Renato Petek, zastupnik u Gradskoj skupštini Grada Zagreba, objavio je na svojoj Facebook stranici objavu u kojoj je usporedio model upravljanja Zagrebom Tomislava Tomaševića s onim kakav je bio u vrijeme Franje Tuđmana. Kako kaže, zastupnici i zastupnice Kluba koalicije Možemo! sjede u 60 radnih skupina i povjerenstava, 18 upravnih vijeća zdravstvenih i kulturnih ustanova te 6 školskih i domskih odbora.
Prenosimo njegovu objavu, koju je naslovio 'Anomalija upravljanja Gradom Zagrebom'
- Preklapanje ovlasti izvršne i predstavničke vlasti u Gradu Zagrebu smatram ključnom točkom pucanja skupštinske suradnje tijekom srpanjske sjednice, a što je rezultiralo raskidanjem Sporazuma o suradnji između Kluba SDP-a i Kluba koalicije Možemo u rujnu.
Tomaševićev model upravljanja Gradom podsjeća na vladavinu Franje Tuđmana tijekom polupredsjedničkog sustava kada su savjetnici Predsjednika Republike bili toliko moćni da su nadzirali i utjecali na rad ministara u Vladi.
Zastupnici predstavničkog tijela građana, Gradske skupštine članovi su u brojnih radnih tijela, povjerenstava i savjeta izvršne vlasti. Oni kao članovi sudjeluju u izradi prijedloga, mišljenja i materijala koji se potom upućuju Gradskoj skupštini, gdje opet ti isti zastupnici o tim prijedlozima odlučuju.
Prema javno dostupnim podacima, 24 zastupnice i zastupnika Kluba koalicije Možemo! sjede u 60 Radnih skupina i Povjerenstava, 18 Upravnih vijeća zdravstvenih i kulturnih ustanova te 6 školskih i domskih Odbora. Također, i članice saborskog Kluba Možemo!, a koje nisu istovremeno i gradske zastupnice, imenovane su u više gradskih tijela: Sandra Benčić je članica Radne skupine za otpad te one za upravljanje imovinom, a Urša Raukar u Radnoj skupini za kulturu te Upravnom vijeću Lisinskog te Odboru škole za balet. Tražio sam podatke o svim imenovanjima gradskih zastupnica i zastupnika, kao i njihovih primanja koja ostvarili iz gradskog proračuna, osim zastupničkih naknada od 1.333,33 kune mjesečno.
Je li ovaj model s osnivanjem Radnih tijela i imenovanjem skupštinskih zastupnika u Radne skupine supstitut za neizabrane čelnike gradskih Ureda? Tomašević je izabrao ovaj neobičan način upravljanja Gradom, iako je na izborima dobio izborni legitimitet i sve ovlasti upravljanja. On niti 15 mjeseci od izbora nije ovladao cijelim sustavom upravljanja, nije proveo natječaje za ključna pročelnička mjesta, već njegovim blagoslovom te urede vodi pročelnici iz Bandićeva vremena. Gradonačelnik je pak, osnovao brojne Radne skupine koje, očito je, vode i neke poslovne procese izvršne vlasti, tj. Gradskih ureda. U tim Radnim skupinama sjede Tomaševićevi najbliži suradnici, zastupnici u Gradskoj skupštini, a nejasno je zašto je organiziran takav način rada kada je gradonačelnik u poziciji gradskim uredima upravljati direktno, putem pročelnika? A on pročelnicima ključnih ureda, onom za financije, imovinu, održiv razvoj i gospodarstvo te promet, obnovu i izgradnju grada upravlja sa zatečenim kadrovima, kojima je ponudio nove ugovore i produljuje im ugovore za pročelnike svaka tri ili šest mjeseci.
Statut Grada Zagreb jasan je oko ovlasti Tijela Grada Zagreba te se one i zasebno biraju na izborima: Gradska skupština i Gradonačelnik. Ovlasti i obveze koje proizlaze iz samoupravnog djelokruga Grada Zagreba podijeljene su između predstavničkog tijela Gradske skupštine i izvršnog tijela gradonačelnika, koji uređuje osnivanje i rad Radna tijela u cilju učinkovitog i djelotvornog rada u obavljanju izvršnih poslova.
Zaustaviti miješanje izvršne i predstavničke vlasti bio ključni argument amandmana Kluba SDP-a prilikom donošenja Kodeksa ponašanja gradskih zastupnika u Gradskoj skupštini kojim se sprečava sukoba interesa, doprinosi izgradnja kulture integriteta i transparentnosti u svrhu jačanja antikorupcijskih kapaciteta i povjerenja javnosti u institucije.
Kako je već poznato, tada Klub koalicije stranaka Možemo! nije podržao ovaj amandman, napetost tijekom skupštinske rasprave u srpnju oko ove teme kulminirala je prostačkim napadom potpredsjednika Gradske Skupštine Teodora Celakoskog prema tadašnjoj članici kluba SDP-a Dini Vasić. Razlika u razumijevanju te provedbi modela upravljanja Gradom, pokazalo se na ovom slučaju, radikalno je drugačiji i time postao nerješiva prepreka između tadašnjih partnera, koalicije Možemo! i SDP-a - objavio je Petek.