Još prije pet godina, pulski Uljanik je bio primjer kako se uspješno može restrukturirati jedno brodogradilište.
No, Uljanik je lani završio s gubitkom od 1,8 milijardi kuna, nemaju sad novca niti završiti brodove koji su naručeni. Ako propadnu, državi na naplatu dolazi 560 milijuna eura jamstava...
Nekoliko sugovornika upućenih u problematiku Uljanika kažu da je problem bio poznat, ali se namjerno gurao pod tepih. Ono što smatraju još većim problemom, da će se i planom restrukturiranja koji je poslan u Bruxelles opet uplesti država i dati više od 350 milijuna eura za to većinski privatno brodogradilište, a da nitko neće odgovarati.
Pod patronatom IDS-a
Dvije su dimenzije. Politička i poslovna. U političkom smislu, za Uljanik je ključan patronat IDS-a. SDP je žmirio dok je bio na vlasti jer su im bili koalicijski partneri. I sada, u HDZ-ovoj Vladi, postoje oni koji su iznimno nezadovoljni radom uprave Uljanika na čelu s Giannijem Rossandom, ali većinski stav je da se ne “talasa”. U HDZ-u smo uspjeli saznati da IDS inzistira na jačoj intervenciji i spašavanju Uljanika, a da bi zauzvrat mogli pomoći u Saboru sa svoja tri zastupnika kad to zatreba tankoj većini Andreja Plenkovića.
Ali postoje struje u HDZ-u koje inzistiraju da bi bilo kakve daljnje intervencije bile uvjetovane potpunim raščišćavanjem stanja.
Oko toga su se žestoko sukobili ministri gospodarstva Darko Horvat i financija Zdravko Marić. Marić je poslao i opširan dopis u kojem upravu optužuje za netransparentnost, lažiranje podataka, nepravodobno izvještavanje i nedostavljanje procjena rizika za buduće brodogradnje. U Uljaniku je trenutačno ostalo 16 ugovorenih brodova, ali nitko nema podatke koliko bi na tim brodovima izgubili. DORH bi trebao dubinski ući u Uljanik grupu. Dok oni posluju s gubitkom, njihovi kooperanti, posluju dobro. Postoji sumnja na preplatu usluga.
- Oni su nove brodove ugovarali s rokovima koje je nemoguće ispuniti i radnom efektivnošću koju nemaju. I onda su te rokove premašili, efikasnost nisu podigli i zato su na svakom brodu ostvarili gubitke. I sad traže još preko 500 milijuna eura jamstava da završe brodove - kaže naš sugovornik.
Cijelo vrijeme krize članovi uprave su primali preko 100 tisuća kuna mjesečnih primanja, a uz to i bonuse. I dio kredita od 96 milijuna eura za koje je Vlada dala jamstva izgleda da nije utrošen kako je bilo namijenjeno.
Iako iz petnih žila to opovrgavaju, teško je vjerovati da bivši čelnik IDS-a Ivan Jakovčić nije svojim utjecajem pomogao da se Danko Končar izabere za strateškog partnera. Jakovčić je u Nadzornom odboru Končareve južnoafričke tvrtke Afarak. Plan Uljanika na koji je Konačar pristao je da dio prostora brodogradilišta postane apartmansko naselje s 300 apartmana. Uljanik bi, po njegovu planu, više gradio putničke brodove, ne tankere, ali bi imao i marine.
Od Končara Vlada očekuje da odmah da 25 milijuna eura kako bi se nastavilo poslovanje. Zasad im je osigurao pozajmicu od 12,4 milijuna eura. Končar je time uspio ostaviti Uljanik na nogama jer inače ne bi mogli završiti započetu gradnju, a državi bi došlo na naplatu 110 milijuna eura jamstava.