Na temelju onog što je rečeno danas od strane ministra Marića, možemo zaključiti da će on ciljati, što se tiče rashoda, da proračun otprilike ostane na nekoj razini koja je bila 2015. godine. To pokazuje politički pragmatizam i razočarati će one koje su od ove Vlade očekivali velike rezove. To nije ni iznenađenje jer je premijer i to najavio - da velikih rezova neće biti. Kazao je to ekonomski analitičar Velimir Šonje za RTL Direkt.
- No u čemu je njihov problem s rashodima? Trenutno postoje tri stvari zbog kojih rashodi rastu automatski. Prilagodba mirovina, prvo. Drugo, u udjelu plaća imate uvođenje takozvanih koeficijenata za staž koji su neko vrijeme bili zamrznuti i rast od potencijalno šest posto kad BDP raste barem dva posto. To se sada potencijalno aktivira. Vlada taj dio mora spriječiti da se realizirati, a hoće li to sindikati podržati, to će se vidjeti. Očito nema političke snage za dublje zadiranje u rashode - kaže Šonje.
Šonje smatra da će se hrvatski proračun bolje puniti zbog rasta i boljeg prihoda zbog poreza i doprinosa, ali to neće riješiti fiskalni problem.
- To znači da će naš deficit i dalje biti iznad tri posto BDP-a, a javni dug će i dalje rasti. Ova Vlada je odlučila ići nekim srednjim putem, kao i prošla - kazao je Šonje.
Može se povući milijarda eura iz EU fondova
Ipak, Šonje misli da ova Vlada može povući milijardu dolara iz europskih fondova.
- To je nešto što ova Vlada može napraviti, poboljšati korištenje sredstava iz EU fondova. Mi smo sada došli negdje blizu 4 milijarde kuna godišnje. U teoriji to može ići do milijardu eura godišnje, a to je vrlo teško za ostvariti - navodi Šonje.
Autoceste? Trebaju se restrukturirati
I dalje stoji pitanje autocesta.
- Ništa nije raščišćeno, mislim da je tek današnjim govorom ova tema otvorena. Monetizacija je, kao što se sjećamo, iz vremena prijetnje referendumom, uvijek teška politička tema. Činjenica je da prihodi autocesta ni iz bliza ne mogu pokriti terete otplata koji dospijevaju od ove do 2019. godine. To jednostavno trebamo riješiti restrukturiranjem autocesta - navodi Šonje.
Voditelj Zoran Šprajc upitao je koliko su autoceste dobro ulaganje za mirovinske fondove, da se buduće mirovine ulože u firmu koju vode sindikati i 'iz koje je dosad krao tko je stigao?'
- Na to pitanje trebaju odgovoriti menadžeri mirovinskih fondova, ali koliko ja shvaćam njihovu logiku, ona je sljedeća: mi sada 72 posto naših budućih mirovina imamo u državnih obveznicama, to se može smanjiti na 40 ili 50, a razlika koja postoji, to se može uzeti udjel u autocestama, prihodima od cestarina ili u nekim državnim projektima. To konceptualno nije loše zamišljeno - zaključio je Šonje za RTL Direkt.