Treba nam potpuno drugačiji način edukacije koji će mlade obrazovati za moderno društvo i tržište rada, izjavila je Pasi Silander za The Independent, članica gradske uprave Helsinkija zadužena za razvoj. U tom su gradu krajem ožujka predstavili novu radikalnu reformu školstva.
- Kad se program usvoji, učenici u Helsinkiju neće više imati sat povijesti, geografije ili matematike. Primjerice, đaci ugostiteljskih škola izučavat će temu ‘poslovanje kafića’, koja će objediniti matematiku (zbog izdavanja računa), strani jezik (rad s turistima) te pisanu i usmenu komunikaciju.
Prema svim istraživanjima, Finska ima jedan od najboljih obrazovnih sustava na svijetu i davno je provela reformu kakva se sad pokušava provesti u Hrvatskoj. Stručnjake, nastavnike i profesore pitali smo bi li se najnoviji finski obrazovni eksperiment mogao i trebao primijeniti u našem školstvu.
- Finsku je ulaganje u obrazovanje pokrenulo i preobrazilo iz jedne od najsiromašnijih zemalja Europe u jednu od najrazvijenijih i najbogatijih zemalja svijeta. To je svakako poruka i Hrvatskoj. Nažalost, kod nas se to ne događa iako imamo svijetlih primjera pojedinih škola koje su učinile značajne iskorake, ali samo zahvaljujući pojedinačnim inicijativama nastavnika, ravnatelja ili škola - rekao nam je Davor Vidaković, ravnatelj Srednje medicinske škole “Ante Kuzmanića” u Zadru.
On se osobno upoznao s finskim modelom obrazovanja. Redovito prati nove obrazovne inicijative u toj zemlji.
- Nemoguće je trenutačno u Hrvatskoj provoditi inicijative koje se provode u Finskoj. i to iz razloga koje sam naveo: nedefiniran cilj i strategija. Naši učenici zahvaljujući novim tehnologijama, prije svega, u spoznaji ne zaostaju za kolegama u Finskoj, ali su zakinuta u svemu ostalome. Slikovito, vozimo se u digitaliziranom vlaku na parni pogon - kaže Vidaković.
Projektna nastava se i kod nas afirmira u strateškim dokumentima na kojima se temelji reforma. U maloj mjeri je i prisutna u nastavi. Tako da to i nije nešto novo. Ključno je što će to u Finskoj postati dominantan tip nastave, smatra profesor Nikica Simić iz Zadarske privatne gimnazije.
- Poticanje kreativnosti i kod nas dobiva maksimalnu (verbalnu) podršku. U praksi biva obično suprotno. Kako će to činiti Finci, ne naslućujem. Iz mojeg iskustva to bi značilo, također, posebnu edukaciju nastavnika, ali nakon toga i izbor kreativnih nastavnika. Kod nas ta priča neće još dugo zaživjeti, unatoč najavama sličnog. Školski sustavi u izravnoj su vezi s postojećim društveno-gospodarskim odnosima. Ako je ta teza dobra, besmisleno je tražiti mogućnost primjenjivosti finskih ideja u našem školskom sustavu, jer naše i finsko školstvo se i previše razlikuju. Nama je, u ovom trenutku, najvažnije nastaviti našu reformu polazeći od onoga što znamo i možemo ostvariti - kaže.
Esad Mujaković, ravnatelj OŠ “Vladimira Nazora” u Vrsaru, naglašava kako finski sustav škole promovira kao mjesta za socijalno učenje i razvoj vještina.
- Naravno da se finski, a ni bilo koji sustav ne može preslikati nigdje drugdje u svijetu jer svaka država ima svoje specifičnosti, ali se zato mogu koristiti oni segmenti koji imaju univerzalne vrijednosti - kaže Mujaković. - Hrvatska prije razmišljanja o promjenama koje nose nove tehnologije treba razmišljati o tome kakva je uopće obrazovna politika.Reforma treba mijenjati stavove i mišljenje koje ljudi imaju o školama. Prije ovakvih promjena predstoji mnogo godina mijenjanja škole koja će onda biti spremna i za ovakve promjene - kaže psihologinja Nataša Venier Brajković.
Ravnateljica riječke OŠ Vežica Violeta Nikolić tvrdi da je u našem sustavu previše prepreka i neprotočnosti pa će implementacija finskog modela još pričekati.
- Neki dijelovi se nadziru i u novoj kurikulumskoj reformi. To je u Finaca super te će oni sigurno to i provesti, a možda i neke škole kod nas koje razmišljaju unaprijed - kaže Nikolić.
Tatjana Bandera-Mrakovčić, ravnateljica OŠ “Nikola Tesla” iz Rijeke, kaže da tuđa pozitivna iskustva treba prilagoditi hrvatskoj stvarnosti.
Učitelj Marko Buće iz OŠ u Zakorenju kraj Požege smatra da bi ukidanje predmeta i uvođenje projektne nastave unaprijedilo školstvo jer bi se postigla bolja interakcija i suradnja između učitelja i učenika. S njim se slaže i njegova kolegica Maja Davidović iz OŠ “Dragutina Lermana” u Brestovcu. Ako ga uvedemo u Hrvatskoj, trebao bi rasteretiti učenike s učenjem definicija koje rijetko razumiju, a još manje ih znaju primijeniti.
<!-- Begin MailChimp Signup Form -->
<link href="//cdn-images.mailchimp.com/embedcode/classic-081711.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<style type="text/css">
#mc_embed_signup{background:#fff; clear:left; font:14px Helvetica,Arial,sans-serif; }
/* Add your own MailChimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block.
We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */
</style>
<div id="mc_embed_signup">
<form action="//24sata.us3.list-manage.com/subscribe/post?u=abc4c13b13688767c8540af53&id=81c3baef26" method="post" id="mc-embedded-subscribe-form" name="mc-embedded-subscribe-form" class="validate" target="_blank" novalidate>
<div id="mc_embed_signup_scroll">
<h2>Prijavite se na naš newsletter!</h2>
<div class="indicates-required"><span class="asterisk">*</span> obavezno polje</div>
<div class="mc-field-group">
<label for="mce-EMAIL">Email Address <span class="asterisk">*</span>
</label>
<input type="email" value="" name="EMAIL" class="required email" id="mce-EMAIL">
</div>
<div class="mc-field-group">
<label for="mce-FNAME">Ime <span class="asterisk">*</span>
</label>
<input type="text" value="" name="FNAME" class="required" id="mce-FNAME">
</div>
<div class="mc-field-group">
<label for="mce-LNAME">Prezime <span class="asterisk">*</span>
</label>
<input type="text" value="" name="LNAME" class="required" id="mce-LNAME">
</div>
<div class="mc-field-group input-group">
<strong>Spol <span class="asterisk">*</span>
</strong>
<ul><li><input type="radio" value="Muško" name="MMERGE3" id="mce-MMERGE3-0"><label for="mce-MMERGE3-0">Muško</label></li>
<li><input type="radio" value="Žensko" name="MMERGE3" id="mce-MMERGE3-1"><label for="mce-MMERGE3-1">Žensko</label></li>
</ul>
</div>
<div class="mc-field-group input-group">
<strong>Ja sam: </strong>
<ul><li><input type="radio" value="Učenik/ca" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-0"><label for="mce-MMERGE5-0">Učenik/ca</label></li>
<li><input type="radio" value="Student/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-1"><label for="mce-MMERGE5-1">Student/ica</label></li>
<li><input type="radio" value="Učitelj/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-2"><label for="mce-MMERGE5-2">Učitelj/ica</label></li>
<li><input type="radio" value="Profesor/ica" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-3"><label for="mce-MMERGE5-3">Profesor/ica</label></li>
<li><input type="radio" value="Roditelj" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-4"><label for="mce-MMERGE5-4">Roditelj</label></li>
<li><input type="radio" value="Ništa od navedenog" name="MMERGE5" id="mce-MMERGE5-5"><label for="mce-MMERGE5-5">Ništa od navedenog</label></li>
</ul>
</div>
<div id="mce-responses" class="clear">
<div class="response" id="mce-error-response" style="display:none"></div>
<div class="response" id="mce-success-response" style="display:none"></div>
</div> <!-- real people should not fill this in and expect good things - do not remove this or risk form bot signups-->
<div style="position: absolute; left: -5000px;"><input type="text" name="b_abc4c13b13688767c8540af53_81c3baef26" tabindex="-1" value=""></div>
<div class="clear"><input type="submit" value="Prijavi se!" name="subscribe" id="mc-embedded-subscribe" class="button"></div>
</div>
</form>
</div>
<script type='text/javascript' src='//s3.amazonaws.com/downloads.mailchimp.com/js/mc-validate.js'></script><script type='text/javascript'>(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text';fnames[3]='MMERGE3';ftypes[3]='radio';fnames[5]='MMERGE5';ftypes[5]='radio';}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);</script>
<!--End mc_embed_signup-->