Djeca ne znaju učiti. Nemaju motivaciju, boje se ispita, imaju manjak koncentracije i pažnje, a tu je i mnogo gradiva koje njima nije zanimljivo. Zbog toga mi već godinama provodimo program tehnike učenja, gdje djecu učimo učiti, kaže Anđelka Budić iz udruge Praktikum.
Cilj programa jest da djeca sama preuzmu odgovornost za učenje. Instrukcije ne potiču kreativnost ni znatiželju i djeca ih uglavnom ne koriste da prošire znanje.
- Instrukcije služe tome da se ugasi vatra. Mi im želimo dati alate da sami preuzmu odgovornost u svoje ruke te da bi njihovo obrazovanje bilo nešto o čemu će oni voditi brigu, a ne njihovi roditelji ili instrukcije - govori Anđelka.
Tehnike učenja i alati koje podučavaju vrlo brzo se savladaju, samo je pitanje hoće li ih netko kasnije primjenjivati.
- Planiranje je bitno, organizacija, ciljevi, motivacija... Kad bi se toga svakodnevno pridržavali i napravili plan rada, izrađivali mentalne mape ili se držali stila učenja koji njima odgovara, te u tome bili dosljedni, rezultati su odlični - kaže Melita Omeragić, programska savjetnica iz Praktikuma.
Da učenike treba poticati na pažljivije praćenje nastave, aktivnost na nastavi i postavljanje pitanja kad im nešto nije jasno, smatra Sanja Šprem, predsjednica Sindikata hrvatskih učitelja.
- Učenici trebaju iskoristiti svaki moment u školi kako bi upili i usvojili što više znanja. Trebali bi koristiti sve ono što škola besplatno pruža, kako bi izbjegli situaciju u kojoj su na kraju školske godine svi nezadovoljni - govori Šprem te dodaje kako bi učenici, umjesto odlazaka na instrukcije, trebali koristiti i dopunsku nastavu koja omogućuje škola.
- U školama je čest problem da učenici nemaju zadovoljavajuće ocjene, a ne pohađaju dopunsku nastavu koja im je besplatna u školi. Da su učenici koji imaju bilo kakve poteškoće redoviti u pohađanju dopunske nastave, ne bi bilo toliko negativnih ocjena na kraju školske godine, a ne bi bilo ni potrebe za tolikom količinom instrukcija. Učenici trebaju redovito učiti i to je ono što je bitno. Učenje je njihova najveća obveza - naglašava Šprem. Željko Stipić iz sindikata Preporod smatra da nema univerzalnog savjeta za učenje.
- Roditeljima, osobito onima koji si to mogu priuštiti, nitko ne može zamjeriti što nastoje i instrukcijama pomoći svojoj djeci. Time popravljaju situacije u kojima je javno školstvo zakazalo. Dopuštam da ima i situacija gdje se kruha traži preko pogače - kaže Stipić.