/nastavnika upravo takav odnos, koji se promijenio i danas više ne postoje jasne norme i pravila ponašanja u tom odnosu. S obzirom da tradicionalne norme koje su regulirale taj odnos očito više ne vrijede, potrebno je razvijati nove norme ponašanja u tom odnosu - komentirao je voditelj istraživanja prof. dr. sc. Dragan Bagić.

Njih 40% se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljskim pritiscima za povećanje ocjene djetetu, dok se čak 72% učitelja i nastavnika susrelo s roditeljima koji vrše neprimjereno velik pritisak na dijete u pogledu ocjena. Više od polovice nastavnika i učitelja (52,4%) susrelo se s roditeljima koji od njih očekuju da im budu stalno dostupni, 80,3% učitelja i nastavnika susrelo se s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od djeteta, a 74,2% ispitanih se u posljednjih 12 mjeseci susrelo s roditeljima koji imaju nerealna očekivanja od učitelja i nastavnika.

- Budući da se u zadnjih nekoliko godina drastično povećao broj konfliktnih situacija u ustanovama za odgoj i obrazovanje, smatram da je važno podržati ovu inicijativu. Pritisci (najčešće radi ocjena), sve češći fizički napadi, uplitanje u rad učitelja, nepostojanje adekvatne edukacije, nedostatak kvalitetnog dijaloga i efikasne podrške sustava alarmantni su pokazatelji da su promjene nužne. Ova inicijativa jasno je detektirala goruće probleme te će, sukladno rezultatima istraživanja, pružiti konkretnu potporu za rad s učenicima, rezultate prezentirati obrazovnim vlastima, a sve u cilju iznalaženja kvalitetnih rješenja u korist svih dionika u sustavu odgoja i obrazovanja - kazala je predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja Sanja Šprem.

Dolaze u škole s odvjetnicima

Predsjednica NSZSŠH Nada Lovrić ističe, pak, kako sve više roditelja u pratnji odvjetnika traže zaštitu prava svoje djece kada ne ispunjavaju ili krše svoje obveze.

- Često su to potpuno neprimjereni oblici pritiska na autonomiju i dostojanstvo nastavnika koji rijetko dobivaju potporu ravnatelja/savjetnika agencija što neminovno vodi ka daljnjem urušavanju obrazovnog sustava Republike Hrvatske, a prvenstveno na štetu onih koji će dalje graditi budućnost ove zemlje - učenika - kazala je Lovrić.

- U Profil Klettu doista živimo poruku Učitelji na prvom mjestu. Zato smatramo da je naša dužnost pomoći u rješavanju gorućih tema u sustavu obrazovanja i tako dati podršku Vladi Republike Hrvatske i Ministarstvu znanosti i obrazovanja u vraćanju povjerenja u sustav znanosti i obrazovanja. Puls škole osmislili smo u tri faze: istraživanje stavova učitelja o odnosu s roditeljima u kontekstu nastavnog procesa; izrada stručnih priručnika i metodičkih preporuka za učitelje i roditelje te izgradnja sustava pomoći i podrške učiteljima kroz savjetovanje, radionice i edukacije - rekao je direktor Profil Kletta dr. sc. Dalibor Greganić.

Istraživački tim s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, koji će sudjelovati i u izradi stručnih priručnika i edukacijama učitelja, uz uredništvo Profil Kletta, čine prof. dr. sc. Dragan Bagić, prof. dr. sc. Vesna Vlahović-Štetić i prof. dr. sc. Željka Kamenov.

Idi na 24sata

Komentari 2

  • melin51 24.04.2023.

    Nasilničko ponašanje roditelja prema učiteljima temelj je neuspjehua njihove djece u školi. To je čin stvaranja lijenčina i neznalica.

  • Vis@maior 24.04.2023.

    Roditelji u školi vide "prostor" koji im omogućava istresanje frustracija, vreću za napucavanje zbog vlastitih frustracija izazvanih krivim i promašenim životnim odabirima, pogreškama, ne zadovoljstvima u privatnom i poslovnom životu. Tu vide mogućnost i tu se jedino usude. To što se usude u školi, to se ne usude na izvoru i uzroku frustracija (poslodavac, banka, osobni život,...).

Komentiraj...
Vidi sve komentare