Liberalizacija tržišta početkom travnja dovest će do poskupljenja, no nitko još ne zna koliko će ono biti jer je u lancu isporuke više elemenata, a Vlada nije ništa odlučila. Maksimalno, plin bi mogao poskupjeti za četvrtinu.
Prosječni plinski trošak domaćinstva, koji po sadašnjim cijenama iznosi 2960 kuna, mogao bi porasti na 3630 kuna, ako svi elementi u lancu zadrže postojeće marže. No ako ih budu povećavali, trošak će se dodatno popeti. To znači da ćemo godišnje izdvajati oko 700 kuna više.
Tome treba dodati i povećanje računa za električnu energiju.
- Do toga će doći prije polovice godine, ali to će biti mala promjena. Nekoliko postotaka, 4, 5 ili 6 posto. Takva je situacija, mi moramo naći izlaz - rekao je nedavno Slaven Dobrović. Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata Krešimir Sever u pismu Andreju Plenkoviću rekao je kako bi bilo kakvo poskupljenje, pa i ono od 4 do 6 posto, bilo “noćna mora“, no nije ga uspio razuvjeriti.
Na autocestama će nas opljačkati
- Taman kad se počeo očekivati oporavak kućnih proračuna te kad su prošlogodišnje niske cijene nafte i deflacija otvorili građanima prostor za lagani rast potrošnje, slijedi novi šok - rekao je Krešimir Sever.Ali to nije kraj. Ovog će nam ljeta poskupjeti i cestarine na autoputovima, i to pet posto izvan sezone i 15 posto ljeti.
Te kredite netko mora vratiti
- To je poskupljenje štetno za nacionalne interese jer ugrožava prometnu sigurnost, turizam i gospodarstvo - kaže prometni stručnjak dr. Željko Marušić, koji pojašnjava:
- Uz to je nepošteno prema HAC-u i samim autocestama, kojima se na teret, kroz obveze vraćanja kredita, stavlja veći dio duga koji nisu stvorili i nije trebao ni postojati.
HAC, objašnjava on, uvelike vraća dugove koje je izravno skrivila država negativnom kadrovskom selekcijom u cijelom ciklusu gradnje autocesta postavljajući na najodgovornije pozicije nestručne i nepoštene. Što su najstručniji i nepošteniji bili, dizalo ih se na više pozicije. A kad su “marifetluci” uzeli maha, totalno je zakazao cijeli državni sustav.
No kod poskupljenja cestarine moramo imati na umu da se većina stanovništva energično protivila davanju cesta u koncesiju, ali nije ni približno žustro zahtijevala restrukturiranje i poboljšanje upravljanja autocestama, pa ćemo sad kroz skuplju cestarinu dobiti račun za vlastite opcije.
To nije preporuka turistima
- Kako god nastao, kreditni dug moramo vratiti, ali pritom nije pametno pucati sebi u koljena - kaže Marušić.
Naime, 15-postotnim poskupljenjem naša cestarina, od 6,9 eura za 100 kilometara, bit će i dalje niža nego u Italiji (7), Francuskoj i Portugalu (7,1), a pogotovo Španjolskoj (8,8) i Grčkoj (9,3), no to nije preporuka stranim turistima, zaključuje Marušić koji kaže da se zahvaljujući sagrađenim autocestama godišnja zarada na turizmu povećala na više od devet milijardi eura, uz porast veći od 50 posto.
Poskupljenje cestarine je najjednostavnije rješenje. Ni Vlada ni predstavnici autocesta zasad ne nude ništa više.
Bit ćemo pažljivi prema vama
Treba nam još neko vrijeme za odluku o plinu, kaže Plenković. - Naš politički cilj je da bilo kakve promjene na tržištu ne osjete građani.