Teško bi se u Hrvatskoj mogao pronaći poslodavac koji svojem zaposleniku isplaćuje putne troškove za privatni automobil u takvom iznosu da radnik svakih godinu i pol ili dvije može kupiti potpuno novi automobil srednje klase. Međutim, Hrvatski sabor jedan je od najboljih poslodavaca za svojeg 151 zastupnika, iako se ti zaposlenici često uopće ne pojavljuju na poslu. Saborski zastupnici imaju pravo dobiti dvije kune za svaki prijeđeni kilometar svojim automobilom kad idu na zasjedanje Sabora ili na neku drugu službenu zastupničku obvezu. Onaj tko ima štedljiviji automobil i dug put do Zagreba može fino dodatno zaraditi iako zastupnici tvrde da im troškovi automobila “pojedu” sve što dobiju za naknadu. U prvih šest mjeseci ove godine, od svih putnih troškova, Sabor je najviše isplatio upravo za korištenje automobila zastupnicima. Skoro 1,5 milijuna kuna potrošeno je u tu svrhu, a još 235.000 kuna otišlo je za cestarine.
Ukupno 1,7 milijuna kuna za to što su se svojim autom dovezli na posao. Zastupnici imaju pravo svaki tjedan uzeti naknadu za dolazak u Zagreb i odlazak kući svojim automobilom. Inače, da ne bude zabune, u Zagrebu za sve one koji nemaju svoj stan Sabor izdvaja i novac za najam stana i režije. Kako bi im lakše pala i odvojenost od obitelji, dobiju i još 1000 kuna naknade mjesečno. Da se uz plaću tako sakupi pozamašan iznos, svjedoče i podaci o isplatama za deset zastupnika koji su najviše koristili vlastiti automobil za dolazak na posao. Rekorder je Željko Raguž, HDZ-ov zastupnik iz Hercegovine, koji je u Sabor ušao s liste za dijasporu. On živi u 540 kilometara udaljenom Stocu pored Mostara. U prvih šest mjeseci dobio je više od 41.000 kuna za korištenje svog automobila i više od 8000 kuna za cestarinu. Stan i režije su porezne obveznike za njega stajali još 21.450 kuna, a 5500 kuna dali smo mu za odvojeni život. Raguž ima plaću malo manju od 13.000 kuna, ali taj podatak iz imovinske kartice datira od prije nego što su plaće porasle zastupnicima zbog porezne reforme. Raguž nam kaže kako ne planira kupiti novi automobil, a iznenadila ga je informacija da je rekorder.
- To je posljedica udaljenosti od Zagreba. Idem svojim Passatom iz 2006. godine jednom tjedno za Zagreb i nemam drugog izbora iako sam svjestan da to košta - kaže nam Raguž.
Drugo i treće mjesto dijele dva splitska SDP-ovca, Branko Grčić i Darko Parić. Grčić je za putne troškove dobio skoro 37.000 kuna, a Parić više od 33.500 kn.
Među prvih deset zastupnika putnika svi osim Branka Bačića i Gorana Dodiga dobivaju i naknadu za odvojeni život te im Sabor dodatno plaća stanarinu i režije.
Branko Grčić, koji je drugi na listi, kaže da su on i stranački kolega Parić uvijek visoko na listi jer putuju iz Splita.
- To znači da sam jedan od vrednijih. Zaista nemam nikakve izostanke. Dubrovčani najčešće idu zrakoplovom u Zagreb, a mi iz Splita idemo autima. Još vodim i Odbor za turizam, pa i zbog toga imam obveze - pojašnjava Grčić.
Dodaje kako baš i nije isplativo putovati vlastitim automobilom iako se iznosi koje dobivaju čine iznimno visoki.
- U godinu i pol prešao sam gotovo 60.000 km, a 80 posto je na relaciji Zagreb - Split. Dva servisa sam radio, mijenjao sam gume, a tu je i trošak benzina. Na kraju ostane nekoliko stotina kuna za amortizaciju - kaže Grčić, koji vozi Hyudai Tucson star dvije godine.
Kaže i kako nije isplativo putovati avionom jer onda mora platiti parking u splitskoj zračnoj luci, prijevoz u Zagrebu, a gubitak vremena je zbog procedura značajniji. Bivši potpredsjednik Vlade inače ima plaću od 18.500 kuna.
Miro Bulj iz Mosta četvrti je na listi onih koji su najviše dobili novca za korištenje svog automobila. Sinjski tribun kaže da je to samo dio troškova koje on kao zastupnik ima zbog kilometara koje prijeđe automobilom.
- Mogao bih doći samo petkom na glasanje i uzeti istu naknadu. Ali barem svi znaju da sam praktički inventar u Saboru i trudim se raditi kao zastupnik svoje izborne jedinice. Volio bih da je udaljenost manja i manji trošak, ali što ću kad Sabor nije u Splitu. Moj automobil je pokretni ured. Njime obilazim i sva mjesta svoje izborne jedinice, a taj trošak pokrivam osobno. Nisam kao oni koji su izabrani u našoj izbornoj jedinici iako su u Zagrebu i nikad osim na izbore ne dolaze ovamo na jug - kaže Bulj i dodaje kako je njegova Toyota Avensis prešla 325.000 kilometara te da ima troškove i održavanja i popravaka.
Iako troškovi svakako postoje, kad je prije pet godina ministar postao SDP-ovac Arsen Bauk, on je objasnio kako je uspio uštedjeti 676.000 kuna i 53.000 eura. Ovaj Bračanin je kao zastupnik imao plaću od 17.568 kuna, plaćen stan i režije, a godišnje je još dobivao više od 100.000 kuna na račun putnih troškova. Bauk sad manje vozi. U pola godine za sve putne troškove uzeo je oko 20.000 kuna.