To je to što me zanima!

Selak o katapultiranju pilota: Glavu samo treba prisloniti na naslon, bitno je da ne 'šeta'

Udvojene ručice nalaze se pored pilotske palice. Kada se povuku sjedište "pakira" pilota kako bi ga zaštitilo od ozljeda, izlijeće kabina i izbacuje se sjedište s pilotom i otvaraju se padobrani. Sve se to događa jako brzo
Vidi originalni članak

Umirovljeni pilot i brigadir Ivan Selak tijekom svoje pilotske karijere nije se morao katapultirati.

PAD MIG-A Selak: Lako će se utvrditi uzrok nesreće. Preživio je rep aviona, tamo se nalazi crna kutija

- Sretan sam zbog toga, ali sam u svojoj karijeri, koja broji 5000 letova na MiG-u, imao jako neugodnih situacija. Moram reći da je situacija kakva se dogodila u utorak sasvim normalna. U pilotskom poslu to je njima normalno. Mislim, nije se normalno katapultirati no kao što je kirurgu normalno da tijekom operacije srca neka žilica pukne i on unatoč tome spasi čovjeka, zato što zna svoj posao, tako i pilot zna svoj posao, ako dođe do izvanredne situacije - kaže Selak.  

PRONAŠLI PILOTE Selak objasnio kako izgleda kad se piloti katapultiraju: Da sve MiG-ove prizemljimo? Glupost!

- Svakako je bitno da se ima dovoljno vremena za katapultiranje. Recimo oni su jučer imali dovoljno vremena s obzirom da su prvo javili da imaju problema, a onda su javili da će se katapultirati. Znači imali su se vremena namjestiti u sjedalu, smanjiti brzinu aviona i slijediti sve procedure koje prethode katapultiranju kad imate vremena, iako to i ne morate. Jedno je katapultiranje u ratu, kad za odluku imate sekundu- dvije i ako ne izletite avion će eksplodirati. Na svu sreću ovdje je bilo vremena za katapultiranje i za usmjeravanje aviona u nenaseljeno područje- rekao je Selak koji nam je objasnio kako izgleda sam postupak "izlijetanja" iz aviona. 

- Udvojene ručice nalaze se između nogu pilota, upravo tamo gdje se nalazi i palica. To je najbolje moguće rješenje jer se ne trebaju podizati ruke nego se s palice presele na ručice. Prvo se one pritisnu i to prvo osigurač, koji ukazuje da to radiš svjesno, i onda se ručice povuku prema sebi. Nakon toga sav je postupak automatski - pojašnjava iskusni pilot.

SVE PROCEDURE ODRAĐENE PROPISNO Konferencija o padu MIG-a kod Slatine: 'Avion je prije 20 sati došao s 200-satnog pregleda'

Prvo što se događa, ako se pilot nije dobro "spakirao" u  sjedištu, ako su laktovi izvan sjedišta ili veze malo olabavljene, a da ne bi bilo ozljeda prilikom katapultiranja, je sljedeće. Sjedište s bočne strane ima svoje graničnike koji se spuštaju i jednostavno vam "pakiraju" ruke uz tijelo. Veze vas potpuno zatežu tako da kralježnica ne bude iskrivljena jer zbog velike G sile bi u trenutku katapultiranja moglo doći do ozljede kralježnice. To se događa automatski, ako se pilot ne namjesti dobro, namjestit će ga sjedište samo se glava mora pritisnuti u naslon za glavu koji je u obliku slova 'U' i koji neće dozvoliti da glava "šeta" lijevo-desno. Znači, jedino što pilot treba paziti kod katapultiranja je da nasloni glavu, sve ostalo će odraditi sjedište - kaže Selak i dodaje: 

SRETAN KRAJ POTRAGE Pronađena oba pilota, oglasio se MORH: U stabilnom su stanju

- Prilikom povlačenja ručice prvo odlijeće poklopac kabine koji ima svoje piro patrone. Nakon što on odleti pali se barutno punjenje u sjedištu koje pilota podiže 60 cm iznad kabine. Nakon toga pale se raketni motori i dolazi do izlijetanja iz kabine, otvara se sjedišni padobran, koji stabilizira sjedište u zraku da ne bi došlo do tumbanja i da se prilikom otvaranja glavnog padobrana pilot ne bi zapetljao. Ako je katapultiranje na visini nižoj od 3000-4000 metara doći će odmah do odvajanja sjedišta koje, praktično, izvlači glavni padobran. On se otvara, i tada se odbacuje sistem NAZ -  to je sustav u kojem se nalazi sve za preživljavanje- kaže Selak. U sustavu NAZ nalazi se čamac za napuhavanje, čokoladice, prešano voće, prva pomoć, nož, radio-stanica, udice, tablete za desalinizaciju kao i tablete koje omogućavaju da se pije prljava voda. NAZ inače visi na špagi od 10 metara tako da ne smeta prilikom doskoka. 

FRAGMENTI POGODILI I ŽENU MiG-ovi su padali zbog kvara hidraulike, ali i sudara. U padu školskog aviona poginulo dvoje

- Znači, se se odvija automatski. Iskočili ste i vaše je samo da očekujete prizemljenje- zaključuje Selak koji je tijekom rata u avionu nosio i osobno naoružanje. 

- Nosio sam osobno naoružanje i Uzi, dvije-tri bombe i papar za pse. Naime, ako iskočite najvjerojatnije će vas neprijatelj tražiti s pisma pa im morate znati "zapapriti"- zaključuje Selak. 

 

 

Idi na 24sata

Komentari 30

  • Heroj Oluje 07.12.2022.

    Gosp. Selak molim vas recite jeli ono servisiranje iz Ukrajine još plaćamo ovim Plenkovićevim pozivom Ukrajinskih vojnika na ovuku u Hrvatsku ?!!

  • bezeveze 07.12.2022.

    Leteci lijes... I covjek ide sjedat u to. Pa kako da mi ga bude zao?

  • Zgubider 07.12.2022.

    Hvala bogu da jedino što na tim avionima još radi je sustav za katapultiranje!

Komentiraj...
Vidi sve komentare