- Svaki političar kojemu ankete ne idu u prilog se žali da su loše. To je postala već uobičajena predizborna retorika - kaže nam jedan stručnjak koji se bavi istraživanjem javnog mnijenja upita za komentar najave Miroslava Škore da će zabraniti predizborne ankete 60 dana prije izbora kada njegov Domovinski pokret dođe na vlast.
Taj stručnjak dalje objašnjava da je provođenje anketa nemoguće zabraniti jer bi to bilo protuustavno, ali se zakonom može zabraniti njihova objava u medijima.
- Ne djeluju ankete na građane, nego daju i smjer kome će mediji dati više prostora. Iluzorno je očekivati da svih 38 aktera na izborima tretiraju isto. Mediji će napraviti svoja istraživanja, pa će opet više u fokusu imati onih nekoliko stranaka ili lista koje imaju šanse ući u Sabor - objašnjava.
Iz Škorina stožera su nam pojasnili da planiraju uvesti zabranu po "slovačkom modelu". Dodatno su obrazložili zašto smatraju da je takvo nešto potrebno.
- Na predsjedničkim izborima u slučaju Miroslava Škore se pokazalo odstupanje veće od 6,5 posto, što je gotovo dvostruko više od statističke pogreške. Objava anketa s tako velikim odstupanjima dovodi javnost u zabludu i rezultira manipulaciju javnim mnijenjem. Ako bi se takva praksa potvrdila na nadolazećim parlamentarnim izborima, objavu takvih anketa bi se ograničilo - odgovorili su nam pisano iz Domovinskog pokreta.
Što je slovački model? Prošle jeseni je zabranu objave predizbornih anketa uvela tada vladajuća slovačka stranka Smer. Oni su izrasli iz raskola sa nasljednicima slovačke partije, a definirani su kao socijaldemokratska, lijevo-populistička stranka. Produljili su zabranu objave predizbornih anketa sa 14 na 50 dana prije izbora. I 14 dana je bila druga najdulja zabrana objava predizbornih anketa u Europi. Od zemalja u svijetu samo Kamerun i Tunis imaju dulje razdoblje od 50 dana, objavili su mediji. Kako je Škorin prijedlog 60 dana, naći ćemo se u tom društvu.
Zabrana objave anketa izazvala je kritike opozicije, ali i političkih stručnjaka koji u tome vide pokušaj ušutkavanja novih stranaka, čiji broj, u Slovačkoj kao i u ostalim europskim zemljama raste proteklih godina.Prijedlog zakona tada su podržali su Smer i jedan od njegova dva koalicijska partnera, centristička desna Slovačka nacionalna stranka (SNS) te oporbena krajnje desna Narodna stranka - Naša Slovačka. Autori zakona iz Smera i SNS-a rekli su da im je cilj zaštiti birače od dezinformacija kako bi oni svoje odluke mogli temeljiti na stranačkom djelovanju i programima. "Političke partije koriste ankete kako bi utjecale na javno mnijenje, zbunjujući birače", dali su obrazloženje. Ali izbore u veljači ove godine su i uz zabranu anketa: izgubili.
Stručnjak s kojim smo razgovarali i koji nije htio ulaziti u političke prepirke s bilo kim, objasnio je da se najčešće griješi u interpretaciji anketa na dva područja. Jedan je da se zanemaruje statistička greška, te se tumači da su predizborne ankete predviđanje rezultata izbora.
- Jedina predikcijske ankete su izlazne, one koje se rade na dan izbora. I tu je greška na dosadašnjim izborima bila 0,5 posto, a radili su ih isti ljudi koji rade i predizborne ankete, pa nema govora o neprofesionalnosti. Predizborne ankete 10 ili 20 dana prije izbora je potpuno krivo uspoređivati s konačnim rezultatima. Jer se u međuvremenu događa kampanja. One su raspoloženje u tom trenutku. Da ankete 20 dana prije izbora daju točan rezultat, onda bi političari morati priznati da je cijela njihova kampanja i posao koji u njoj rade u biti besmislen! To je taj paradoks - objašnjava nam i dodaje da kampanja i služi za motivaciju birača, pa u konačnici od toga ovisi krajnji rezultat izbora.