Djeca u našoj školi konačno na odmoru rade ono što su oduvijek trebala - igraju se. Kod nas, naime, nema korištenja mobitela jer su postali ometajući faktor u nastavi. Smanjila se učenička koncentracija na satu, a postojale su i neke poruke u Viber grupama zbog kojih smo morali intervenirati. I zapravo zabrana mobitela u školi odlično funkcionira, kaže nam Branka Sironić Buić, ravnateljica OŠ Monte Zaro u Puli.
- Učitelji su primijetili da mobiteli ometaju učenike i na nastavi i na dežurstvima. Gledali bi poruke i pod satom, a i na odmorima su sve manje komunicirali. Počeli su se i teže izražavati, sa sve kraćim rečenicama. A djeca se trebaju razvijati i biti socijalizirana - pojasnila je ravnateljica.
Učenicima je bilo teško
Na prijedlog učiteljskog vijeća donesena je odluka da se mobitele uopće ne smije koristiti u prostorima škole.
- Ako je poziv hitno potreban, svi se mogu obratiti meni, pedagogu, psihologu. Vijeće roditelja odluku je prihvatilo i u prosincu prošle godine stvar je zaživjela. Rasprava na učeničkom vijeću bila je ipak malo napornija, ali smo djeci obrazložili sve situacije - rekla je ravnateljica.
Promjene u ponašanju djece već se primjećuju. Djeca se više druže, komuniciraju, igraju, razgovaraju... Učenici koje smo upitali za komentar priznali su da im je sad puno bolje.
- Nije mi baš bilo lako u početku prihvatiti tu odluku, ali kad su mi objasnili koje su prednosti bez mobitela, shvatio sam da se moram držati kućnog reda - rekao je učenik osmog razreda.
Zabranjeni i pametni satovi
Sličnim rješenjima pristupa sve više škola u Hrvatskoj.
- Mi smo se sa svojim učenicima dogovorili još 2020. da se mobiteli ne koriste u školi, odnosno da ih drže u torbama, a zabranjeni su i pametni satovi. I to stoji u našem kućnom redu - ispričala nam je ravnateljica OŠ Središće, prof. Violeta Vragotuk te dodala kako u ove tri godine nisu imali nikakvih problema.
- Škola ima vrijednosti za koje smatramo da su izuzetno važne, a to su razgovor i suradničko druženje, a ne nervoza zbog mobitela. Mobitel ima kameru pa dovodi učenike u poziciju da bi mogli nekoga fotografirati pa objaviti na društvenim mrežama, što je protuzakonito - zaključuje Vragotuk.
U OŠ Samobor nemaju pravilo o korištenju mobitela, no kako kaže ravnatelj, prof. Goran Ivan Matoš, učenici ih ne koriste tijekom nastave, osim kad je potrebno za gradivo.
- Nisu baš najsretniji, opomenemo ih ako ih vidimo da koriste mobitel na hodnicima škole. Pokušavamo s roditeljima pronaći rješenje, velika smo škola pa je teško kontrolirati korištenje mobitela. Svjesni smo da je danas mobitel i kamera, ima raznih aplikacija, i to dovodi do neugodnih situacija - zaključuje ravnatelj.
Učenicima ne žele oduzimati mobitele jer se roditelji sukladno Zakonu o vlasništvu mogu pobuniti ako ih se oduzme njihovu djetetu, ističe.
'Korisni su u nastavi'
Situacija u srednjim školama je ipak drugačija. Ravnateljica XII. gimnazije u Zagrebu, prof. Jadranka Vlahovec, smatra kako nema potrebe za strogom zabranom.
- Naravno, postoji pravilo u našoj školi da se mobiteli ne smiju koristiti tijekom nastave, osim zbog nekog projekta ili istraživanja. Zašto ne iskoristiti mobitele kad mogu na internetu pronaći odgovore koji su im potrebni - ispričala nam je Vlahovec.
U III. gimnaziji u Splitu poštuju pravila koja su jasno postavili na početku, kaže ravnateljica, prof. Deana Bokšić.
- Tijekom pisanja testa učenici često moraju ostaviti isključene mobitele na stolu profesora, ali to je u redu jer je to dobra priprema i za maturu. Na satu mobitele smiju koristiti ako je potrebno za neki kviz ili online test - istaknula je Bokšić.
Dječja psihologinja Kristina Jelić smatra da je sasvim u redu da učenici u višim razredima i srednjoj školi koriste mobilne uređaje i tablete za učenje.
- Smatram da je poticanje interakcije na nastavi i u istraživačke svrhe uz pomoć mobitela čak i poželjno. Nema smisla postaviti se prema mobitelima kao apsolutnom zlu. Škola je mjesto na kojemu djecu možemo educirati o kritičkom promišljanju različitih sadržaja na internetu - kaže Jelić te ističe i kako roditelji trebaju sudjelovati u procesu edukacije.
- Mobiteli su i kanal kojim se djeca danas koriste za druženje, što je plodno tlo za vršnjačko virtualno nasilje, ali i rizik za zlouporabu djece od onih koji se oslanjaju na dječju naivnost i neznanje - zaključuje Jelić.