U subotu je otkriveno tko su pilot i kopilot zaslužni za sigurno slijetanje zrakoplova Croatia Airlinesa u Zürichu u petak oko 20.20 sati.
Pilot Zvonko Šitum i kopilot Ivan Ivanković iz Zagreba bili su prisebni i svojom reakcijom u teškoj situaciji spasili živote 64 ljudi u zrakoplovu. U subotu oko 21.30 sati vratili su se u Hrvatsku, kao i stjuardese Emina Savić i Dorica Šprem koje su bile na letu.
Pripremaju se za ovakve situacije u simulatoru
- Dakle tijekom rutinskog dijela slijetanja imali smo indikaciju da nam jedan od kotača nije izišao van, da se vrata nisu otvorila. Tehnički rečeno, odlučili smo prekinuti slijetanje iz sigurnosnih razloga - rekao je na samom početku pilot Šitum.
- Htio bih samo napomenuti u cijeloj priči da smo baš ovaj dio kvarova koji su uobičajeni odradili na simulatoru u četvrtom mjesecu pa smo i s te strane bili potkovani reakcijama koje smo trebali odraditi. Odradili smo svoj dio posla uz pomoć kontrole letenja - nastavio je i zahvalio švicarskoj kontroli letenja na izvrsno odrađenom poslu, kako su i oni njima čestitali na dobro obavljenom slijetanju.
Pilot zahvalio Bogu i obitelji
- Ne bi trebalo pridavati previše pažnje događaju kao većem incidentu što nije bio, jer mi smo spremni u bilo kojem trenutku prizemljiti avion - rekao je pilot, a onda zahvalio Bogu jer mu je dao vještinu letenja, državi koja mu je platila školovanje, obitelji koja je bila uz njega i CA koja mu je omogućila da bude kapetan u firmi, te da bude zapovjednik zrakoplova od 30 milijuna dolara i s ljudskim sudbinama u svojim rukama.
- A i vama jer ste popratili slučaj na ovaj način, i svom prvom časniku, i svoje dvije kolegice - zaključio je pilot pred novinarima.
Kopilot. Znali smo da ćemo sletjeti
Kopilot Ivan Ivanković istaknuo se smirenošću tijekom komunikacije s kontrolom leta, a sada je rekao da su napravili ono zašto su ovdje.
- Sad mi je malo teže govoriti nego onda - našalio se na početku.
- Ono što je kapetan rekao, mislim da smo napravili ono zašto smo ovdje i sve procedure kako je trebalo, na najbolji mogući način. Sve je završilo prilično dobro, znali smo da ćemo sletjeti. Ne mogu reći da smo bili u nekakvoj panici. Suradnja u kokpitu je bila na nivou - rekao je Ivanković.
Pilot: Ako vas je strah bolje da ne radite ovaj posao
- Školovani smo za takve situacije i ne treba tome pridavati toliku pozornost. Nitko nije bio ugrožen, radimo u okruženju i firmi koja ima visoke sigurnosne standarde. Za bilo kakve, pa i takve situacije smo spremni. Školski smo odradili svoj dio posla - rekao je pilot Šitum.
- Vi nemate pravo reći da je vas strah, ako vas je strah bolje da ne radite ovaj posao. Ja sam u ovoj cijeloj priči od 1992. godine, u CA sam 13 godina, svake godine odradim 3, 4 simulatorske vježbe. Ni u jednom trenutku ništa nije bilo upitno - tvrdi Šitum. Dodao je da su putnici bili mirni, a kada su izašli iz zrakoplova bili su zadovoljni i čestitali su im.
- Ja se nisam bojao i zaista ne bih slao takve poruke jer nije mjesto ni vrijeme u ovakvoj situaciji koja se može dogoditi na bilo kojem avionu i u bilo kojoj firmi. Dash nije nesiguran avion - zaključio je Šitum.
'Ni u jednom trenutku nije se osjetila panika'
Ranije je objavljen i razgovor kopilota heroja s tornjem. Ni u jednom trenutku u njegovom glasu nisu se čuli uzbuđenje ili panika.
Heroj hladne glave: Poslušajte razgovor pilota CA s tornjem
Posada razgovarala s istražiteljima u Švicarskoj
- Završeni su razgovori švicarskih istražitelja s posadom i posada se sprema na povratak u Zagreb - rekao je Zlatko Širac za RTL Danas. Hrabra posada u Zagreb je stigla u večernjim satima, a na konferenciji za medije reći će više o detaljima događaja.
Širac je rekao i kako o uzrocima kvara ne zna i ne želi špekulirati. Dodao je kako je stručni tim CA otišao u Zürich i tamo čekaju dolazak predstavnika proizvođača zrakoplova. Formirat će se tim koji će pokušati utvrditi uzroke nesreće.
- Smisao istrage je da se utvrde razlozi zbog čega se nešto dogodilo kako bi se onda popravilo - zaključio je.
Prvo izvanredno slijetanje zrakoplova CA u povijesti tvrtke
Podsjetimo, zrakoplov je iz Zagreba poletio u petak 17.45 sati, a zbog tehničkih problema sletio je bez prednjeg kotača. Piloti su i prije slijetanja javili da imaju problema s prednjim stajnim trapom, a nakon što su oko 40 minuta letjeli iznad zračne luke odlučili su sletjeti 'na nos' u zračnu luku u Zürichu.
Riječ je o prvom izvanrednom slijetanju zrakoplova Croatia Airlinesa u povijesti tvrtke. Radi se o zrakoplovu Dash 8-Q400 kapaciteta 76 sjedala koji je u flotu Croatia Airlinesa uključen 2009. godine. Predsjednik Uprave CA Zlatko Širac za Dnevnik HTV-a rekao je kako je posada zrakoplova odradila izvrstan posao, kao i kabinsko osoblje koje je evakuiralo putnike.