Ministarstvo zdravstva upravo potresa nova, druga po redu IT afera za koju se zainteresirao Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, uz onu povezanu s platformom Cijepise.
24sata je jučer ekskluzivno pisao kako USKOK ponovno češlja Ministarstvo zdravstva i to zbog Vladine stranice koronavirus.hr.
Informaciju su nam potvrdili iz samog ministarstva, a Uskok je, kako doznajemo od njih zatražio dokumentaciju i očitovanje vezano za okolnosti sklapanja ugovora s tvrtkom Media Val d.o.o. radi uspostavljanja i održavanja stranice koronavirus.hr.
Odnosno službene Vladine stranice za informacije o koronavirusu.
Ministar zdravstva Vili Beroš je na današnjoj presici rekao kako je očekivao pitanja vezana za aferu te je pročitao odgovore, iako, kako je rekao, "obično ne čita tekst, ali sad mora". Da bi pojasnio situaciju, vratio se u ožujak 2020. godine.
- Danas imamo po 2000 dnevno novozaraženih i živimo s time kao da je normalno, ali lani smo u Italiji imali situaciju da epidemija buja, da se povećava broj novozaraženih i broj umrlih. Police su se počele prazniti, domaćice su kupovale zalihe kvasca, to je bio trenutak kad se ugroza približavala Hrvatskoj - započeo je Beroš.
- 25. veljače smo imali prvi slučaj zaraze i 11. ožujka 2020. sam kao ministar zdravstva na temelju mišljenja struke, odnosno HZJZ-a, proglasio epidemiju u Hrvatskoj stoga smo od prvog dana u stožeru i vladi točnu, jasnu i pravovremenu informaciju stavili kao imperativ u borbi protiv nepoznatog virusa koji je dosad odnio više od 7000 života u Hrvatskoj. Zato smo u početku, ponekad i po dva puta dnevno, imali konferencije za medije, ali na njima nismo mogli odgovoriti na brojne upite građana. To je bio period kad smo se svi skupa snalazili kako smo znali i umjeli. Sjećam se prvih pokušaja da u ministarstvu formiramo komunikacijske kanale, pa se javila potreba da se žurno uspostavi mjesto za višesmjernu komunikaciju, odnosno servis za građane - nastavio je ministar zdravstva.
- Domena koronavirus.hr je uzeta od strane agencije koja je to potom prepustila državi, ne prodala, nego prepustila. U tom razgovoru s agencijom prezentirana je i mogućnost uspostave platforme i to u roku od nekoliko dana. Ponuđena je tada testna verzija u roku od 2 dana, znam da su bili subota i nedjelja, u ponedjeljak smo imali testnu verziju, a stranica je zaživjela u nekoliko dana - rekao je Beroš.
Rekao je da su oni, kao odgovorna vlada na temelju traženja zakonitog rješenja u tim izvanrednim okolnostima pribavili mišljenje od nadležnog ministarstva gospodarstva u želji da građani dobiju najbrži odgovor na svoja pitanja. To rješenje su dobili i u njemu je pisalo da se može primijeniti članak 42. Zakona o javnoj nabavi budući da se radilo u svrhu zaštite bitnih sigurnosnih interesa RH, u konkretnom slučaju zaštite zdravlja.
- Zatražili smo, dakle, mišljenje jedinog relevantnog tijela o mogućnosti izuzeća od javne nabave - objasnio je Beroš.
Isplata bez PDV-a
Po pitanju cijene, ministar Beroš je rekao kako je isplaćeno 899.696 kuna bez PDV-a.
- Puno je važnije reći i što je sve angažman uključivao. To nije bila obična stranica koja se može napraviti za 50-ak tisuća kuna. To nije bilo samo dizanje web stranice, nego i žurna uspostava svih ostalih pratećih društvenih mreža te upravljanje komunikacijom na svim tim kanalima, uz samu izradu i dizajn - rekao je.
- Ta agencija nije napravila samo web stranicu i kanale na društvenim mrežama, nego je 6.5 mjeseci svaki dan, i vikendom i praznikom, do prvog popuštanja mjera, od 7-22 sata pratila stanje mjesečnih i dnevnih analiza, pripremila i obrađivala sadržaj, postove, vizuale i grafike te odgovarala na sve upite građana, odmah ili u najkraćem roku. Svakodnevno su komunicirali s nama u Stožeru i svim ostalim institucijama, od HZJZ-a preko MUP-a, HTZ, uprave za granicu - objasnio je Beroš.
'Objavljeno je preko 900 postova'
Beroš je u nastavku objasnio kako je u rad uloženo 6036 radnih sati, objavljeno više od 3 tisuće tekstova, odgovoreno na više od deset tisuća upita, a na jednom mjestu su dostupne sve mjere i preporuke. Bilo je 5.5 milijuna jedinstvenih posjetitelja, mnogi su bili i iz inozemstva. Objavljeno je preko 900 postova na Facebooku, uključujući i raspored za škole, pa i sve one zabavne videe na Instagramu.
- Sve je to odrađeno s jednim ciljem, informiranjem građana. Niti jedan jedini dan se nije dogodio da platforma nije dobro funkcionirala. To sve treba uzeti u obzir kad se govori o iznosi - rekao je Beroš.
Dodao je kako je potpuno legitimno da USKOK istraži poslovanje, ali stručne službe u vladi i ministarstvu su, kaže, ovaj posao odradile u skladu sa zakonom.
Agencija Media Val dobila je posao bez natječaja
Na pitanje o agenciji Media Val, kojoj je bez natječaja dodijelio posao težak 1.1 milijun kuna, rekao je da je taj posao dodijeljen ne samo jer je na vrijeme uzela domenu koronavirus.hr nego i jer su vladi ponudili korištenje iste i jer je detektirano da treba brzo izraditi takav servis. Oni su to ponudili u roku od par dana.
- Imali smo iskustva od ranije kad smo u Ministarstvu zdravstva pokušali izraditi takve servise i to nije bilo adekvatno - zaključio je.
Na pitanje o formiranju cijene nije imao konkretan odgovor jer je to prepustio "svojim stručnim službama".
Novinare je zanimalo i kako je točno formirana cijena, ali Beroš tu nije imao konkretan odgovor.