Apeliramo na vozače da budu jako oprezni jer se na cestama javlja 'crni led', upozorile su nadležne službe u Francuskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj nakon što je snijeg zabijelio ovaj dio Europe.
POGLEDAJTE VIDEO: Hrvati zapeli na autoputu u Njemačkoj
Stručnjaci ističu kako ova pojava može biti jako opasna, ali što je zapravo 'crni led'?
Ova pojava događa se zimi na prometnicama, tijekom teških vremenskih neprilika, a izrazito je opasna zato što ju je vrlo teško primijetiti. To se događa jer je 'crni led' praktički nevidljiva pojava. To je tanki zaleđeni sloj na cestama, a stvara se nakon ledenih kiša ili topljenja snijega - piše Autostart i nastavlja:
- Formiranju toga sloja značajno pridonose i automobili. Naime, u zimskim uvjetima 'tople' automobilske gume otapaju snijeg i led na cesti, ali se snijeg opet brzo zaleđuje u vrlo tankome, često prozirnom sloju.
Vrlo je opasan za vozače, ali i za pješake, s obzirom na to da se zaleđuju i nogostupi. Takav tanki sloj leda najčešće se pojavljuje kada je temperatura zraka ispod nule, ali do zaleđivanja može doći i kada je temperatura do četiri stupnja iznad nule, pokazala su istraživanja.
POGLEDAJTE VIDEO: Kaos u Njemačkoj zbog snijega
Kako reagirati na 'crni led'?
Najčešće pitanje je kako reagirati kada se susretnemo s 'crnim ledom'? Dakle, vozači moraju led očekivati, primijetiti i shodno tome reagirati, dakle biti posve svjesni uvjeta na cesti i pripremiti se na to da je pojava leda na kolnicima itekako moguća.
Ipak, ako naletite na 'crni led' pa automobil počne klizati, ne radite nagle pokrete. Potom okrenite volan u smjeru klizanja vozila (u smjeru suprotnom od zavoja). Za to se još koristi i izraz – 'dati kontru'. Nakon toga treba pričekati nekoliko trenutaka da gume 'uhvate' kakav-takav grip. Kad se to dogodi važno je upravljač ispraviti (postepeno kako se automobil smiruje). Za manjih brzina (kojima bi se u lošim uvjetima trebali i voziti) ovim manevrom ćete uspješno kontrolirati proklizavanje i vratiti se na željeni smjer kretanja. Poželjno je i 'prebaciti u nižu brzinu', no krucijalno je, ako automobil nema sustav ABS (protiv proklizavanja), ne dirati kočnicu.
Čim vozač u takvoj situaciji stisne kočnicu, automobil će jednostavno proklizati prednjim dijelom (jer će se kotači zablokirati) u ogradu, bankinu ili u najgoremu slučaju – u automobil iz suprotnoga smjera.
Ostanite smireni
Naravno, sve ovo lakše je reći nego učiniti, ali najbolji savjet je ostati smiren i ne raditi nagle pokrete upravljačem, gasom ili kočnicom. Također, važno je potpuno se koncentrirati na vožnju, isključiti glazbu i ne koristiti mobitel U ovakvim uvjetima ne smije se koristiti ni tempomat.
Primijetite li da automobil nije moguće zaustaviti i ispraviti (ovo se događa kada je brzina prevelika), probajte ga usmjeriti dalje od prometa, pogotovo onog iz suprotnoga smjera, jer (u teoriji) je bolje udariti u ogradu, bankinu ili kanal nego u automobil koji dolazi iz suprotnoga smjera.