Djeca s teškoćama dodatno su kažnjena jer su u svome školovanju diskriminirana. Sedmogodišnji Matija Volk, desetogodišnji Leonard Putar i još jedan dječak iz ove naše priče djeca su s teškoćama kojima sustav dodatno otežava život, kao i njihovim roditeljima. Jer, dok druga djeca u školu idu u svome kvartu, što bliže kući, sustav je ove dječake "pobacao" u škole udaljene i sat, sat i pol vožnje od kuće. Tek mali dio škola u Zagrebu, naime, ima posebne razredne odjele prilagođene djeci s teškoćama pa je Leonardu, koji živi na Trešnjevci, najbliža škola u Vrapču. Ujutro, u prometnoj "špici", ona je udaljena i sat vremena vožnje. Matija će pak od ove školske godine, kad kreće u prvi razred, od kuće na Trešnjevci u školu morati na - Bukovac, što je također potpuno drugi dio grada.
Matija je dječak s autizmom, Leonard ima govornu apraksiju - neurološki poremećaj zbog kojeg ne može govoriti - neverbalan je, ali ima i blaže intelektualne poteškoće. Treći, anonimni dječak iz naše priče također ima autizam, najtežeg, četvrtog stupnja, i kako nam kaže njegova majka, tri godine putuje u školu na Kruge iz Gajnica, u kojima obitelj živi. I to je jako duga relacija, svakoga jutra, i ponovno popodne natrag.
Imaju teškoće, a satima su u autu
Mama Martina kaže kako je prije nekoliko tjedana njih nekoliko majki s istim problemom bilo u Gradu Zagrebu na sastanku, gdje su predlagale da se u školi na Trešnjevci, koja je ove školske godine upisala jedan razred manje, i radi u samo jednoj smjeni, oformi poseban razred za djecu s teškoćama. Sumnja da će biti ikakvog pomaka.
- Očajni smo. Prošle su tri godine otkako je moj Leonard upisan u osnovnu školu, i ništa se promijenilo nije. U Zagrebu i dalje nema dovoljno posebnih razrednih odjeljenja da bi se sva djeca mogla upisati po programu koji odgovara njihovim teškoćama, a ako se i nađe pokoje slobodno mjesto, ono je toliko udaljeno da svaki dan roditelj i dijete gube sate kako bi se dijete dovezlo i odvezlo iz škole, ogorčena je Leonardova majka Valentina Vinter Putar, inače članica udruge Sjena za pomoć obiteljima djece s teškoćama. Već je godinama, dodaje, za Grad Zagreb normalno da se djecu upisuje gdje se nađe slobodna stolica, ne vodeći brigu o tome kako će roditelj organizirati prijevoz, svoje vrijeme i obaveze.
Ogorčena je i treća, anonimna majka, koja dijete već tri godine vozi iz Gajnica u školu na Kruge. Sat, sat i pol svakoga jutra njen sin, dijete s najvišim, četvrtim stupnjem autizma, mora strpljivo sjediti u autu, izložen gužvi, stresu, brojnim zvukovima, na koje su ova djeca jako osjetljiva.
- A dva semafora od naše kuće postoji škola koja ima prilagođen program. No moj sin u nju ne može ići jer nema mjesta. Odnosno, postoje prostorni preduvjeti za upis još djece, ali se čeka odobrenje Ministarstva obrazovanja na zapošljavanje novih stručnjaka, kaže treća majka. Dakle, djeca s teškoćama i njihovi roditelji vrte se u začaranom administrativnom krugu - u Gradu nema dovoljno škola u koje bi takva djeca mogla ići, a kad neka škola program ima, nema dovoljno zapošljavanja stručnjaka od strane države.
Većina troška je na roditeljima
- Djeca nam moraju ići u škole udaljene i po deset kilometara, pri čemu su i trošak i organizacija prijevoza gotovo u potpunosti prebačeni na roditelje. Ministarstvo znanosti i obrazovanja isplaćuje 30 centi po kilometru, i to je to. Sve drugo je na roditelju. U našem slučaju to je otprilike 45 eura mjesečno - za trošak goriva, trošak nabave i održavanja automobila i trošak mog vremena, kaže mama Valentina, koja radi na pola radnog vremena. Nakon što u školi ostavi Leonarda, mora stići na posao, i ponovno, u povratku, juri po njega u školu. Ima još dvoje djece s teškoćama, sve troje stalno razvaža na terapije, kod liječnika...
'Zločin je činiti ih nesamostalnima'
- Koji je razlog da se s gradnjom novih škola taj problem nije riješio? Svi odvajamo i punimo proračun, a grade se i opremaju samo škole za djecu redovnog razvoja. Mogućnost da naša djeca budu barem djelomično samostalna postoji, mi roditelji i stručnjaci koji rade s njima to znamo. Zločin je oduzeti im tu mogućnost, zaključuje majka Putar.
Gradu Zagrebu smo poslali upit zbog čega u svakoj od gradskih četvrti nema mogućnosti za posebne razredne odjele, odgovor je stigao nakon šest dana.
- Prema podacima Ministarstva, broj djece s teškoćama u razvoju u posljednjih deset godina povećao se za 75 posto u Hrvatskoj, s 20 tisuća na 35.500 i za 114 posto u Gradu Zagrebu, sa 4.114 na 8.804. Ove školske godine u Gradu Zagrebu u 30 redovitih osnovnih škola ustrojeno je 78 posebnih razrednih odjela/skupina, za nešto više od 400 učenika s težim teškoćama u razvoju. Pored navedenog, u osnovnim i srednjim školama je zaposleno i nešto više od 1.150 pomoćnika u nastavi, odnosno stručnih komunikacijskih posrednika, za gotovo 1.300 učenika s teškoćama, odgovara Grad. Učenici s najtežim teškoćama, njih oko 600, napominju, pohađa jednu od četiri posebne ustanove za osnovno obrazovanje učenika s teškoćama (Centar Goljak, Centar za autizam, Poliklinika SUVAG, OŠ Nad lipom).
- Otvaranje dodatnih posebnih razrednih odjela u redovitim osnovnim školama ovisi o prostornim kapacitetima škola, kao i o odobrenju Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih. Zbog desetljeća nedovoljnog ulaganja, škole u Zagrebu imaju ograničeni prostorni kapacitet za ustroj posebnih razrednih odjela. Ipak, u suradnji sa školama utvrdili smo potencijalne kandidate za nove posebne razredne odjele u svim dijelovima grada te trenutno, sukladno zakonu, usuglašavamo njihov ustroj za sljedeću školsku godinu. Konačno otvaranje posebnih razrednih odjela, ističemo, ovisi o odobrenju Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih. Po ishođenju suglasnosti ministarstva i otvaranju novih posebnih razrednih odjela ovaj Ured, u konzultaciji s roditeljima, donijet će potrebne izmjene rješenja kako bismo učenicima osigurali pohađanje posebnog razrednog odjela što je moguće bliže mjestu stanovanja, zaključuju.
Ističu da je u prosincu prošle godine Zagreb usvojio Akcijski plan za unapređenje sustava potpore inkluzivnom obrazovanju djece s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama. Jedna od mjera (br. 8) plana jest povećanje broja posebnih razrednih odjela i odgojno-obrazovnih skupina. Grad Zagreb pritom će nastaviti razvijati kapacitete za djecu s teškoćama u svim gradskim ustanovama kako bismo svakom učeniku s teškoćama osigurali najbolje moguće uvjete obrazovanja, zaključuju.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja na pitanje o zapošljavanju novih stručnjaka u školama, za rad s djecom s teškoćama, odgovaraju kako će "zapošljavanja novih učitelja edukatora/rehabilitatora u sljedećoj školskoj godini svakako biti, sve ovisi o potrebama koje će škole zajedno sa osnivačima iskazati, a čiji će zahtjevi biti opravdani". Koliko će novih razrednih odjela biti, ovisi o potrebama koje će osnivači sa školama na svom području utvrditi, te zatražiti od Ministarstva odobrenje, napominju. Odobrenjem razrednog odjela odobrava se i zapošljavanje učitelja edukatora/rehabilitatora, to se odnosi i na zagrebačke škole, zaključuju.