"Modernizacija i restrukturiranje željezničkog sektora", dokument je koji je Vlada usvojila danas na sjednici, a u kojem je predstavljen plan mjera i reformi željezničkog sektora. Naime, kako stoji u odluci, Vlada je svjesna da željeznička mreža i željeznički vozni park uvelike zaostaju za drugim prometnim sredstvima.
- Cestovni promet te izgradnja suvremenih autocesta u proteklom razdoblju uvelike je podigla standard u svakom smislu te omogućila bolju povezanost svih dijelova Republike Hrvatske sa zemljama Europske unije i državama regije. Nerazmjer između hrvatske cestovne i željezničke mreže odražava se i u neuravnoteženosti ulaganja u cestovni i željeznički sektor. Republika Hrvatska je ulagala značajno manje u željezničku infrastrukturu u odnosu na druge države članice EU - ističe se u odluci.
'Zastarjela željeznička infrastruktura ima za posljedicu sporost'
Zastarjela željeznička infrastruktura, naglašava se dalje, ima za posljedicu sporost i nepouzdanost izvršenja prijevoznih usluga, a udio korištenja željezničkog putničkog prijevoza manji je od polovice uobičajene razine u zapadnoeuropskim državama. Stoga se Vlada, pišu, obvezala povećati konkurentnost i učinkovitost željezničkog sektora radi pružanja boljih usluga korisnicima u putničkom i teretnom prometu, a sve u cilju podizanja gospodarske konkurentnosti Hrvatske.
- Modernizacija željezničke infrastrukture i restrukturiranje željezničkog sektora jedan je od strateških ciljeva Vlade - rekao je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković dodavši kako se prihvaćanjem ovog dokumenta, izrađenog u suradnji sa Svjetskom bankom, stvara podloga za sveobuhvatnu reformu tog sektora, kao i platforma za korištenje dostupnih sredstava EU.
- Osnovni elementi reforme su upravljanje sektorom, što podrazumijeva donošenje sektorske strategije i nacionalnih planova za razvoj željezničke infrastrukture, upravljanje infrastrukturom i uslužnim objektima i razvoj usluga željezničkog prijevoza. Isto tako, podrazumijeva jačanje uloga ministarstava odgovornih za sektorsko planiranje i koordinaciju željezničkih društava u državnom vlasništvu - dodao je istaknuvši kako upravljanje željezničkim društvima i njihovim poslovanjem uključuje financijske i operativne učinkovitosti društava u državnom vlasništvu.
Reorganizacija u društvima
Tako će se, nastavio je, u HŽ Infrastrukturi provesti reorganizacija u području održavanja, upravljanja prometom i vođenja investicijskih i infrastrukturnih projekata. A planirano je i odvajanje pružnih građevina kao i smanjenje operativnih troškova.
U HŽ Putničkom prijevozu će se, pak, revidirati organizacija i poslovanje radi optimiziranja troškova i usluga putničkog prijevoza unaprjeđenjem voznog parka. Investirat će se i u postojeće kapacitete, a nabavit će se i novi vlakovi, uključivo i oni za neelektrificirane pruge.
Vezano uz HŽ Cargo, u tijeku je izrada novog plana modernizacije i povećanja učinkovitosti s mjerama financijskog i poslovnog restrukturiranja društva te da se za njega traži strateški partner, naveo je ministar.
Dokument sadrži i planiranje sektorskih ulaganja i financiranja, što podrazumijeva definiranje programa modernizacije i obnove željezničkih pruga te određivanje prioriteta za modernizaciju i obnovu.
Cjelokupnu strategiju financiranja, istaknuo je Butković, odobrit će Ministarstvo financija kroz višegodišnje kapitalne planove. A planirani izvori financiranja su sredstva EU iz trenutnog i sljedećeg programskog razdoblja i sredstva iz Fonda za oporavak i otpornost.
- Za prioritetne projekte od nacionalne važnosti, koji nisu uključeni u program financiranja EU sredstvima, Vlada će iznaći druge izvore - rekao je ministar.
Planira se i razvoj tehnologija, znanja i vještina željezničkog sektora kroz poticanje sinergije između sveučilišta i obrazovanja te stvaranja centara kompetentnosti.