Zagrepčanin Vedran Pinezić, otac je 10-godišnjeg sina Olivera koji ima Down sindromom, te mu je HZZO izdao rješenje kojim mu odobrava pravo na rad s polovicom punog radnog vremena radi njege djeteta s teškoćama u razvoju. To znači da radi pola radnog vremena za kojeg prima plaću od svog poslodavca, dok mu se druga polovica plaće isplaćuje iz državnog proračuna.
Međutim, nakon što je Pinezić 10. ožujka predao zahtjev, HZZO-u je trebalo dva mjeseca (10. svibnja) da mu izda novo rješenje, no to nije kraj birokracije, već je rješenje stupilo na snagu po danu primitka istog, a Pineziću ga je Hrvatska pošta dostavila tek 13. lipnja, iako se slalo s adrese u Zagrebu na drugu adresu u istom gradu. Zbog toga Pineziću nije krenula teći naknada za rad od 10. svibnja već od 13. lipnja.
- Meni je odobren rad na pola radnog vremena, a svake dvije godine moj sin mora prolaziti vještačenje kako bi dokazao HZZO-u da i dalje ima Down sindrom. HZZO-u je trebalo dva mjeseca da ga izdaju, a onda još šalju poštom i svjesno znaju da se proces samo odugovlači, a ljudima je potreban novac jer je teško živjeti u današnje vrijeme sa svim poskupljenjima, a sad vam još i prerežu pola plaće. Ja sam u firmi kod brata samo zato što radim na četiri sata. To znači kad sam čekao da mi HZZO izda i dostavi novo rješenje da sam ostao bez prava i primao sam samo pola plaće - rekao je Vedran Pinezić za 24sata.
Navodi kako je HZZO promijenio praksu jer je u rješenju iz HZZO-a iz 2021. godine stajalo da ono vrijedi odmah od datuma koje je na rješenju.
- No u ovom novom rješenju su promijenili tu stavku i stavili da ono vrijedi tek od datuma kad ga zaprimim, znači da su u novom rješenju svjesno išli odugovlačiti proces - dodaje Pinezić.
'HZZO treba rješenja izdavati u roku'
Iz Hrvatske pošte rekli su mu da su mu 4. lipnja pokušali dostaviti pošiljku, ali da nije bio doma, iako je, kaže nam, on cijelo vrijeme u stanu s djetetom jer radi od doma.
- Tad mi nisu ni ostavili ceduljicu da mogu doći sam po pošiljku u poštu, tek sam kasnije dobio pošilju iz HZZO-a koju su mi drugi put ostavili u poštanskom sandučiću, na kojem mi stoji natpis da mi ne ostavljaju već da dostave na vrata jer je cijelo vrijeme doma - kazao nam je Pinezić.
Pitali smo HZZO zašto rješenja vrijede tek od datuma primitka pošte te zašto treba mjesec dana da se dostavi korisniku.
- Rješenja se šalju poštom u skladu sa Zakonom o općem upravnom postupku. U nadležnosti Hrvatske pošte je rok isporuke pošiljki - odgovorili su nam na upit iz HZZO-a.
Kontaktirali smo i Hrvatsku poštu iz koje su nam odgovorili da pozivaju "korisnika da se s potrebnim informacijama svakako javi Kontakt centru ili putem e-maila".
- Slanjem prigovora putem kontakt obrasca korisnici odmah u prvom koraku dostavljaju sve potrebne podatke što ubrzava postupak rješavanja upita - odgovorili su nam.
Suzana Rešetar, majka djeteta s autizmom, ujedno i predsjednica udruge Sjena, koja pruža podršku obiteljima djece s teškoćama u razvoju i osoba s invaliditetom, za 24sata je istaknula da "HZZO treba početi raditi svoj posao i da rješenja počnu izdavati u roku".
- Trebaju raditi tako da od dana podnošenja zahtjeva imaju 30 dana za donijeti rješenje i uručiti krajnjem korisniku, a ako treba ponovljeno vještačenje iz nekog razloga, 90 dana. A ne mi čekamo po 8 mjeseci termine za obradu, pa preko godinu vještačenja, pa još rješenja po par mjeseci pa na kraju i da rješenje stigne poštom treba još mjesec, mjesec i pol. I ne samo HZZO, svi trebaju početi brže i efikasnije raditi. Mi imamo najviše posla sa zadovoljavanjem hrvatske birokracije i najviše se njome bavimo dok nam djeca stoje na čekanju. U doba digitalnih alata, postojanja e-građana, mi čekamo pisamca - istaknula je Suzana Rešetar za 24sata.
- HZZO mora mijenjati pravilo da rješenje ne stupa na snagu od dana primitka navedenog rješenja već od dana izdavanja. Ovako kad se šalje poštom ona nekome na otok može stići i dva mjeseca kasnije. Znači roditelj neće moći primati naknadu jer imamo lošu administrativnu barijeru, dakle rješenje treba stupati na snagu onog dana kad ga HZZO izda i potpiše. Ovo nije prvi put. Imali smo slučaj gdje je u Slavonskom Brodu dijete pozvano na vještačenje, a kad je majka primila poštom rješenje vidjela je da je vještačenje zakazano za dan prije nego je ona primila poziv tako da im je prošao termin i morali su čekati novi. Suludo je da roditelji i djeca s teškoćama ovise o brzini pošte. Razumijem da imaju deficit poštara, no to se nas ne tiče. Kao dao da im nije dovoljno da im se dijete svaku godinu do dvije vještači i da stalno mora dokazivati da je i dalje dijete s teškoćama, sa 100-postotnim invaliditetom. Uz sve se moraju boriti sa sporošću - istaknula je Rešetar.
Dodaje kako svi roditelji uz to nemaju ni sreće sa svojim poslodavcima.
- Neki poslodavci neće tolerirati ako na vrijeme ne dobiju rješenje HZZO-a. Ne moramo snositi posljedice nečije neorganiziranosti, neka nađu način gdje će krajnjem korisniku biti uručeno rješenje na vrijeme pogotovo kad su u pitanju prava zbog djeteta s teškoćama - zaključuje Rešetar.