Kod goriva je pronađen problem s filtrabilnošću te kod dizelskih je utvrđena neadekvatna kvaliteta koja uzrokuje gašenje motora. Gorivo je moralo izdržati -15°C, a izdržalo je -13°C. Također kod jednog dizelskog goriva pronađen je niži cetanski broj, a kod benzinskog niži oktanski broj. To može uzrokovati oštećenja na motoru, rekao je Ismar Avdagić, pomoćnik ministra gospodarstva u emisiji HRT-a Otvoreno u kojoj se analizirala kvaliteta, kontrola i cijena goriva.
- Pun sam razumijevanja za interese potrošača. Nažalost svako imenovanje i proglašavanje krivim narušilo bi sudski postupak koji je u tijeku. Zakon o pravu na pristup informacijama zabranjuje davanje informacije koji bi doveo u pitanje odluku suda. Cilj je bila specijalna prevencija, kazniti one koji varaju, i generalna prevencija, poslati poruku ostalima da se ne mogu tako ponašati. Još nije donijeta zabrana prodaje takvog goriva, možda bude već u u utorak kad dobijem svu dokumentaciju - rekao je Avdagić.
No, Željka Marušića, prometnog stručnjaka, smeta licemjernost Vlade.
Marušić: Ovo je licemjerno i obična demagogija
- Prvo sam razočaran dvostrukim mjerilima - kada vozite 180 km/h odmah vas proglase krivima bez da se uređaji za kontrolu brzine testiraju i država se obruši na vas. Ali država se ne može obrušiti na velike i zato se ne kaže čije je gorivo nekvalitetno - to je licemjerno. Prodaje se gorivo od 95, 98, i 100 oktana i ne vjerujem da je gorivo bilo toliko loše i da je imalo manje od 91 oktana kada bi se motori automobila oštetili. Ovi nedostaci su beznačajni. S druge strane ne govori se da su sva goriva ispunila kriterij sumpora, olova. Zašto se to krije, ovo je demagogija i to predizborna jer se želi poslati poruka 'mi kontroliramo i štitimo građane' - rekao je Marušić.
Štern: Ova akcija se nekad radila dnevno
- Akcija je bila pokazna vježba na nešto što se nekad radilo dnevno. Zašto je ukinut državni inspektorat koji je gorivo kontrolirao još u cisternama na granici nije mi jasno. Vršile su se dnevne kontrole na granici, benzinskim postajama. Često se dogodi da se ekipa s benzinske dogovori da neka cisterna, koja prevozi lošije gorivo, istanka to gorivo lošije kvalitete na crpku i to se događa kontinuirano. Kad ne znate kad dolazi kontrola oprezniji ste, a ova je bila čak i najavljena, a i provode se sporadično pa se manje pazi - smatra Davor Štern, bivši predsjednik Nadzornog odbora INA-e.
Štern navodi da niska cijena nafte ovisi o nekoliko faktora: recesiji, većoj proizvodnji, manjoj potrošnji, nepostizanju dogovora OPEC-a o kvotama proizvodnje, iskorištavanju nafte iz uljnog škriljevca u SAD-u koje se širi u Europu, a i burze su prestale na temelju panike dizati cijene i stvarati ekstra profit.
- Ne bih to nazvao stagnacijom, cijena nafte vraća se na normalu - rekao je Štern.
Linić: U idućih nekoliko tjedana cijena goriva pada za još 50 lipa
Slavko Linić, bivši ministar financija, a danas nezavisni zastupnik, smatra da država treba ponovno kontrolirati i korigirati cijene goriva. Linić već u utorak očekuje pad cijena goriva za 60-70 lipa. Smatra da se naftne kompanije neodgovorno ponašaju i da resorni ministar mora odrediti niske cijene jer oni rade što hoće.
- Niske cijene za državni proračun znače oko milijardu kuna manje od PDV-a. Država bi onda mogla razmišljati o podizanju trošarine koja je na donjoj granici. Ipak, nadam se da do toga neće doći. Linić u idućih nekoliko tjedana očekuje pad cijena goriva još za dodatnih 50 lipa.