Andreas Lubitz (27) nije kriv za pad zrakoplova Germanwingsa u francuske Alpe, uvjerena je njegova obitelj. Andreasov otac poslao je njemačkim medijima priopćenje u kojom je najavio konferenciju za petak kada je druga obljetnica od pada zrakoplova.
- Dosad se smatralo da je kopilot koji je bio depresivan namjerno i planirano izveo samoubojstvo i zrakoplovom se zaletio u Alpe. Mi smo sigurni da to nije točno - piše u priopćenju koje je Bildu poslao Günter Lubitz, otac poginulog pilota.
Koje razloge obitelj ima da u to čvrsto vjeruje i što je po njihovom mišljenju dovelo do pada, ostaje zasad nepoznato. Otac kopilota spominje "mnoga neodgovorena pitanja" i traži "razjašnjenje zanemarenih aspekta".
Tvrdi da imaju vještaka koji će u petak dokazati Andreasovu nevinost. Tim van Beveren, ugledni zrakoplovni stručnjak, je proučio brojne dokazne materijale i izvješća te napravio vlastitu istragu.
U petak će predstaviti svoje rezultate.
Za državno odvjetništvo u Düsseldorfu koje je istraživalo slučaj, najava ove konferencije je iznenađenje. Tvrde i kako nema sumnje da je Andreas Lubitz krv za pad zrakoplova.
U priopćenju koje je poslala obitelj također se navodi da je spomenuto odvjetništvo skeptično prema teoriji o depresiji te je prekinulo istragu protiv liječnika. No odvjetništvo tvrdi da je Andreas Lubitz 2008. i 2009. godine patio od depresije i da je u trenutku pada zrakoplova bio psihički bolestan te je uzimao antidepresive.
O kojoj se točno psihičkoj bolesti radilo kada je srušio avion, odvjetništvo nije htjelo reći, ali nije riječ o depresiji. Kažu kako su istragu protiv liječnika obustavili jer nije bilo dokaza protiv njih.
Oglasile su se i obitelji žrtava koje kažu da su šokirane i ljute zbog izjava Andreasovog oca.
Bojao se da će izgubiti dozvolu
Podsjetimo, zrakoplov Germanwingsa, tvrtke kćeri njemačke Lufthanse, na letu 9525 srušio se 24. ožujka 2015. godine u francuske Alpe. Airbus A320-211 je letio iz Barcelone u Düsseldorf. Iz Barcelone je krenuo u 10.01 sati, a u Düsseldorf je trebao stići u 11.39 sati. Zrakoplov se raspao, a svih 144 putnika i šest članova posade su poginuli. Poginuli putnici su bili iz 18 zemalja, a najviše je bilo Nijemaca i Španjolaca. Istraga tvrdi da je za pad zrakoplova kriv kopilot Andreas Lubitz.
Navodno je zatajio od poslodavca informaciju da je psihički bolestan jer se bojao da će izgubiti dozvolu. Bio je zaljubljenik u letenje i cijeli svoj život je posvetio tome. Školovanje je nakratko prekinuo 2008. godine jer je tada bio hospitaliziran zbog depresije. Sumnja se da se tijekom leta zaključao u pilotsku kabinu i namjerno srušio avion. Patrick Sondenheimer (34), pilot aviona, imao je deset godina letačkog iskustva.
Andreas Lubitz je u Germanwings došao u rujnu 2013. godine i imao je 630 sati leta. Sondenheimer je tijekom leta izašao iz kabine da ode na zahod jer mu je Lubitz u piće navodno stavio diuretik. Kada je shvatio da su vrata kabine zaključana pokušao ih je razvaliti teškim metalnim predmetom. Derao se Lubitzu da otvori vrata dok su prestravljeni putnici urlikali. Nažalost nije mogao ništa učiniti.
Analiza je pokazala i da je Lubitz namjestio autopilot tako da zrakoplov silazi, a u trenutku udarca avion je išao brzinom od 700 km/h. Među poginulim putnicima bilo je 16 učenika gimnazije iz mjesta Haltern am See. Oni su se vraćali kućama iz Barcelone gdje su bili na razmjeni učenika. Tijela 15 od 16 učenika i dvoje njihovih učitelja u Haltern su dovezena dva mjeseca nakon pada zrakoplova. Mještani su stajali uz cestu dok je prolazila tužna povorka i držali su bijele ruže. Povorka je prošla i ispred škole gdje je posađeno 18 stabala za sve žrtve. Isti dan u Düsseldorfu dovezli ostatke 44 od 72 poginula Nijemca. Zbog grešaka su kasnili dokumenti pa se dugo čekalo da umrle dovezu kući.
Našli dokaze da je bio bolestan
Istražitelji su pretražili Lubitzovu kuću. Nisu našli oproštajno pismo niti dokaze da je njegov zločin imao "političko ili vjersko zaleđe". Istražitelji su našli pismo liječnika na kojem je pisalo da je Lubitz nesposoban za posao. Pronašli su i dokaze da je uzima lijekove zbog psihosomatske bolesti. Na tabletu je tražio načine kako počiniti samoubojstvo te je istraživao o vratima kokpita i pravila o sigurnosti. Otkriveno je i da se Lubitz prije liječio jer je imao suicidalne misli i da je imao problema sa spavanjem jer je bojao da će oslijepiti. Germanwings je objavio kako oni nisu znali da Lubitz ne smije letjeti jer prema zakonima poslodavci nemaju pristup zdravstvenim kartonima svojeg osoblja.
Nakon ovog slučaja Australija, Kanada, Njemačka i Novi Zeland su odlučili da tijekom cijelog leta dvije autorizirane osobe moraju biti u pilotskoj kabini. Lufthansa je također predložila novi zakon kojim bi kompanije redovito provjeravala psihičko stanje svojih pilota.
Lufthansa je stavila na stranu oko 280 milijuna eura za odštetu obiteljima i troškove uništenog aviona. Obiteljima je Germanwings prvo ponudio do 50.000 eura odštete, ali su se obitelji pobunile i najavile tužbe.
Avion je bio star 24 godine
Sam zrakoplov bio je star 24 godine. Prvi let bio je registriran 29. studenog 1990. godine. Lufthansa je zrakoplov preuzela 5. veljače 1991. Germanwings je vozio avion 2003. i 2004. Nakon toga je vraćen Lufthansi u čijem je vlasništvu bio do 2014. godine i tada su ga nazvali Mannheim. Germanwings ga je preuzeo 31. siječnja 2014. godine. Zrakoplov je imao 58.300 sati leta i 46.700 letova.