Standardizirani, tradicionalni redovi klupa i stolaca ne potiču dječju kreativnost, ali ni timski rad. Zato mnogi stručnjaci savjetuju redizajn školskih prostorija, a švedska udruga za slobodno školovanje Vittra otišla je korak dalje.
U njihovih 26 kampova diljem Švedske školuje se 7900 djece predškolske i osnovnoškolske dobi, a temelj njihova programa je ideja da je obrazovanje cjeloživotni proces. Djeci se pristupa sveobuhvatno, važno ih je naučiti da razvijaju svoje kompetencije i vještine, ali i da shvate kako to mogu raditi cijeli život. U skladu s tim, udruga je prije pet godina predstavila i projekt ukidanja učionica.
Prva takva škola otvorena je 2012. u Stockholmu, a prostor, kako ističu na portalu education.good.is, više izgleda kao Googleov ili Pixarov tehnološki laboratorij nego školska ustanova. Stolove i stolce u potpunosti su izbacili, a standardne učionice zamijenile su takozvane zone za učenje. Koncept se pokazao izuzetno uspješnim, pa su ga brzo primijenili i u ostalim školama, a početkom svibnja organiziran je i posjet za državne službenike i članove švedskih obrazovnih institucija.
- Cilj je poboljšati usvajanje znanja, ali i uvesti što više praktične nastave - ističu na blogu udruge Vittra.
Posjetitelji su vidjeli posebno dizajnirani namještaj, poput umjetnog ledenjaka, koji može poslužiti i kao veliki ekran, goleme multifunkcionalne fotelje koje potiču zajednički rad i komunikaciju, otoke za odvojeni rad, kao i takozvana sela, prostorije u kojima se odvijaju specifični programi.
Glavni cilj škole je odgajanje vesele i znatiželjne djece, pa su se time vodili i pri osmišljavanju prostora.
- Učenje mora biti zabavno i uzbudljivo. Poticanjem motivacije kod svakog pojedinog djeteta i učenika dodatno ih ohrabrujemo, ali možemo i više tražiti od njih - ističe Iréne Blom, voditeljica za obrazovanje u Vittri.
Škola pritom ne primjenjuje ni standardne oblike podjele i ocjenjivanja učenika - oni se obrazuju u skupinama ovisno o svome stupnju znanja, a ne dobi. To omogućuje široku primjenu raznovrsnih znanja i tehnika učenja.
Iako neke studije pokazuju kako sva djeca nisu sposobna prilagoditi se ovakvom “otvorenom” konceptu jer im je važna koncentracija, red i mir, u Vittri su uspjeli uskladiti potrebu djece za organizacijom i usmjeravanjem, ali istodobno i oslobađanjem njihovih kreativnih potencijala.