Veličanstvenom ceremonijom u Berlinu je otvoren 85. jubilarni Zeleni tjedan u Berlinu – Grüne Woche 2020.
Nastupili su hrvatski tenor svjetskog glasa Đani Stipaničev te istaknuta kazališna glumica i pjevačica Renata Sabljak. Za predstavljanje hrvatskog kulturnog naslijeđa u punom sjaju pobrinula se „Folklorelektro“, mlada plesno – pjevačka skupina koja spaja elektronsku glazbu i hrvatsku narodnu glazbu, uz tradicionalne plesačke pokrete i živopisne narodne nošnje.
Nagrađeni su velikim aplauzima 3600 uzvanika na svečanoj ceremoniji otvaranja sajma.
Prvog dana sajma njemačka savezna ministrica za poljoprivredu Julija Klöckner zajedno s hrvatskom ministricom poljoprivrede Marijom Vučković, predsjednikom Hrvatske gospodarske komore Lukom Burilovićem i hrvatskim premijerom Andrejom Plenkovićem otvorili su vrata sajmišta svečanim otvorenjem sajma na hrvatskom postavu.
Veliku njemačku delegaciju i hrvatskog premijera i ministricu dočekala je pozdravna pjesma klape Berlin iz Berlina.
Nakon zajedničkog fotografiranja i pozdrava premijer Plenković je gradonačelniku Berlina Michaelu Mülleru poklonio i stablo hrvatske masline staro 80 godina kao simbol prijateljstva Hrvatske i Berlina.
Potom su premijer Plenković, ministrica Vučković i Luka Burilović predsjednik Hrvatske gospodarske komore obišli sve hrvatske predstavnike u dvorani 10.2 na sajmu Zeleni tjedan u Berlinu 2020., gdje je Hrvatska zemlja partner.
'Vidi se da Nijemci prepoznaju kvalitetu hrvatskih proizvoda'
Premijer je izrazio na kraju dvodnevnog radnog posjeta Njemačkoj zadovoljstvo postignutim tijekom boravka u Berlinu te izrazio nadu da će nastup Hrvatske na poljoprivrednom sajmu Zeleni tjedan dodatno ojačati gospodarske odnose dviju zemalja.
- Boravak u Berlinu iskoristili smo za nazočnost na Zelenom tjednu, gdje je Hrvatska kao zemlja partner ove godine zastupljena s gotovo 50 izlagača. Primjer Finske koja je prošle godine bila zemlja partner pokazuje kako je nakon sajma povećala izvoz svojih poljoprivrednih proizvoda za 50%. Stoga očekujemo poticaj i za naše poljoprivredne proizvođače - rekao je Plenković nakon obilaska hrvatskih postava izlagača na Zelenom tjednu 2020. U Berlinu.
Hrvatski premijer je rekao kako su prve reakcije na hrvatski nastup na ovom sajmu vrlo pozitivne.
- Vidi se da Nijemci prepoznaju kvalitetu hrvatskih proizvoda, njihovu autohtonost, tradiciju i način pripreme - zaključio je Plenković.
Zeleni tjedan 2020. održavat će se od 17. do 26. siječnja 2020. godine na prostoru Berlinskog sajmišta.
Naime, Hrvatska je zemlja partner Međunarodnog zelenog tjedna u Berlinu 2020. godine, za vrijeme predsjedanja Europskim vijećem. Sporazum o partnerstvu na ovom projektu potpisali su prije godinu dana potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar poljoprivrede Tomislav Tolušić i generalni direktor Berlinskog sajma Christian Göke.
Bolja pozicija farmera u novom europskom proračunu
Hrvatska, kao najmlađa članica Europske unije, na Sajmu u Berlinu prezentira se od 1993. godine kada su prvi zastupnici bili hrvatski ugostitelji iz Berlina te prezentirali hrvatska vina i proizvode.
Sajam za Hrvatsku i hrvatske proizvođače iznimno je važno mjesto prezentacije proizvodnje te ujedno i sklapanja novih partnerskih odnosa, informiranje o tehnološkim dostignućima i mjesto na kojem se rađaju nove ideje.
- Sudjelovanje na Zelenom tjednu u svojstvu zemlje partnera imat će dugoročne pozitivne odjeke na hrvatsku poljoprivredu i proizvodnju hrane - izjavio je Christian Göke generalni direktor Berlinskog sajma.
Premijer Andrej Plenković najavio je i da će se hrvatsko predsjedništvo EU-a boriti za što bolju poziciju farmera u novom europskom proračunu.
Gostima na otvorenju Zelenog tjedna rekao je kako će se nada da će se ove godine u kojoj Hrvatska i Njemačka predsjedaju EU-om postići dogovor oko proračuna i obratiti pozornost na potrebe poljoprivrednika.
- Pregovori za višegodišnji financijski okvir su u tijeku. Oni imaju posebno mjesto tijekom hrvatskog predsjedanja, a mi ćemo svojim zalaganjem pomoći postizanje kompromisa. Tijekom ovih šest mjeseci naglasak ćemo staviti i na mala obiteljska poljoprivredna gospodarstva - rekao je Plenković u Berlinu.
Hrvatski premijer je istaknuo široku paletu hrvatskih poljoprivrednih proizvoda i očekuje da će pedesetak hrvatskih proizvođača na sajmu pridonijeti razvoju gospodarskih odnosa Njemačke i Hrvatske.
- Mi smo premali da bi konkurirali velikima, ali hrvatski proizvodi su kvalitetni. Kvaliteta naših proizvoda posljedica je prirodnih i klimatskih pretpostavki u spoju s tradicionalnim recepturama i metodama proizvodnje - rekao je Plenković.
Ovogodišnji sajam bilježi rekordan broj izlagača, njih 1.810 iz 72 zemlje svijeta.
Hrvatski postav u dvorani 10.2 prezentira se pod sloganom "Kultura agrikulture" u organizaciji Hrvatske gospodarske komore a svojim proizvodima predstavlja se 50-ak izlagača, HTZ, HGK i drugi iz Hrvatske.
Gastro delicije poput pršuta, kulina, meda, ulja, rakija..
- Predstavljanje na Zelenom tjednu u Berlinu iskoristit ćemo ne samo za promociju našeg turizma nego i za dodatno povezivanje hrvatske poljoprivrede i bogate eno-gastronomske ponude sa turizmom na nama tradicionalno najvažnijem njemačkom tržištu, s kojeg je u Hrvatsku u 2019. došlo rekordnih 3 milijuna turista - rekao je direktor HTZ-a Kristjan Staničić, dodajući i kako je "siguran u pozitivne promotivne efekte zajedničkog predstavljanja hrvatske poljoprivrede i turizma".
Hrvatski izlagači osim svojih proizvoda i usluga, predstavljaju i okuse Hrvatske putem gastro delicija poput pršuta, kulina, meda, ulja, rakija, vina te brojnih drugih autohtonih i zaštićenih proizvoda, a posjetitelji će moći kušati i i u hrvatskim tradicionalnim jelima pripremljenih od hrvatskih namirnica koje za njih pripremaju hrvatski kuhari.
Među domaćim izlagačima osim gotovo svih najvećih velikih hrvatskih poljoprivredno-prehrambenih tvrtki, poput Podravke, Badela, Dukata, Žita, Atlantic grupe, Fortenova grupe, Kraša, Vindije, Koestlina i drugih, sudjeluju i brojne manje tvrtke te i obiteljska poljoprivredna gospodarstva (OPG), strukovne udruge i drugi.
Ministrica poljoprivrede Vučković je na sajmu, kako prenose iz Ministarstva poljoprivrede, također istaknula važnost što se Hrvatska tamo predstavlja, označujući to i "jednom od najvećih svjetskih poljoprivrednih pozornica".
- Hrvatska kao najmlađa država članica EU-a ima 24 poljoprivredna i prehrambena proizvoda, čiji je naziv zaštićen oznakom izvornosti ili zemljopisnog podrijetla na razini EU - poručila je Vučković.
'Izvozimo poljoprivrednih proizvoda u vrijednosti od 2 milijarde eura'
Luka Burilović, predsjednik Hrvatske gospodarske komore, koja je suorganizator organizacije hrvatskog nastupa na Zelenom tjednu, izrazio je nadu da bi ovaj nastup mogao potaknuti izvoz hrvatskih poljoprivrednih proizvoda.
- Trenutno izvozimo poljoprivrednih proizvoda u vrijednosti od 2 milijarde eura, a možemo i trebamo puno više. Zeleni tjedan je odlična platforma za povećanje te brojke. Ovdje će prodefilirati više od pola milijuna ljudi iz cijelog svijeta i svima njima želimo pokazati da naše turističke ljepote prati i kvalitetna gastronomija i da naša poljoprivreda ima dugu tradiciju, ali i veliki potencijal - rekao je Burilović.
Podravka, kao vodeća domaća prehrambena kompanija, aktivno sudjeluje u aktivnostima predstavljanja Hrvatske u Berlinu.
Uz izlaganje i predstavljanje širokog asortimana svojih proizvoda, Podravka na sajmu sudjeluje i kao promotor hrvatske kuhinje organizacijom nacionalnog restorana s ponudom tradicionalnih hrvatskih jela koji je prvog dana sajma obišao i prmijer Plenković u pratnji Marina Pucara, predsjednika Uprave Podravke i suradnika.
Specijalitete hrvatske kuhinje u izvedbi Podravkinih promotora kulinarstva, brojni gosti imali su čast kušati na svečanom domjenku u povodu otvorenja sajma gdje je nazočilo 3.500 uzvanika i delegacija iz oko 100 zemalja.
Za ovu prigodu pripremljeno je 4.000 porcija jela te 12.000 kolača i to isključivo od hrvatskih namirnica – 2.500 kilograma mesa i 1.000 kilograma ribe. Okus jela bogatog mesnog i ribljeg menija začinila je nezaobilazna Vegeta, a kolače Dolcela i Žito proizvodi te Lino Lada i Čokolino. Uz pršut i kulen kao prepoznatljive hrvatske adute, goste su oduševile Podravkine Majstor kobasice.
(Željko Matić/24sata)