Naši su roditelji odrastali uz zanimanja postolara, kovača i poštara, dok smo mi u budućnosti htjeli biti liječnici, glumci i vatrogasci. Pred današnjom se generacijom nalazi širok spektar zanimanja za koja prošle generacije nisu mogle ni zamisliti da će postojati i postati tako važan dio naše svakodnevice. Pojava Facebooka, Twittera, pametnih telefona te opći razvoj tehnologije promijenio je svijet, kako kao mjesto za život, tako i kao mjesto za rad.
...app developer
Pojava smartphonea pretvorila je ovaj uređaj u malo računalo kojem glavna funkcija više nije nazvati nekoga. Cijeli spektar mogućnosti današnjih pametnih uređaja stvorio je potrebu za developerima aplikacija. Mobilne igre, aplikacije za društvene mreže Facebook, Twitter, Instagram i mnoge druge te alati poput WPS Officea napravljeni su od strane programera za mobilne aplikacije. Iako se najčešće rade za smartphoneove, aplikacije više nisu ograničene samo na njih, već je moguće programirati svaki uređaj koji pokreće Android ili iOS operativni sustav, primjerice satove, kamere, televizore i druge uređaje.
U praksi to izgleda ovako: Marko radi u razvoju softvera i odluči da potrošači trebaju aplikaciju pomoću koje će pratiti kalorije koje su potrošili u 15 minuta trčanja. Nakon što je ideja prepoznata i prihvaćena nastupa developer mobilnih aplikacija. On mora napisati program koji će stvarno brojati potrošene kalorije, testirati ga, napraviti potrebne izmjene i prezentirati ga javnosti. Ako se pojave neki problemi s programom, odgovornost je upravo na ovoj osobi. Stoga je za ovaj posao potrebno veliko računalno znanje, poznavanje mobilne tehnologije i znanje o mobilnim sustavima. Za svladavanje nove tehnologije, osim velike doze kreativnosti, potrebno je i adekvatno obrazovanje koje je dostupnije no ikad prije. Tako u Hrvatskoj postoje razni tečajevi, ali i privatna visoka učilišta koja vas pripremaju za budućeg kreatora korisnih aplikacija.
...ux dizajner
Na spomen ovog zanimanja većina ljudi neće znati čime se bavite. UX dizajner, naime, kreira korisnička iskustva. Kako bismo što jasnije objasnili ovo zanimanje, važno je istaknuti kako je korisničko iskustvo zapravo očekivanje korisnika. Dizajner provodi istraživanje, testiranje i analizu poslovanja klijenta kako bi korisnicima njegovih proizvoda ili usluga ponudio što jednostavnije i ugodnije iskustvo.
Uzmimo za primjer neki restoran čiji vlasnik želi novu aplikaciju za mobilne uređaje. Dizajniranju korisničkog iskustva prethodi istraživanje na terenu kako bi se dobila puna slika o klijentu i njegovu poslovanju. To uključuje pregledavanje postojeće web stranice restorana, intervju s njegovim korisnicima i istraživanje konkurencije. Zaključak istraživanja omogućit će UX dizajneru da shvati kakav je proizvod potreban njegovu klijentu. To može biti aplikacija koja će korisnicima omogućiti pregled menija restorana i rezervaciju online. Dizajner treba istražiti i profil ljudi koji posjećuju restoran klijenta, jer mu je važno znati radi li se o poslovnim ljudima koji jedu samo u pauzama od posla ili su to obitelji koje tamo dolaze na večeru. Osim tehnološkog znanja, za ovaj posao je potrebno i ono psihološko. Ne postoji točno određeno potrebno obrazovanje, no sasvim je jasno kako UX dizajner treba vladati vještinama poput analize i prikupljanja podataka, treba poznavati razne računalne programe i odlično vladati web dizajnom.
...community manager
Prema posljednjim statistikama, Facebook je vodeća društvena mreža koja broji 1,97 milijardi aktivnih mjesečnih korisnika. Instagram ima 600 milijuna mjesečnih korisnika, a Twitter 319 milijuna. Ove zapanjujuće brojke govore u prilog tome kako su društvene mreže postale neizostavan dio našeg svakodnevnog života. Eksplozija društvenih mreža stvorila je potrebu za osobama koje će na njima promovirati i razne brandove. Community manager tako upoznaje svoju publiku, njihove potrebe i želje te sukladno tome radi na promociji određenog branda. Njegova kreativnost u osmišljavanju zabavnog i privlačnog sadržaja te vješta upotreba riječi ključ su za uspješno reklamiranje klijentova branda.
Community manager je najčešće osoba koja je prošla neko novinarsko obrazovanje, no to nije nužno. Potrebno je puno volje i kreativnosti te odlično poznavanje trendova društvenih mreža i branda za koji se radi.
...stručnjak za digitalni marketing
Digitalno oglašavanje brandova potisnulo je oglašavanje putem tradicionalnih reklamnih kanala. Tvrtke danas traže načine kako što brže i jednostavnije kroz digitalni marketing ponuditi korisnicima nešto privlačno. U tome im pomažu stručnjaci za digitalni marketing. Oni skupa s marketinškim timom identificiraju ciljano tržište, stvaraju imidž kompanije te stvaraju i održavaju marketinšku kampanju za internet i digitalne tehnologije.
Osim općenitog znanja o digitalnom marketingu, mogu se specijalizirati za određene grane struke kao što su optimizacija tražilice (SEO), plaćeno pretraživanje (PPC) i društvene mreže. Najčešće sastavljaju razne mrežne promocije i promocije e-poštom, kako bi promovirali osnovnu poruku tvrtke u kojoj rade. Usto provode istraživanja potrošača kako bi otkrili njihove potrebe i privukli ih.
...data analitičar
Za ovaj posao treba imati iskustva sa statističkim programskim jezikom poput R, Python, Julia ili Scala te treba poznavati pozadinu SQL baze podataka. Data analitičar treba imati i određen stupanj stručnosti u području statistike, linearnoj algebri, promjenama i vizualizaciji podataka te programskom inženjeringu. Zvuči zastrašujuće i nemoguće? Vašem frendu iz srednje škole koji je rasturao u matematici i informatici ovo je posao iz snova!
Data analitičar organizira neobrađene podatke u proračunske tablice, analizira podatke i dešifrira ključne prednosti, izrađuje grafikone za prikaz rezultata, stvara infrastrukturu podataka za novi posao te često surađuje i s drugim data analitičarima.
Ako ste se pronašli u nekom od ovih zanimanja ili njima srodnih, vrijeme je da pokažete svoje znanje, kreativnost i snalažljivost! Pridružite se Novathon #withPBZ inovativnom maratonu i okušajte se u stvaranju najsuvremenijih bankarskih aplikacija. Dodatne informacije o događaju potražite na Facebooku i Instagramu. Ponudite najkreativnije rješenje, osvojite bogate nagrade i zabavite se stvarajući budućnost.