U ožujku je snijeg jedva zabijelio Hrvatsku. Ali će devet privatnih kooperanata državne tvrtke za održavanje autocesta dobiti više od milijun kuna jer ga nisu čistili.
Vlasnici 39 kamiona dobivaju rekordnih 30.000 kuna na mjesec ako uopće ne izađu na autocestu. Da se isplati ništa ne raditi, a dobiti masne novce od državnog HAC-ONC-a, kriv je loš ugovor koji je ta državna tvrtka sklopila s kooperantima. Interna revizija koja ga je proučila je zaključila da će zbog niza propusta tvrtka platiti milijune više nego bi trebalo.
Inače, nakon propasti koncesije za autoceste, ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić računa upravo 51 posto te tvrtke prodati građanima. Prema zaključcima revizije u novoj aferi, čini se da bi zbog neučinkovitosti tvrtke, to bilo promašeno ulaganje. Godinama ne mogu osposobiti svoje kamione koji bi trebali čistiti snijeg.
Revizija je utvrdila da se natječaj za čišćenje snijega ove zime počeo pripremati još prošlo proljeće. Ali u sedam mjeseci on nije bio proveden kako treba.
Uprava na čelu s Goranom Grbcom, kažu revizori, potpuno je zanemarila da su mogli pozvati kooperante od prošle godine i proći jeftinije. Navodno to nisu učinili jer su se kooperanti žalili na preniske cijene.
Kad je rok curio, uprava HAC-ONC-a imenuje povjerenstvo koje je u manje od 24 sata promijenilo uvjete i povisilo cijene za 80 posto. Umjesto 11.700 kuna za kamion na dežurstvu, plaćaju 20.700 kuna. Ali to nije sve: prvi puta ubacuju odredbu da ako ne rade baš ništa, onda će dobiti 30.000 kuna! Cijenu sata rada dižu s 450 na 790 do 800 kuna. Devet kooperanata je znalo za promjenu i dostavljaju gotovo jednake ponude, umjesto da si konkuriraju.
- Smatramo da se isključivo radi o nekom njihovom dogovoru - kažu revizori.
HAC-ONC je za 7,6 milijuna kuna mislio angažirati 55 kamiona za čišćenje. S novim cijenama, angažiraju ih 39, a revizija sumnja da su neki ponuditelji bezrazložno izbačeni. Od studenoga do kraja veljače im je isplaćeno 4,8 milijuna kuna iako bi za isti (ne)rad ranije bili plaćeni 2,5 milijuna. Od tog iznosa čak 3,2 milijuna je otišlo na dežurstva, odnosno nerad, a tek 1,6 milijuna na čišćenje snijega. Kooperanti inače ne moraju držati kamion kod HAC-a dok nema snijega nego s njim mogu zarađivati. Novac od HAC-a ionako stiže. Iz HAC-ONC-a nisu odgovorili na upit o novoj aferi.
Šlampavost bez granica
Sedam mjeseci nije bilo dovoljno da se provede natječaj za čišćenje snijega na autocestama, pa su se cijene mijenjale u zadnji tren.
Nepovoljni ugovor
U samo 24 sata, uprava se predomišlja i diže cijene za dežurstva i cijene sata rada kamiona privatnih kooperanata za čak 80 posto.
Razlika od 2,3 milijuna kuna
Umjesto da plate najam 55 kamiona 2,49 milijuna kuna, uprava plaća 39 kamiona 4,8 milijuna kuna od studenoga do kraja veljače.
Dvostruko skuplje nego drugdje
Iznosi koje HAC-ONC isplaćuje za dežurstva kamiona dvostruko su veći nego kod Zagrebačkih ceste ili Županijske uprave za ceste.
Imali povoljniji ugovor, ali se 10 kooperanata dogovorilo
Revizija zamjera što uprava nije ni pokušala ostvariti povoljniji ugovor koji je već bio na snazi umjesto raspisivanja novog natječaja. Također vjeruju da se 10 kooperanata dogovorilo i ponudilo cijene koje su sve iste. Zbog toga su i prijavljeni antimonopolskoj agenciji.
Duga povijest rasipnosti
Stajanje kamiona i dežurstva su u HAC-u u 14 godina platili 92 mil. kuna, a stvarno čišćenje snijega četiri puta manje, samo 22,5 mil. kuna.