Piloti Etiopian Airlinesa poštivali su sve procedure prije pada zrakoplova Boeinga MAX8 10. ožujka u kojem je poginulo 157 ljudi, rekao je u četvrtak etiopski ministar prometa predstavljajući prvo službeno izvješće o nesreći.
"Piloti su više puta slijedili sve procedure proizvođača, ali nisu mogli kontrolirati zrakoplov", izjavio je Dagmawit Moges na konferenciji za novinare u Adis Abebi.
U skladu s međunarodnim standardima, izvješće ne imenuje krivca, a ne sadrži ni detaljnu analizu leta koja se očekuje u konačnom izvješću u roku od godine dana.
No, jasno je otklonilo mogućnost da piloti nisu poštivali procedure i dalo dvije upute proizvođaču Boeingu i regulatorima.
Izvješće predlaže Boeingu da provjeri sustav kontrole zrakoplova, a zrakoplovnim vlastima da potvrde da je problem riješen prije nego dopuste da taj model aviona ponovno poleti.
Boeing MAX8 prizemljen je diljem svijeta nakon nesreće u Etiopiji, druge takve u šest mjeseci.
Prošle godine u listopadu, 189 ljudi poginulo je u padu zrakoplova Lion Aira u Indoneziji.
"Budući da je otkriveno da se nos zrakoplova spustio nekoliko puta, a da to nije bila komanda pilota...predlažemo da proizvođač provjeri kontrolni sustav letjelice", rekao je Moges.
No, izvješće bi moglo izazvati raspravu s Boeingom o tome kako su piloti reagirali na probleme koje su izazvali krivi podaci iz senzora za protok zraka, posebno jesu li stabilizirali zrakoplov prije nego što su ugasili softver.
Boeing je priopćio da će analizirati izvješće.
Obitelji žrtava, regulatori i avioprijevoznici diljem svijeta čekaju zaključke istrage nesreće u kojoj se novi Boeing srušio šest minuta nakon polijetanja.
U preliminarnom izvješću nesreće Lion Aira stoji da su piloti izgubili kontrolu nakon što su se mučili s automatskim sustavom za sprečavanje gubitka uzgona (MCAS), koji je više puta spustio nos zrakoplova na temelju krivih podataka iz senzora.
Boeing je u srijedu objavio da je uspješno testirao poboljšanu verziju MCAS-a kako bi piloti njime mogli lakše upravljati.
ABC News pak, navodeći dva anonimna izvora javlja, kako su ptica ili krhotine mogle oštetiti jedna od dva senzora kada je zrakoplov poletio, nakon čega je automatizirani anti-stall sustav, odnosno sustav za sprečavanje sloma uzgona primio kriva očitanja. Taj usmjerava nos zrakoplova prema dolje, kada senzori očitavaju da se zrakoplov nalazi u riziku od gubitka uzgona. Manevar se događa bez intervencije pilota i može biti poprilično “nasilan”.